همکاری‌های ایران و چین در برگزاری کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی تداوم می‌یابد

استادان چینی نخستین کارگاه بین‌المللی حصیربافی که هفته گذشته در لاهیجان برگزار شد، با بهمن نامور‌مطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دیدار کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این دیدار که پنجشنبه 9 آذر در محل دفتر معاونت صایع‌دستی برگزار شد، بهمن نامور‌مطلق معاون صنایع‌دستی کشور ضمن تشکر از استادان چینی نخستین کارگاه حصیربافی در لاهیجان گفت: «امیدوارم که این برنامه‌ها تداوم داشته باشد و آغاز همکاری‌های خیلی خوبی بین ایران و چین باشد.»

او افزود: «این گارگاه اگرچه در چهار روز برگزار شد اما نتیجه آن بسیار زیاد است و همکاری بین استادان و هنرجویان در این کارگاه بسیار عالی  بود.»

نامور مطلق تصریح کرد: «امیدواریم که این آموزش‌ها ادامه یابد و بر اساس آموزش‌های ارائه‌شده در این کارگاه مسابقه‌ای برگزار شود.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: «فعالیت‌های این دوره به صورت کتاب یا فیلم تکثیر خواهد شد.»

تفاوت ترکه‌های چینی و ایرانی

یان تین بانگ استاد ترکه‌بافی و حصیر‌بافی نیز در این دیدار گفت: «کارگاه بسیار خوبی بود اما شاید مهم‌ترین مشکل تفاوت ترکه‌هاست، ترکه‌هایی که در چین استفاده می‌شود خیلی انعطاف‌پذیر است و با ترکه‌های ایران متفاوت است.»

او افزود: «با وجود اینکه شرایط اقلیمی شبیه به هم است اما ترکه‌های ایرانی شکننده هستند. یکی از دلایل اصلی این شکنندگی این است که در ایران دستگاهی نیست که سریع بعد از برداشت محصول همان روز پوست ترکه‌ها کنده شود درحالی‌که در چین با وجود این ماشین‌ها این کار همان روز انجام می‌شود.»

این استاد چینی اضافه کرد: «در ایران ترکه‌ها 7 تا 8 ماه انبار می‌شود و بعد زمان استفاده در آب جوش خیس می‌شود تا پوست آن‌ها کنده شود و این کار کیفیت آن‌ها را پایین می‌آورد و این زمان انبار کردن باعث شکنندگی و از دست دادن انعطاف ترکه‌ها می‌شود.»

یان تین بانگ افزود: «همچنین مدل بافت به هنر‌جویان داده شد و هنرمندان ایرانی به‌سرعت یاد گرفتند و جدی کار می‌کردند و جالب این بود که هنرمندان با توجه به آموزش داده‌شده، ایده‌ها و طرح‌های جدید و نویی را با سلیقه خودشان درست می‌کردند و می‌بافتند که البته امیدوارم که با تمریناتی که تقریبا سه ماه زمان می‌برد بتوانند کارهای جدید را ارائه بدهند.»

نی‌فول استاد بامبو‌بافی نیز در این دیدار گفت: «تفاوت‌هایی در بامبو‌بافی ایران و چین وجود داشت با این حال هنرجویان ایرانی به‌خوبی توانستند این هنر را از استادان چینی فرابگیرند.»

او افزود: «در این کارگاه استادان چینی تمام ابزار کار همراهشان را در ایران به هنرمندان ایرانی هدیه دادند تا آن‌ها بیشتر با ابزار کار آشنا شوند و  به خلق آثار آن‌ها کمک شود.»

این استاد چینی افزود: «با توجه به استعداد بسیار بالای هنرجویان این رشته با فراهم‌آوردن ابزار مناسب  و محیط کار، این هنرجویان می‌توانند پیشرفت خوبی در سطح عالی برای بامبوبافی داشته باشند. بر همین اساس پیشنهاد من این است دوره‌هایی در چین برگزار شود که هنرجویان ایرانی بتوانند هنرمندان از تمام ابزار بامبو‌بافی استفاده کنند.»

شهره خردپیشه مسئول گروه آموزش معاونت صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: «پیرو برنامه‌ریزی انجام‌شده در اولین کارگاه آموزشی حصیر‌بافی استادان چینی، سه رشته حصیر‌بافی، بامبو‌بافی و ترکه‌بافی (مرواربافی) را در کارگاهی از 4 تا 9 آذر در خانه صنایع‌دستی لیالستان شهر لاهیجان برگزار کردند.»

او افزود: «در حین آموزش به مسائلی برخوردیم خارج از آموزش حصیر‌بافی که جدای بحث آموزش است و نیاز به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب برای این هنرمندان دارد. از جمله این مسائل نوع الیاف کاربردی و استحکام آن‌ها در حین بافت است که موجب افت مرغوبیت محصول نهایی می‌شود.»

او افزود: «از جمله این عوامل بروز عدم استحکام الیاف، نبود تجهیزات مناسب برای فرآوری الیاف است. علاوه بر تجهیز کردن این ابزار برای هنرمندان، برنامه‌ریزی آموزشی در کشور چین هم انجام خواهد شد تا هنرمندان با حضور در آن کشور نسبت به استفاده از ابزار مربوطه توانای لازم را پیدا کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396091124