بهگزارش خبرنگار میراثآریا، مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: «حدود 10 پروژه مهم که قابل آماده شدن برای امسال است به معاون اول رئیسجمهوری پیشنهاد داده میشود و سایر پروژهها فعلا در همین حد باقی میماند.»
او تصریح کرد: «چگونگی اقدام برای جذب و جلب گردشگر داخلی و خارجی با دو رویکرد متفاوت باید در دستور کار قرار گیرد، در استان باید اقداماتی انجام دهیم که آمادگی پذیرایی از این گردشگران را داشته باشیم، در موضوع گردشگری اگر بخواهیم تبریز شهر گردشگر باشد، باید برنامهریزی داشته باشیم.»
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: «یکی از ظرفیتهای مهم شهر تبریز خانههای تاریخی است که باید به مراکز اقامتی و پذیرایی تبدیل شود، اگر بخواهیم نگاه گردشگری داشته باشیم باید این اقدامات را انجام دهیم، همچنین ارائه غذاهای سنتی و محلی استان باید مورد توجه قرار گیرد، رویکرد شهر باید گردشگری باشد.»
او گفت: «همه اقشار استان باید تلاش کنند که با برگزاری رویدادهای متفاوت شاهد جذب گردشگران بیشتر در آذربایجان شرقی باشیم.»
افتتاح دو کنسولگری در تبریز میتواند در جذب و جلب گردشگران مؤثر باشد
ایرج شهینباهر شهردار تبریز نیز در این نشست گفت: «برنامهریزی و تعریف 5 مسیر گردشگری، اتصال خانههای تاریخی در مسیرهای گردشگری، سنگفرش و اصلاح مسیرهای گردشگری، کفسازی بازار تبریز، اصلاح و اتمام مرکز همایشهای بینالمللی تبریز، ایجاد موزه مشاهیر بازار تبریز، ایجاد تسهیلات برای نوسازی سازههای شهر و احیای بازار بزرگ تبریز از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.»
او ادامه داد: «برای تکمیل این پروژهها نیازمند اعتبار و کمک مالی هستیم، انتظار داریم این بودجهها تأمین شود، افتتاح حداقل دو کنسولگری در تبریز و ایجاد دو خط پروازی از استان میتواند در جذب و جلب گردشگران مؤثر باشد.»
خواهرخواندگی تبریز با چند شهر خارجی
حجتالاسلام احمد حمیدی مسئول کمیته تبلیغات «تبریز2018» گفت: «این کمیته 19 جلسه برگزار کرده است، 77 مورد برنامه در این کمیته اجرا شده است، در حوزه برند فراخوان به تمام دانشگاهها ارسال شد و از طرحهای ارسال شده، یک طرح انتخاب شده و در دست بررسی است.»
او افزود: «برگزاری هفتههای فرهنگی و خواهرخواندگی با چند شهر خارجی از دیگر برنامههای این کمیته است، حضور فعالان رسانههای کشورهای ترکیه و آذربایجان در تبریز و معرفی جاذبههای شهر، 160 برنامه ویژه در سطح شهر برای عموم مردم بهمنظورآشنایی با حوزه گردشگری برگزار شده است.»
مسئول کمیته تبلیغات رویداد «تبریز2018» ادامه داد: «پخش 142 ساعت برنامه تلویزیونی در شبکههای استانی، اعزام سفیران فرهنگی به کشورهای مختلف، راهاندازی سامانه پیامکی «تبریز2018»، درج تبلیغات این رویداد در هواپیمایی آتا، تهیه و پخش 12 انیمیشن در مورد جاذبههای تبریز، تهیه و توزیع هفتههای مرتبط با این رویداد از دیگر برنامههای این کمیته است.»
تبلیغ لباس و آیینهای محلی در جذب گردشگران مؤثر است
شهابالدین بیمقدار نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: «برنامه عملیاتی با ذکر زمانبندی باید مشخص شود، برنامه تبلیغاتی باید در اولویت قرار گیرد، هدف باید جذب توریست باشد و در این مسیر باید از تمام اقشار استفاده شود.»
او افزود: «تولید محتوا و استفاده از دانشجویان، نخبگان، بخش خصوصی، تشکلها، تجار، رانندگان و... در ستاد اجرایی و عملیاتی استان ضروری است، تبلیغ لباس و آیینهای محلی میتواند در جذب و جلب گردشگران مؤثر باشد.»
حسن استوارآذر مسئول کمیته فرهنگی گفت: «اجرای 6 برنامه بینالمللی ورزشی در تبریز، اجرای برنامههایی با محوریت دانشگاه تبریز، برگزاری برنامههای فرهنگی از جمله جشنواره بینالمللی موسیقی عاشیقلار، جشنواره ترنم آسمانی، جشنواره عکس و فیلم از دیگر مواردی است که در این کمیته برنامهریزی شده است.»
او افزود: «بهرهبرداری از پارکموزه دفاع مقدس، برگزاری اپرای سرداران شهید در صورت تأمین اعتبار، برگزاری 10 سمینار بینالمللی در حوزه توریسم سلامت، برگزاری کنفرانس ربع رشیدی، برگزاری همایش بیینالمللی مکتب تبریز در دوره صفوی، جشنواره بینالمللی خوشنویسی و برگزاری همایش بینالمللی جاده ابریشم در تبریز در سال 97 هم برای این دوره پیشبینی شده است.»
بهروز عمرانی معاون پژوهشی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری نیز در این نشست گفت: «در بافت تاریخی تبریز بیش از 100 اثر تاریخی وجود دارد که این آثار قابل احیا و بهرهبرداری هستند، برگزاری هنر اسلامی در طبقه زیرین موزه آذربایجان، افتتاح موزه نگارگری، برگزاری سومین نمایشگاه صنایعدستی، برگزاری مسابقات رالی قوم و برگزاری نمایشگاههای بینالمللی در راستای رویداد «تبریز2018» برنامهریزی شده است.»
شعار و برند تبریز باید تمام شاخصههای مهم این شهر را در بر داشته باشد
محمد سیمری کارشناس برند در این نشست در مورد برندسازی برای شهر تبریز گفت: «شعار و برند تبریز باید تمام شاخصههای مهم این شهر را در بر داشته باشد، تبریز چهرههای بزرگ و مکانهای سترگ شعاری است که تمام این شاخصهها را در بر میگیرد.»
تقاضای افزایش پروازها به تبریز
ستار تبریزی رئیس جامعه دفاتر خدمات مسافرتی تبریز در این نشست گفت: «استان در مورد \"تبریز2018\" نتوانسته خودش را بهدرستی معرفی کند، بخش خصوصی فعالیت میکند اما مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود، ما تقاضای افزایش پروازها به تبریز را داریم.»
او ادامه داد: «دفاتر خدمات مسافرتی بسیج شدهاند که تورهای گردشگری برگزار کنند، با هتلهای استان برای ارائه تخفیف 50درصدی هماهنگی انجام شده است، اتفاقات خوبی افتاده است که به جذب گردشگران کمک میکند اما اگر اقدامات هدفمند باشد نتایج بهتری حاصل میشود.»
نماینده راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: «راهنمایان گردشگری استان در دورههای آموزشی شرکت کردهاند اما آموزشها در حد استاندارد نبوده است، ناوگان تور استان ضعیف است و باید ظرفیتهای این بخش تقویت شود، همچنین استفاده از راهنمایان محلی موضوعی است که تقاضا داریم مورد تأکید قرار گیرد.»
همچنین در این نشست از سامانه خبری و سامانه گردشگری «تبریز2018» که با سرمایهگذاری بخش خصوصی راهاندازی شده است، رونمایی شد، در سامانه گردشگری تمام ظرفیتها و زیرساختهای گردشگری استان آذربایجان شرقی معرفی شده است.
همچنین سامانه خبری «تبریز2018» به صورت آنلاین رویدادهای ملی و استانی را در حوزه این رویداد اطلاعرسانی خواهد کرد.
انتهای پیام/