کودکان، مخاطبان ویژه یازدهمین نمایشگاه گردشگری

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از 3 بهمن آغاز شده و تا 6 بهمن با محورهایی همچون گردشگری کودک، غذا، گل و همچنین عرضه صنایع‌دستی و آشنایی با موسیقی نواحی مختلف کشور ادامه دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، برای نخستین‌بار در تاریخ نمایشگاه‌های گردشگری، برنامه‌های ویژه‌ای برای تقویت سفر و گردشگری کودکان در نظر گرفته شده و اداره میراث فرهنگی استان همدان که سابقه چند دوره برگزاری جشنواره فیلم کودک و همچنین تئاتر کودک را در کارنامه خود دارد، به‌عنوان متولی برگزاری این بخش انتخاب شده است.

علی خاکسار، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی همدان، هدف این بخش را تقویت گردشگری از طریق کودکان و آشنایی با مفاهیم گردشگری و سفر عنوان کرد.

او در در معرفی برنامه‌های سالن کودک گفت: «کودکان در اینجا اموری چون سفالگری، حصیربافی و عروسک‌سازی را تجربه می‌کنند. همچنین در بخشی از نمایشگاه منتخب آثار تاریخی و میراث فرهنگی و همچنین دانستنی‌های سفر به زبان ساده برای بچه‌ها گفته می‌شود.»

محمودی از انجمن طبیعت‌گردان گرگان که با چند تن از کودکان به نمایشگاه آمده در مورد بخش کودک نمایشگاه گفت: «معمولاً تصور بچه‌ها از سفر، اقامت چندروزه در شهرهای بزرگ یا شمال کشور است و خیلی با گردشگری روستایی و صنایع‌دستی و مفاهیم این‌چنینی آشنا نیستند. اما نمایشگاه گردشگری با محورهای مختلفی که دارد بچه‌ها را کنجکاو کرده است؛ بچه‌ها خانه‌های بوم‌گردی را می‌بینند و با گردشگری روستایی آشنا می‌شوند و می‌فهمند که سفر کردن چقدر می‌تواند متفاوت باشد.»

او افزود: «بچه‌ها در بازدید از این نمایشگاه از ما سئوالاتی می‌پرسند که می‌فهمیم موضوع  گردشگری در ذهن آن‌ها سوال شده و در موردش کنجکاو شده‌اند که این اتفاق خوبی است و نشان می‌دهد برگزار کنندگان نمایشگاه در انتقال مفهوم نمایشگاه که همان تعریف فرهنگ گردشگری برای نسل‌های آینده است موفق بوده‌اند.»

محمد  سه‌ساله و پدرش هم به نمایشگاه آمده‌اند. پدر محمد با استقبال از گردشگری کودک گفت: «توجه به توریسم از دید خردسالان بسیار اتفاق مثبتی است، چون بچه‌ها بخش جدایی ناپذیر سفر هستند و آشنایی هر چه بیشتر آنها با مفاهیم سفر و از طرفی تسهیل شرایط سفر برای بچه‌ها، در توسعه گردشگری مؤثر است.»

گردشگری گل و عشایر، محور برنامه‌های استان مازندران

استان مازندران هم در این نمایشگاه متولی گردشگری گل و طبیعت‌گردی است و نمونه‌ای از گل‌ها و درختچه‌های ویژه این استان را به نمایشگاه آورده و عرضه می‌کند. در کنار این موضوع چادرهایی هم برای عرضه صنایع‌دستی عشایر این استان برپا شده است.

حسنی، معاون گردشگری اداره میراث مازندران در این باره تأکید کرد: «امور عشایری حلقه مفقوده گردشگری استان است و مازندران چندان به‌عنوان امور عشایری شناخته نمی‌شود در حالی که ظرفیت‌های زیادی در این زمینه دارد.»

مدینه یکی از غرفه‌داران صنایع‌دستی که خودش هم دغدغه زیادی هم برای حفظ صنایع‌دستی عشایر دارد گفت: «در حال حاضر جمعیت عشایر خیلی کم شده است و به همین نسبت هم صنایع‌دستی و محصولات و هنری که خاستگاه عشایری دارد، فراموش شده و دیگر در خانه‌های مردم دیده نمی‌شوند.»

او ادامه داد: «ما جمعی از زنان روستایی، صنایع‌دستی مانند وسایل گلیمی و چوبی و پارچه‌ای را تولید و در نمایشگاه‌های مختلف عرضه می‌کنیم تا از این طریق بتوانیم این هنرها و صنایع‌دستی را حفظ کنیم.»

مدینه همچنین در مورد میزان فروش صنایع‌دستی بیان کرد: «روز افتتاحیه غرفه‌های ما خیلی شلوغ بود و  فروش خوبی داشتیم اما امروز خیلی خوب نبود؛ که تجربه چند ساله من از حضور در نمایشگاه‌ها نشان داده مکان مناسب غرفه بسیار در میزان بازدید و فروش موثر است و در این نمایشگاه جای غرفه ما خوب نیست و در کنج قرار داریم.»

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته از 3 تا 6 بهمن در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برقرار است.

انتهای پیام/

کد خبر 1396110540