بهگفته محمد قاسمی رئیس گروه بازاریابی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، دولت تدبیر و امید توانست با افزایش طول مدت ویزای فرودگاهی از 15 روز به 90 روز در سال 1395 و همچنین کوتاهتر کردن زمان صدور ویزای فرودگاهی از یک ساعت به 15 دقیقه، موجب تسهیل چشمگیر در روند ورود گردشگران خارجی به کشور شده است.
عملکرد دولت یازدهم در خصوص گردشگری را چگونه ارزیابی میکنید؟
خوشبختانه در این دولت شاهد رشد چشمگیر گردشگر ورودی از بازارهایی بودهایم که پیشازاین اقبال زیادی برای سفر به ایران از خود نشان نمیدادند. یکی از اقدامات مثبتی که دولت یازدهم را در نیل به این مهم یاری کرد، رسیدن به توافق هستهای بود. با بهنتیجه رسیدن برجام و تعامل سازنده با کشورهای دنیا و استفاده سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری از فضای ایجادشده بعد از برجام شاهد افزایش محسوس ورود گردشگران از بازارهای مذکور بهویژه گردشگران اروپایی به کشور بودهایم. تنها، ورود گردشگران فرانسوی به کشور در سال 1395 نسبت به سال ماقبل خود بیشتر از صددرصد رشد نشان میدهد.
در حوزه بازاریابی و تبلیغات، برای جذب گردشگران خارجی اقدامات و فعالیتهای متنوعی صورت پذیرفته است. یکی از این اقدامات، حضور در نمایشگاههای بینالمللی است؛ بهطوریکه از زمان استقرار دولت یازدهم تا پایان سال 1395، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در 35 نمایشگاه معتبر بینالمللی شرکت کرده که این مهم بهنوبه خود موجبات آشنایی سایر کشورها با قابلیتها و جاذبههای گردشگری ایران و درنتیجه جذب تعداد بیشتری از گردشگران بینالمللی را فراهم کرده است. همچنین این سازمان بهمنظور حضور مؤثر در سطح بینالمللی بهویژه سازمانهای تخصصی و بهتبع آن استفاده از این فرصت برای معرفی امکانات و ظرفیتهای گردشگری و همچنین نشان دادن ثبات و امنیت حاکم بر کشور به افراد تأثیرگذار و کلیدی شرکتکننده در این رویدادها، میزبانی نشستهای بینالمللی تخصصی در ایران را در اولویت برنامههای خود قرار داده است که در این میان میتوان به برگزاری رویدادهای موفقی همچون سمپوزیوم بینالمللی سازمان ملل متحد برای زمینهسازی گردشگری پایدار در تهران، نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفتوگوی آسیا در تبریز، ششمین نشست کارگروه تخصصی راه ابریشم سازمان جهانی جهانگردی در ارومیه و هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در شش شهر کشور اشاره کرد. یکی از اقدامات دیگری که در این دولت مورد اهتمام ویژهای قرار گرفته است ساماندهی و هدفمندسازی امضای اسناد دوجانبه در قالب یادداشت تفاهم و برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری با کشورهای خارجی بهمنظور پرهیز از ایجاد تعهدات بینالمللی غیرضروری برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشورهایی که در زمره بازارهای هدف گردشگری کشور قرار نمیگیرند، بوده است. در این میان میتوان از امضای اسناد همکاریهای گردشگری در یکی از دو قالب فوق با کشورهایی نظیر فرانسه، ایتالیا، اتریش، روسیه، عراق، عمان و... برای اولین بار و همچنین تجدید اسناد منعقده پیشین با کشورهای دارای اهمیت ویژه نظیر چین و ترکیه نام برد. انعقاد اسناد همکاریهای دوجانبه از این حیث که زمینه اقدامات مشترک و دوسویه را برای افزایش روند مراودات گردشگری مهیا میسازد یکی از مؤثرترین ابزارهای توسعه گردشگری برای کشورها به شمار میرود.
یکی از اقدامات مهم سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در دولت یازدهم، تسهیل روادید برای گردشگران خارجی بود، این اقدام را شما چگونه ارزیابی میکنید؟
تسهیل سفر یکی از اقدامات مهمی است که اغلب کشورها برای جذب گردشگر انجام میدهند. تسهیل تردد یا همان دسترسی آسان گردشگر یکی از مقولههای مهم صنعت گردشگری در عصر جهانی کنونی است، زیرا موجب میشود تا گردشگر بیشتری جذب کشورها شود. اهمیت این موضوع تا بدان حد است که سازمان جهانی جهانگردی نیز آن را در دستور کار خود قرار داده و اجرای آن را اکیداً به کشورهای عضو توصیه میکند. دسترسی آسان گردشگر به کشور مقصد، مؤلفههای مختلفی دارد که مهمترین مقوله آن، دسترسی آسان به روادید یا تسهیلات ورود است چراکه اعتماد قبل از سفر از طریق این مجموعه اقدامات صورت میگیرد. به اعتقاد بنده تسهیل روادید یکی از عوامل تأثیرگذار بر ورود گردشگر به کشور طی سال 1395 بوده است.
با توجه به اهمیت موضوع، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در «کارگروه تعیین کشورهای بازار هدف گردشگری برای اعمال مقررات لغو روادید و تسهیل روادید گردشگری» (مصوب آبان 1392) که خود نیز مسئولیت آن را عهدهدار است، پیگیری ویژه برای افزایش طول مدت اعتبار روادید بدو ورود را در دستور کار قرار داد و در این راستا موفق به اخذ مصوبه هیئت دولت شد. طبق این مصوبه مدت اعتبار ویزای فرودگاهی در مرحله اول از 15 به 30 روز و در مرحله دوم از 30 به 90 روز افزایش یافت. یکی از نکات مهم این مصوبه، کوتاهتر شدن زمان صدور ویزای فرودگاهی از یک ساعت به 15 دقیقه بود که این امر بهنوبه خود موجب تسهیل سفر و افزایش رضایتمندی گردشگران ورودی و همچنین ترغیب سایر گردشگران بینالمللی برای سفر به ایران شده است.
همزمان با اقدامات فوق، مصوبه مربوط به راهاندازی درگاه (پرتال) جامع روادید الکترونیک (E-visa) در مرداد سال 1394 از هیئت محترم دولت اخذ شده که در حال حاضر مراحل اجرایی آن بهاتمام رسیده است و سایت مربوطه به آدرس e_visa.mfa.ir قابلدسترسی است. راهاندازی این سایت قطعاً نقطهعطفی در تسهیل ورود گردشگران و بهتبع آن افزایش جذب گردشگر ورودی بهشمار میرود.
در صنعت گردشگری وجه تمایز دولت یازدهم نسبت به دولتهای پیشین چه بوده است که شاهد رشد گردشگری طی سالهای اخیر بودهایم؟
همانطور که ریاست محترم جمهوری از ابتدای دولت بر این نکته تأکید کرده، رشد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور از مسیر صنعت گردشگری میگذرد. به اعتقاد بنده مهمترین اتفاقی که در دولت یازدهم در این خصوص افتاد، تعامل سازنده با دنیا و تغییر نگاه بینالمللی نسبت به ایران بوده است. باید به این نکته توجه کرد که دولت تدبیر و امید با بهنتیجه رساندن برجام باعث شد تا اعتماد و آرامش دوباره به این صنعت بازگردد و ازاینرو شاهد افزایش ورود گردشگران کیفی به کشور باشیم. گردشگر کیفی گردشگری است که عمدتاً در قالب تور سفر میکند و به همین دلیل در طول سفر هزینه بیشتری را صرف استفاده مستقیم از انواع خدمات گردشگری میکند. با توجه به الگوی سفر گردشگران خارجی به کشورمان، در حال حاضر میتوان با کمی تسامح عنوان گردشگران کیفی را بیشتر به گردشگران اروپایی اطلاق کرد. با در نظر داشتن این موضوع و ـ همانطور که پیشتر گفته شد ـ ازآنجاییکه در سال 1395 شاهد افزایش محسوس ورود گردشگران اروپایی به کشور بودهایم، میتوان ادعا کرد که تلطیف فضای بینالمللی حاصل از برجام موجب رشد قابلتوجه تعداد گردشگران کیفی ورودی به کشور و بهتبع آن ارتقای سطح درآمد حاصله از ورود گردشگران خارجی شده است.
انتهای پیام/