بهگزارش میراثآریا، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در این نشست که امروز یکشنبه ۱۷ دی در سالن فجر سازمان میراثفرهنگی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان حوزه گردشگری گفت: «خوشبختانه تیم ملی ایران امسال خیلی زود و راحت توانست با عبور از سد حریفان به جام جهانی راه یابد و از خردادماه امسال ستادی برای حضور هرچه بهتر هواداران در روسیه تشکیل شد.»
او با بیان اینکه خیلی دوست داریم اعزام هوادارن از دورههای قبل بهتر باشد، افزود: «با توجه به تجربه دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در اعزام تورها ترجیح ما این است که سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری مسئول هماهنگی، معرفی و انتخاب دفاتر برای اعزام تورها باشد.»
او همچنین از اختصاص آیدیکارت به تماشاگران خبر داد و افزود: «تمام هواداران برای حضور در جام جهانی روسیه باید یک شناسه هواداری داشته باشند و این شناسه وقتی فعال میشود که فیفا بلیت آنها برای حضور در جام جهانی را صادر کرده باشد. برای همین به فیفا پیشنهاد دادیم که با توجه به اینکه تعدادی از ایرانیان خارج از کشور از فیفا بلیت تهیه میکنند تعدادی بلیت نیز برای این نوع از تماشاگران اختصاص یابد.»
تاج ادامه داد: «در کنار تجربه دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در اعزام تورها به خارج از کشور اعتقاد ما بر این است که در حوزه فرهنگی نیز همین دفاتر خدمات مسافرتی میتوانند بهترین نقش را ایفا کنند.»
رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به کارنامه موفق کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در سالهای گذشته گفت: «خوشبختانه با عملکرد مناسب کیروش و تلاشهای صورتگرفته سازمان لیگ مانند جوانسازی و معرفی بازیکنان بااستعداد به تیم ملی در حال حاضر مشکلی درخصوص بازیکنان تیم ملی ایران نداریم اما بهطور حتم در کنار تیم ملی خوب، باید به فکر برخورداری از حمایت هواداران در جام جهانی روسیه باشیم.»
تاج در پاسخ به سؤال یکی از فعالان حوزه گردشگری در خصوص سهمیه هواداران ایران در بازیهای تیم ملی در جام جهانی افزود: «ما سه بازی در سه ورزشگاه با ظرفیتهای متفاوت داریم که یک ورزشگاه ۳۰هزار نفر، یک ورزشگاه ۴۰هزار نفر و ورزشگاه دیگر نیز حدود ۶۲هزار نفر گنجایش دارد و بر اساس پیشبینیها سهمیه ما برای هر بازی حدود ۳۷۰۰ هوادار خواهد بود.»
او در ادامه گفت: «جام جهانی تنها محدود به ورزشگاه نیست، بلکه بسیاری از مردم دوست دارند از فضاهای شهری و جاذبههای گردشگری نیز بازدید کنند؛ از این رو برپایی سه شب با عنوان شبهای ایرانی، برگزاری موسیقی ایرانی، برپایی نمایشگاههای هنری و فرهنگی و... از اقداماتی است که در کنار برگزاری رویداد جام جهانی در روسیه برگزار میشود.»
رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: «فدراسیون برای حمایت از تورهای گردشگری اعزامی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه آمادگی کامل دارد و در موضوعات مختلف مانند تهیه بلیت برای هوادارنی که از طریق تور اعزام میشوند همکاریهای لازم را خواهد داشت.»
استفاده از برند کیروش برای معرفی ایران
او در پاسخ به سؤالی در خصوص استفاده از برند کیروش سرمربی تیم ملی برای معرفی ایران در طول برگزاری مسابقات جام جهانی افزود: «پیشنهاد خوبی است و میتوان این موضوع را با آقای کیروش در میان گذاشت. هدف ما تیم ملی ایران است و تمام هموغم ما این است که تیم ملی برای حضور در جام جهانی آمادگی کامل داشته باشد و این موضوع اگر مغایر با اهداف و برنامهریزیهای ما برای آمادهسازی تیم نباشد، استقبال میکنیم.»
تاج همچنین درخصوص استفاده از فضای دور زمین فوتبال برای تبلیغ جاذبههای گردشگری، آثار تاریخی و هنرهای سنتی ایران گفت: «این فضاها از مدتها پیش به فروش رسیده و اختصاص حتی یک سانتیمتر هم الان برای تبلیغ محصولات جدید وجود ندارد اما میتوانیم از فرصت برگزاری نمایشگاههای فرهنگی و هنری برای معرفی جاذبههای گردشگری و آثار تاریخی ایران استفاده کنیم.»
او درباره فروش بلیت جام جهانی و امکان سوءاستفاده برخی از افراد درباره فروش بلیت در بازار سیاه نیز گفت: «افراد سودجویی وجود دارند که ممکن است از این فرصت سوءاستفاده کنند لذا باید جلوی فعالیت این افراد گرفته شود. در سایت فدراسیون فوتبال اعلام کردهایم بلیت جام جهانی فقط از طریق فیفا بهفروش میرسد و هر فرد یا شرکت دیگری که برای فروش بلیت تبلیغ میکند، غیرمجاز است.»
تاج تصریح کرد: «بر اساس اعلام فیفا فروش بلیت فقط از طریق آیدیکارت امکانپذیر است.»
گروه مرگ، فرصت بینظیر برای گردشگری ایران
لیلا اژدری سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز در این نشست گفت: «تمام دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی که از سازمان میراثفرهنگی دارای مجوز بند ب هستند مجاز به فعالیت در حوزه ورود و خروج تور هستند اما درخواست و توجه ما این است که تورهایی که در حوزه روسیه دارای تجربیاتی هستند و عملکرد این دفاتر از سوی ادارات کل میراثفرهنگی استانها تأیید شده است، بتوانند در این حوزه فعالیت کنند.»
او ادامه داد: «۷۷ آژانس برای این منظور انتخاب و به فدراسیون فوتبال معرفی شدهاند.»
اژدری افزود: «در گروهی قرار گرفتیم که اگرچه برای فوتبال ما به گروه مرگ موسوم است اما برای گردشگری ایران یک فرصت بینظیر است چراکه اکثریت هواداران و فوتبال دوستان بازی تیمهای اسپانیا و پرتغال را نگاه میکنند و این یک فرصت مناسب برای معرفی ایران است و میتوانیم از منظر گردشگری ایران را به بهترین شکل معرفی کنیم.»
سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری همچنین در این جلسه پیشنهاد داد با توجه به برگزاری رویداد جام جهانی یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنیم.
انتهای پیام/