بهگزارش میراثآریا، در بخشهایی از این گزارش میخوانیم:
* ایران، رتبه دهم جاذبههای باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبههای طبیعی در جهان است. طرح احیای جاده ابریشم، میتواند انقلابی در صنعت گردشگری ایران بهوجود آورد. احیای کاروانسراهای شاهعباسی در مسیر جاده ابریشم میتواند به احیای جاده کمک کند.
* تصویب طرح گردشگری «جاده ابریشم» توسط معاوناول رئیسجمهوری، چراغسبزی برای ورود ایران به طرح جهانی احیای جاده جهانی ابریشم است. پروژهای که در صورت اجرای موفق در ایران، میتواند انقلابی در صنعت گردشگری بهوجود آورد و شاید راهکاری عملی برای تحقق وعده ایجاد چهارمیلیون شغل دولت روحانی باشد.
روح تازه در صنعت گردشگری
* یکی از شعارهای دولت روحانی، اشتغالزایی از طریق توسعه صنعت گردشگری بوده است. شعاری که هرچند تا عمل فاصله بسیاری دارد اما جان تازهای به صنعت مغفول مانده گردشگری کشور داده است. یکی از اتفاقات خوشایند چند روز اخیر، تصویب طرح گردشگری «جاده ابریشم» است.
* در آخرین جلسه شورای عالی میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری که با حضور معاوناول رئیسجمهوری برگزار شده است، تدوین طرح گردشگری «جاده ابریشم» و تشکیل دبیرخانه دائمی آن در سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در دستور کار قرار گرفته و مصوب شده است. همچنین مقرر شده است که این طرح به کمیسیون دولت ارجاع شود و در پایان برای تصویب در جلسه هیات وزیران مطرح شود.
انقلاب گردشگری با احیای جاده ابریشم
* طرح احیای جاده ابریشم، میتواند انقلابی در صنعت گردشگری ایران بهوجود آورد. چینیها که در تمامی فعالیتهای اقتصادی عادت به پیشتاز بودن دارند، حال که نام جاده ابریشم مطرح است که بیشتر از هر کشوری این جاده را بهنام چین میشناسند، دست بهکار شدهاند و طرحهای احیای جاده ابریشم را کلید زدهاند و سرمایهگذاری بالایی در این طرح انجام داده است. همچنین طرح صدور ویزای مشترک را برای کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم هستند، پیشنهاد کرده است.
* تصویب طرح گردشگری جاده ابریشم توسط معاوناول رئیسجمهوری، اتفاق خوبی برای ورود ایران به این رقابت است. با مکلف کردن تمامی دستگاههای دولتی به همکاری برای اجرای این طرح میتوان به سرانجام رسیدن این طرح امیدوار بود.
هتلهای تاریخی در مسیر ابریشم
* یکی از طرحهایی که میتوان در قالب احیای جاده ابریشم به آن پرداخت، پروژه هتلهای تاریخی است. طرحی که میتواند در ایران کاربرد فوقالعادهای داشته باشد؛ چرا که اغلب گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند، بهدنبال مکانهای تاریخی بینظیر ایران هستند. احیای زنجیره بههمپیوسته کاروانسراهای تاریخی کشور، میتواند در راستای پروژه هتلهای تاریخی، تاثیر بسیاری داشته باشد.
* صفویه، پررونقترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها در ایران است. در این دوران بود که شاهعباس اول، دستور احداث 999 کارونسرا را در مسیر جاده ابریشم صادرکرد. ساخت 999 کاروانسرا آننیز قرنها پیش، نشاندهنده فرهنگ غنی و صنعت پررونق گردشگری در ایران بوده است. کاروانسراهای عباسی در مسیر جاده ابریشم و جاده ادویه قرار دارد.
ایران در مسیر جاده ابریشم
* با توجه به اینکه در چند سال اخیر، احیای جاده ابریشم در دنیا مطرح شده و کشورهای بسیاری بهدنبال احیای آن هستند، ایران نیز میتواند یکی از کشورهای احیا کننده جاده ابریشم باشد. شاهعباس هر 24 کیلومتر یک کاروانسرا ساخته است. اگر این کاروانسراها در قالب هتلهای تاریخی، بازسازی و احیا شوند، میتوانیم جاده ابریشم را در داخل ایران دوباره زنده و آن را به جاده ادویه متصل کنیم و بهعنوان الگو در دنیا برای احیای جاده ابریشم مطرح شویم.
تبدیل کاروانسراهای عباسی به جاذبه گردشگری
* مکانهای تاریخی بهتنهایی یک جاذبه تاریخی محسوب نمیشوند مگر اینکه در کنار آنها امکانات و پتانسیلهایی متناسب و بهروز احداث شود؛ آن زمان است که آنها بهعنوان یک جاذبه گردشگری بهشمار میآیند. بهعنوان مثال درکنار کاروانسرا باید فروشگاه، رستوران و امکانات رفاهی دیگری نیز ایجاد شود که بهعنوان یک جاذبه گردشگری محسوب شود.
* حال اگر ما زنجیره بههمپیوسته کاروانسراهای کشور را با توجه به ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی بازسازی و احیا کنیم، میتوانیم انقلابی در صنعت گردشگری کشور بهوجود آوریم. در آن صورت، از یک سو کاروانسراها به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب میشوند و از سوی دیگر، زنجیره آنها میتواند یک پکیج ویژه برای گردشگران داخل و خارج باشد. طبق برآوردهای اولیه، اجرای طرح احیای کارونسراهای شاهعباسی بیش از 60 هزار فرصت شغلی ایجاد میکند. حال تصور کنید احیایجاده ابریشم چند میلیون فرصت شغلی میتواند در كشور بهوجود آورد.
انتهای پیام/