همایش ملی رسانه و گردشگری در موزه بزرگ خراسان برگزار می‌شود

دبیر علمی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری با بیان اینکه این سمینار سه‌شنبه 10 اسفند در مشهد برگزار می‌شود گفت: «ظرفیت خراسان رضوی و مشهد بر هیچ‌کس پوشیده نبوده و نیست، اما باید این ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، مجید فکری دبیر علمی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری، یکشنبه 30 بهمن در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل موزه بزرگ خراسان برگزار شد، با بیان اینکه ترکیه مسافران زیادی در طول سال دارد خاطرنشان کرد: «این کشور از محل گردشگری، سالانه 26‌میلیون دلار درآمد دارد و ما نیز می‌خواهیم که چنین درآمدهایی در کشور خودمان باشد و سرمایه‌هایمان در جیب خارجی‌ها نرود و به همین دلیل اقدام به برگزاری دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری کرده‌ایم و محور نخست را نقش روابط‌عمومی و رسانه در جذب گردشگر تعریف کرده‌ایم.»

فکری تصریح کرد: «محور بعدی همایش نقش رسانه‌های مکتوب، سنتی و دیجیتال بوده است و امروزه تمام رسانه‌ها به‌خصوص مجازی‌ها سرعت بالایی در کارشان گرفته‌اند و بیشترین بار رسانه‌ای بر دوش شبکه‌های مجازی است به‌طوری که خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از آن عقب می‌افتند

او تصریح کرد: «محور بعدی در حوزه جذب سرمایه‌گذار بومی و غیربومی است و حوزه گردشگری در بحث جذب سرمایه‌گذار مغفول مانده است و با توجه به نیازهایی که برای رونق شهر و افزایش نشاط داریم باید نگاه‌های کهنه را کنار بگذاریم و بازنمایی توانایایی‌ها و تکنولوژی‌ها را با حداکثر توان داشته باشیم

فکری با بیان اینکه متأسفانه طبق آمارها از سال 92 با کاهش میزان حضور و ماندگاری گردشگران در استان مواجه بوده‌ایم، گفت: «می‌خواهیم که کارگاه عکاسی گردشگری را برگزار کنیم که در میزان افزایش حضور و ماندگاری زائر و گردشگر داخلی و خارجی مؤثر باشد، اگرچه معتقدیم که گرانی‌ها بر کاهش میزان حضور و ماندگاری تأثیر خود را گذاشته، اما ارزان‌ترین خدمات‌رسانی‌ها را در میان کل استان‌های کشور در خراسان رضوی داریم.»

صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمد ارزی است

میثم روحی دبیر اجرایی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری نیز در این نشست خبری اظهار کرد: «دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری در قالب چهار سخنرانی، یک سمینار تخصصی، یک پنل تخصصی در قالب سه سخنرانی و سه کارگاه جانبی برگزار می‌شود.»

او افزود: «این رویداد از ساعت 8 تا 16 سه‌شنبه 10 اسفند با حضور مدیران ارشد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری،  استاندار خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان، شهردار مشهد و رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد برگزار می‌شود.»

دبیر اجرایی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری با اشاره به نقش صنعت گردشگری در رشد اقتصادی، خاطرنشان کرد: «در دورانی که استفاده از سوخت‌های فسیلی و منابع تجدیدناپذیر برای کسب درآمد ملی منسوخ شده است، صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمد ارزی برای بسیاری از کشورها بوده است، به گونه‌ای که متخصصان، این صنعت را رکن اصلی توسعه پایدار می‌دانند و با عنوان موتور محرک توسعه و صادرات نامرئی  از آن نام می‌برند.»

روحی تصریح کرد: «در این بین گردشگری برای کشوری نظیر ایران که دارای جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی است و ظرفیت پذیرایی بیش از 20میلیون گردشگر در سال را دارد، می‌‌تواند مهم‌ترین پتانسیل ایجاد فرصت‌های شغلی باشد.»

او تأکید کرد: «از سوی دیگر امروزه مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات و محتوا رسانه جمعی است، به‌گونه‌ای که در دنیای کنونی به جرأت می‌توان گفت هیچ ابزاری برای تأثیرگذاری بر قشر عظیمی از مردم و مخاطبان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نمی‌تواند همچون رسانه‌های جمعی عمل کند؛ بنابراین بررسی جامع‌ و علمی‌تر چیستی و چگونگی نقش‌آفرینی رسانه‌ها در حوزه گردشگری با نگاه کاربردی و مؤثر برای توسعه کشور عزیزمان بیش از پیش نمود پیدا می‌کند.»

دبیر اجرایی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری با بیان اینکه گروه مهندسی فرهنگ کاج برای معرفی هرچه بهتر نقش رسانه‌ها در حوزه گردشگری اقدام به برگزاری همایش ملی رسانه و گردشگری چندین سمینار تخصصی را با حضور صاحب‌نظران تخصصی مرتبط مطرح کرده است، گفت: «نخستین دوره این همایش با تأکید بر ویژگی‌های معنوی مشهد مقدس برگزار شد که با استقبال رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف روبه‌رو شد و دومین دوره این همایش هم امسال برگزار خواهد شد.»

روحی گفت: «معتقدیم که مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها باید معرفی جاذبه‌های گردشگری و توسعه این مهم بوده است و هرچقدر که ارتباط رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها بیشتر و بهتر باشد به همان نسبت رشد و توسعه را در تمام حوزه‌ها به‌خصوص گردشگری خواهیم داشت.»

او افزود: «در برگزاری دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری تمامی رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر مجموعه‌های استان همکاری لازم را داشته‌اند و حتی پررنگ‌تر از سال گذشته بوده است که جای تقدیر و تشکر از تک‌تک آن‌ها دارد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396113024