گردشگری یکی از پول‌ساز‌ترین صنایع دنیا

طبق آمار سازمان جهانی گردشگری در سال 2016 میلادی ورود گردشگران بین‌المللی در کل سال 2016 میلادی با رشد 3/9 درصدی همراه بوده است.

این آمار درحالی منتشر شد که ترس از تروریسم و بحران‌های اقتصادی پی‌در‌پی در دهه‌های اخیر مردم دنیا را به وحشت انداخت و موجب شد نه تنها کشورهای خاورمیانه بلکه کشورهای اروپایی نیز ناامن شوند، اما با این وجود رشد گردشگری نشان داد که این صنعت همچنان به‌عنوان یکی از پول‌ساز‌ترین صنایع دنیا به کار خود ادامه می‌دهد، چراکه بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که صنعت گردشگری با ایجاد 100 میلیون شغل مستقیم، پس از صنایع نفت و خودروسازی در ردیف سوم صنایع مهم جهان قرار گرفته و حتی انتظار می‌رود با رونق گردشگری درکشورهای مختلف، در سال‌های آینده بر اهمیت این صنعت بیش از پیش افزوده شود. طبق این آمار تعداد گردشگران در سراسر جهان از 25میلیون نفر در سال 1950 به 178میلیون نفر در سال 1980، 674میلیون نفر در سال 2000، یک‌میلیارد و 186میلیون نفر در سال 2015 و 1/2میلیارد نفر در سال 2016 افزایش یافته است. همچنین عواید گردشگران بین‌المللی که از نقاط مختلف جهان بازدید کرده‌اند، از 2 میلیارد دلار در سال 1950 به 104 میلیارد دلار در سال 1980 رسیده و در ادامه در سال 2000 به 495 میلیارد دلار افزایش یافته و در نهایت، در سال 2015 این رقم به یک‌هزار و 260میلیارد دلار رسیده است.

از طرف دیگر گردشگر بعد دیگری از انسانیت و نوع‌دوستی را بر روی جهانیان در دنیای خشونت‌آمیز امروز نشان می‌دهد، تبادل فرهنگی میان گردشگران و کشور میزبان باعث تبادل فرهنگ می‌شود و انسان‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند، ایران به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا دارنده کهن‌ترین آثار فرهنگی جهان جذابیت زیادی برای گردشگران خارجی دارد، از این رو شرکت در نمایشگاهای کشورهای مختلف می‌تواند نقش زیادی در توسعه این صنعت مهم در کشور داشته باشد. از این رو پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، جمهوری اسلامی ایران در 35 نمایشگاه بین‌المللی شرکت کرده است تا بتوانیم از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم.

نمایشگاه‌های بین‌المللی دارای دو بخش عمومی و اختصاصی هستند، به معنی آن که مردم تنها برای دو روز می‌توانند از این نمایشگاه‌ها دیدن کنند. از نظر اختصاصی، نمایشگاهی بین‌المللی شناخته شده که شرایط تجارت را برای بخش خصوصی، ارائه‌دهندی خدمات و خریداران خدمات در این صنعت فراهم می‌کند. شرکت در این نمایشگاه صرف‌نظر از مسائل اقتصادی می‌تواند جنبه مثبت و واقعی کشورمان را به جهانیان نشان دهد. چراکه سال‌های سال رسانه‌ها و تبلیغات گران غربی تلاش کرده‌اند چهره ایران را بین جهانیان مخدوش کنند، اما خوشبختانه با تدابیر دولت تدبیر و امید این نگاه پس از برجام تغییر کرد و شاهد افزایش ورود گردشگران به کشور هستیم. با این وجود همچنان برای اثبات تأثیر برجام در صنعت گردشگری و اقتصادی کشور باید چشم به آینده دوخت.

*محمد قاسمی/ رئیس گروه بازاریابی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

انتهای پیام/

کد خبر 139601303