لزوم تشکیل شورای سیاست‌گذاری گردشگری ورزشی

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی در جلسه گردشگری ورزشی بر لزوم تشکیل شورای سیاست‌گذاری گردشگری ورزشی با همراهی دستگاه‌های مرتبط تأکید کرد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان  میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صبح امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 97 در جلسه گردشگری ورزشی که در سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: «یکی از مباحث مهم حوزه گردشگری این است که از هر فرصتی به‌عنوان یک ظرفیت مهم برای معرفی و تبدیل آن فرصت به فرصت گردشگری بهره‌مند شویم. امروز بسیاری از مسابقات ملی و بین‌المللی ورزشی در کشور برگزار می‌شود اما به‌صورت جاذبه‌ای که بتواند به‌عنوان محصول گردشگر جذب کند درنیامده است.»

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «باید تدبیری اندیشیده شود که مسابقات ورزشی ظرفیت سفر را برای کشور و استان‌های کشور ایجاد کند. ایران دارای بازی‌های سنتی زیادی است که می‌توان از طریق معرفی و برنامه‌ریزی در سطوح بین‌المللی حتی از طریق استفاده از ظرفیت فضای مجازی به‌صورت بازی‌های کامپیوتری به دنیا معرفی شود.»

او با بیان اینکه باید همراهی و هم‌فکری نهادهای مختلف در توسعه گردشگری بیشتر شود خاطرنشان کرد: «متأسفانه مدیریت، نگرش و تفکر جزیره‌ای به حوزه گردشگری ضربه وارد کرده است و باعث شده تمام هزینه‌ها آورده چندانی برای گردشگری نداشته باشد. درصورتی‌که اگر با هم‌فکری و هماهنگی رویدادها به رویدادی باارزش که در سطوح بین‌المللی معرفی شده باشند تبدیل شوند می‌توانند درآمدزایی ایجاد کند.»

محب‌خدایی ادامه داد: «متأسفانه این جزیره‌ای عمل کردن باعث می‌شود که خروجی واحدی نداشته باشیم. مثلاً درست زمانی که اوج ورود گردشگر خارجی است یک دستگاه با برگزاری یک همایش گسترده، بخش زیادی از ظرفیت هتل‌ها را اشتغال می‌کند و متأسفانه در ارزآوری از طریق گردشگران خارجی اختلال ایجاد می‌کند. باید استراتژی‌ها مشترک، هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌ها بیشتر شود و هم‌پوشانی‌ها از بین برود.»

او بیان کرد: «توسعه گردشگری ورزشی هم به گردشگری و هم به ورزش کمک می‌کند و اشتغال ایجاد خواهد کرد. اگر رویدادهای ورزشی را با رویکرد گردشگری تعریف کنیم می‌توانیم از این رویدادها بهره ببریم و موجی از گردشگری در کشور ایجاد کنیم.»

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «باید بدون توجه به ایران‌هراسی و بازی‌های سیاسی ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور را به دنیا معرفی کنیم. ورزش می‌تواند نقش بسیار مهمی در این معرفی ایفا کند.»

او با بیان اینکه متأسفانه تاکنون از ظرفیت گردشگری ورزشی استفاده نکرده‌ایم تأکید کرد: «باید شورای سیاست‌گذاری گردشگری ورزشی متشکل از اعضای مرتبط به این موضوع تشکیل شود تا بتوان از طریق این شورا موج گردشگری ورزشی را ایجاد کرد.»

محب‌خدایی ادامه داد: «ما در این شورا نیازمندیم دستگاهی که بیشتر می‌تواند به این حوزه کمک کند به‌عنوان موتور محرک گردشگری ورزشی باشد.»

گردشگری با پنج حس انسان سروکار دارد

او اصلی‌ترین موضوع در گردشگری را بحث تجاری‌سازی داشت و افزود: «حتی باید برنامه‌ای برای تجاری‌سازی بازی‌های سنتی داشت و از طریق تجاری‌سازی بخش‌های مختلف گردشگری مزیت اقتصادی ایجاد کرد. در حوزه گردشگری فعال کردن پنج حس بویایی، چشایی، بینایی، لامسه و شنوایی مهم است و باید برای ایجاد تجربه‌ای خوب از طریق این پنج حس در حد بسیار عالی برای گردشگر برنامه داشت.»

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به کاروان گردشگری «تبریز2018» گفت: «این کاروان شامل اتوبوس‌هایی حاوی کفش، فرش، صنایع‌دستی، موسیقی و... است که در استان‌های مختلف محصولات خود را به فروش می‌رسانند و شب‌های تبریز را اجرا و ظرفیت‌های مختلف تبریز را معرفی می‌کنند. تاکنون نیز توانسته‌اند فروش بسیار خوبی در استان‌های مختلف داشته باشند.»

او افزود: «می‌توان چنین اتوبوس‌هایی را در کشورهایی که در آن بازی‌های بین‌المللی برگزار می‌شود راه انداخت و محصولات ایران را عرضه و شب‌های فرهنگی استان‌های مختلف خود را آنجا اجرا کرد. مثلاً در روسیه می‌توان از ظرفیت گردشگرانی که برای جام جهانی به این کشور سفر می‌کنند، برای معرفی کشور استفاده کرد. این بزرگ‌ترین فرصت برای معرفی ایران است که هم صنایع‌دستی و هم فرهنگ خود را معرفی کنیم.»

موضوعات گردشگری برای کشور تعریف شود

سیدعلی پاکدامن مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه نیز در این جلسه گفت: «مشکل اصلی گردشگری این است که از داشته‌های کشور آن‌طور که باید استفاده نمی‌شود. باید موضوعات گردشگری برای کشور تعریف شود و از طریق این موضوعات گردشگر داخلی و خارجی را جذب کرد.»

او با اشاره به جاذبه‌های بی‌نظیر کشور نظیر جاذبه‌های تاریخی، هنری، غذاهای متنوع، موسیقی نواحی مختلف ایران، بازی‌های بومی و محلی و... گفت: «باید برنامه‌ای مشخص تدوین کرد تا موجی ایجاد شود و آن موج به حرکت تبدیل شود.»

پاکدامن با بیان اینکه باید از ظرفیت مسابقات ورزشی برای جذب گردشگر استفاده کرد، گفت: «در گام اول باید با تبلیغات مناسب کشور را به دنیا معرفی کرد. سپس باید امکانات لازم را فراهم کرد و در گام بعدی همه نهادهای مرتبط را باهم هماهنگ کرد تا به‌صورت یکپارچه برای تحقق برنامه‌ها و حول محوری مشخص که تشویق گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن جاذبه‌های کشور است گام بردارند.»

او با بیان اینکه بیش از 65درصد جامعه را افراد زیر 35 سال تشکیل می‌دهند گفت: «حوزه ورزش، حوزه دلپذیر و جذابی برای جوانان است می‌تواند به رونق گردشگری داخلی کمک کند.»

معرفی صنایع‌دستی ایرانی از طریق رژه‌های رویدادهای ورزشی بین‌المللی

محمدجواد شریعتی رئیس اداره همکاری‌های دینی، فرهنگی، هنری ورزشی وزارت امور خارجه نیز در این جلسه گفت: «باید برنامه‌ریزی وسیع و دقیق برای استفاده از ظرفیت‌های رویدادهای ورزشی جهانی برای معرفی ایران صورت گیرد. این حوزه ظرفیت‌های مهم و زیادی دارد، بنابراین نباید با سهل‌انگاری و برنامه‌ریزی ضعیف به این حوزه وارد شد.»

او پیشنهاد کرد که معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی از طریق هماهنگی با معاونت صنایع‌دستی این سازمان از ظرفیت جام‌جهانی در شهر مسکو برای عرضه محصولات صنایع‌دستی و معرفی فرهنگ ایرانی استفاده کند.

شریعتی اضافه  کرد: «رژه رویدادهای ورزشی بین‌المللی مانند المپیک، جام جهانی و... از بسیاری از شبکه‌های بین‌المللی پخش می‌شود. درنتیجه می‌توان برای هیئت ایرانی حاضر در این رژه از لباس‌های بومی یا لباس‌هایی که استفاده کرد که عنصری از هنر و صنایع‌دستی ایرانی در آن به‌کار رفته باشد.»

هر ورزشکار یک مبلغ گردشگری ایران است

جعفر سطوتی مدیرکل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان نیز در این جلسه گفت: «نظام‌نامه فرهنگی ورزشی کشور از سال 95 در 10 بند ابلاغ شد و در یکی از آن 10 بند به سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش اشاره شده است. وقتی به‌صورت کلان به این بحث توجه می‌کنیم حوزه گردشگری نیز به آن مربوط می‌شود.»

او با بیان اینکه در وزارت ورزش و جوانان همچنین موضوع پیوست فرهنگی رویدادهای ورزشی و اردوهای جوانان موردتوجه قرار گرفته است گفت: «این پیوست فرهنگی مجموعه‌ای از اقدامات مکمل در یک رویداد ورزشی را پیش‌بینی کرده است. در این پیوست فرهنگی باید میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی کشور به هر گردشگر خارجی که در یک رویداد ورزشی شرکت می‌کند معرفی شود. بر اساس این پیوست فرهنگی هدایایی که به آن‌ها اهدا می‌شود نیز صنایع‌دستی ایرانی است. همچنین باید رفتارهای افراد دخیل در حوزه خدمات استاندارد و کنترل‌شده باشد تا ذهنیت آن فرد در مورد ایران ذهنیت خوبی باشد.»

سطوتی با بیان اینکه خوشبختانه ادارات‌کل میراث‌فرهنگی استان‌ها همکاری خوبی برای اجرای این پیوست فرهنگی داشتند گفت: «ما به دنبال این هستیم که از طریق هماهنگی با میراث‌فرهنگی و بنا به درخواست فدراسیون‌ها مبنی بر بازدید ورزشکاران خارجی از موزه‌ها و اماکن تاریخی‌فرهنگی به‌صورت رایگان این مسئله را اجرایی کنیم زیرا هر ورزشکاری که به کشورش بازمی‌گردد می‌تواند به‌عنوان یک مبلغ گردشگری عمل کند.»

او افزود: «یکی دیگر از اهداف پیوست فرهنگی این است که با همکاری ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی در مراسم افتتاحیه مسابقات ورزشی بین‌المللی و ملی یک نمونه از ورزش‌های سنتی آن استان اجرا و معرفی شود.»

طاهره طاهریان نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک نیز در این دیدار گفت: «معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی به موضوع مهمی یعنی درآمدزایی از حوزه ورزش و جذب گردشگر از طریق این حوزه تأکید کرده، مسئله‌ای که در وزارت ورزش و جوانان مغفول مانده بود. این جهت‌گیری معاونت گردشگری جهت‌گیری بسیار مهم و باارزشی است و می‌تواند بهره مهمی برای کشور داشته باشد. بهره‌ای که ورزش همواره به آن توجه نکرده بود.»

او همچنین بر لزوم همکاری و هماهنگی بین معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی وزارت ورزش و جوانان برای توسعه گردشگری ورزشی تأکید کرد.

افشین داوری مدیرکل توسعه ورزش حرفه‌ای و امور باشگاه‌ها نیز در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت ایران مقیم خارج از کشور که در حوزه صنایع‌دستی و فرش فعالیت می‌کنند برای معرفی صنایع‌دستی ایرانی در رویدادهای ورزشی بین‌المللی تأکید کرد.

در این نشست همچنین قرار شد که همه کمیته‌های گردشگری بر اساس سیاست‌های کلی سازمان و درخواست معاون گردشگری در دفتر همکاری و توافق‌های ملی تشکیل شود و شورای سیاست‌گذاری گردشگری ورزشی و کارگروه‌های مربوط خط‌مشی‌های موردنیاز برای توسعه گردشگری ورزشی را با همکاری نهادهای مرتبط تدوین کنند.

فائزه بهزادنژاد سرپرست دفتر بین‌الملل سازمان میراث‌فرهنگی، حسین الله‌بداشتی سرپرست دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری و محمدابراهیم لاریجانی سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 139702187

برچسب‌ها