به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، مهدی کمری سمینار را با معرفی فن بیان و اهمیت آن و پایه های اصلی فن بیان قدرتمند شروع کرد و در ادامه توضیحات مختصری در مورد واژگان یا لغات گرم یا صدای گرم و اصول هدف گذاری، روش های کنترل استرس و خشم ، تکنولوژی فکر و قدرت باور، تکنیک های ارتقای اعتماد به نفس ، طراحی یک سخنرانی قدرتمند، انرژی کلام، اعتماد بنفس و جذب مخاطب، ارتباط غیر کلامی در نفوذ کلام، صدای مناسب در فن بیان ، زبان بدن و تکنیک های آن، ارائه داد.
امیر محتشمی نژاد نیز در این سمینار بیان کرد: «از آنجا که انسانها موجوداتی اجتماعی و ارتباطی هستند، بیان خوب لازمه ارتباط انسانی به شمار میرود. بیان خوب و موثر ابزاری برای پیشبرد اهداف در زندگی خانوادگی و حرفه ای است. مهارتی که مجهز شدن به آن لازمه ارتباطات موثر به شمار می آید و این امر بستگی به این دارد که تا چه اندازه از هنر سخن گفتن برخوردار باشیم و فن بیان خود را پرورش دهیم.»
او توضیح داد: «فن بیان یعنی استفاده درست و به جا از تمامی ارکان ارتباط برای اینکه منظورمان را درست به مخاطب برسانیم،که هم شامل محتوای کلام و سخن است و هم به طرز ادای آن مرتبط می شود. یعنی هم حرف خوب بزنیم، حرفی که متناسب شخص و مکان و به اقتضای شرایط باشد و هم آن حرف سنجیده و مناسب را با رعایت اصول و قواعد سخن گفتن موثر بیان کنیم.»
او افزود: «هر کدام از ما با قرار گرفتن در شرایط و در مقابل افراد مختلف، طرز بیان و نحوه سخن گفتنمان متفاوت است. افرادی که فن بیان خوبی دارند از این موضوع به نحو احسن استفاده کرده و قادرند به راحتی روی دیگران تأثیر مثبت گذاشته و در خانواده و جامعه به عنوان افراد جذاب، قابل احترام و موثر شناخته شوند.»
محتشمی نژاد در مورد آموزش راهنمایان موزه توضیحاتی را به شرکت کنندگان به این شرح بیان کرد و گفت: «در موزههای ما باید نحوه معرفی اشیا و آثار موزهای بهگونهای باشد که مخاطب را جذب کند. وقتی مخاطب جذب نشد دیگر نمیتوان انتظار ایستگاه فرهنگی بودن را از موزه داشت.»
او اضافه کرد: «همچنین موزهدار و یک راهنمای موزه باید داستانسرا و قصهگوی خوبی باشد و با قصهگویی میتواند ارتباط برقرار کند، چرا که تمام اشیاء و آثار در این عالم وجه کارکردی دارند و این راهنمای موزه است که با توضیح و شرح کارکرد اشیاء و قصهای که برای آن بهوجود آمده است، بازدیدکننده را به موزه و آثار درون آن علاقهمند میکند.»
محتشمی نژاد اضافه کرد : «راهنماهای موزهای که در برقرار کردن ارتباط مهارت کافی دارند، لحن صحبت خود را با حالت روحی بازدیدکننده هماهنگ میکنند. پس مطابق حالات روحی بازدیدکننده حرف بزنید. قبل از اینکه کلامی بر زبان آورید از او تست صدا و تصویر بگیرید تا بفهمید بازدیدکننده شما سرحال، بیحوصله، عصبانی یا ناراحت است. اگر میخواهید آنها به حرفهای شما توجه کنند، باید حتی برای چند دقیقه، مطابق حالات روحی او حرف بزنید و او را متقاعد کنید که مورد قبول شماست و اینکه هیچ تفاوتی با هم ندارید.»
در پایان سمینار اعضای شرکت کننده از موزه ملی قرآن کریم و آثار فاخر و برجسته قرآنی بازدید کردند.
انتهای پیام/