بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، نشست گسترش روابط گردشگری ایران و اسپانیا 25 بهمنماه 98 در هتل لاله تهران و به میزبانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با حضور مدیرعامل و مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، رئیس و معاون رئیس کنفدراسیون آژانسهای گردشگری اسپانیا، معاون سفیر اسپانیا در ایران، رئیس انجمن صنفی آژانسهای هوایی و مسافرتی ایران، رئیس موزه ملی ایران، سرپرست امور بینالملل وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، مدیر بخش اروپایی شرکت هواپیمایی ماهان، معاون گردشگری شهرداری تهران، مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا)، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، مدیرگردشگری شورای عالی مناطق آزاد ایران و جمعی از فعالان صنعت گردشگری کشور برگزار شد.
حسین اربابی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این نشست با ابراز خرسندی از روابط فرهنگی خوبی که میان اسپانیا و کشورمان از گذشته تابهحال برقرار است، گفت: «این روابط و اتفاقات که ریشه در تاریخ و تمدن دو کشور دارد در آینده نیز تداوم خواهد داشت.»
او با اشاره به نزدیکی بسیار زیادی که بین دو فرهنگ وجود دارد، اظهار کرد: «این قرابت ازنظر معماری، باستانی و تاریخی بهویژه در جنوب و نقاط مرکزی اسپانیا با ایران اسلامی دیده میشود. همین موضوعات باعث شد تا ما در سال گذشته با همکاری موزه ملی ایران نمایشگاه و موزه مشترک آلیکانته را در ایران و متعاقب آن نمایشگاهی از آثار ایران را در اسپانیا داشته باشیم.»
اربابی از مردم ایران بهعنوان مردمی مهماننواز یاد کرد و افزود: «در حقیقت میزبان شما نهتنها دولت، بخش حاکمیتی و کنشگران گردشگری ما؛ بلکه مردم ایرانزمین هستند. مردمی که با خونگرمی، مهربانی و مهماننوازی و با آرامشی که دارند، میتوانند اطمینان خاطر زیادی را برای حضور اسپانیاییها در ایران ایجاد کنند.»
او افزود: «امنیتی که در ایران وجود دارد و همچنان وجود خواهد داشت، مرهون همین مهماننوازی و خونگرمی مردم ما است و تا وقتیکه این مردم وجود دارند، مسلماً امنیت این کشور که برگرفته از قلب همه ایرانیان است همچنان ادامهدار خواهد بود.»
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ادامه تصریح کرد: «این موضوع که اسپانیا فارغ از هر نوع نگاه سیاسی و با رویکرد تعمیق روابط بین دو کشور در راستای عادیسازی سفر به ایران پیشقدم شود و همچنین اروپا فضای روابط گردشگری دو کشور را رو به عادیسازی پیشتر و بهتر پیش ببرد، پیشنهادی در خور توجه است.»
او با بیان اینکه اعتقاد دارد تا عادی شدن شرایط موجود و اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخداده است، نیازی به توقف کارها برای ایجاد بسترهای گردشگری بین دو کشور نیست، اضافه کرد: «اتفاقاً اکنون فضای فکری و زمانی مطلوبی برای انجام برنامهریزیهای مناسب در راستای رقم زدن رویدادهای گردشگری فیمابین و اجرای آنها تا عادی شدن و یا حین آن، مهیا است.»
اربابی در پایان پیشنهاد داد تا یک برنامه کاری برای پیشبینی اتفاقات گردشگری پیشرو که با نظرات بخش خصوصی و دولتی جمعآوری خواهد شد، برای طرف اسپانیایی ارسال شود تا بتوان براساس آن، روابط گردشگری مشترک را پیش برد.
او همچنین از بخش خصوصی ایران خواست تا نظرات خود را در خصوص تدوین برنامه کاری فوق، ارائه کنند.
تمرکز برای پیشبرد اهداف گردشگری دو کشور
کارلوس گاریدو، رئیس کنفدراسیون آژانسهای گردشگری اسپانیا نیز در این نشست هدف از سفر خود به ایران را آشنایی نزدیکتر با مسئولین و مقامات کشورمان عنوان کرد و گفت: «تصمیم داریم بهصورت جدی روی برنامههای جدید برای پیشبرد اهداف گردشگری دو کشور تمرکز کنیم.»
او افزود: «کنفدراسیون آژانسهای گردشگری اسپانیا نماینده هفت هزار آژانس گردشگری و 40 تور اپراتور است. تمام آژانسهای اسپانیا زیر نظر این نهاد فعالیت دارند و همگی برای تقویت گردشگری میان دو کشور تلاش خواهند کرد.»
گاریدو ضمن قدردانی از توجه و دقت ایران به رابطه گردشگری دو کشور اظهار کرد: «جدا از تمام مسائل سیاسی و امنیتی که وجود دارد، تمایل دارم بهعنوان نماینده بخش خصوصی گردشگری کشورم، میان بخش خصوصی دو طرف توافقاتی صورت گیرد؛ چراکه بازار ایران ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه دارد.»
او این نشست و دیدار با فعالان گردشگری ایران را سازنده دانست و خاطرنشان کرد: «امیدوارم با قدرت و حضور پرشور آژانسهای مسافرتی بتوان از مشکلات عبور کرد. در این راه ما متحد و همراه شما هستیم و در پی تفاهمنامههایی که بین دو کشور امضاء میشود، آماده همکاری بیشازپیش بهمنظور پیشبرد اهداف گردشگری متقابل هستیم.»
رئیس کنفدراسیون آژانسهای گردشگری اسپانیا در ادامه با اشاره به نقش تجارت در شناخت ملتها از یکدیگر بیان کرد: «تجار درگذشته هم سفیران خوبی برای گردشگری بودند. در کنار آنها فعالان فرهنگی و ورزشی هم تأثیرگذار هستند.»
خوسه لوئیس سُلانو گادئا معاون سفیر اسپانیا در ایران پس از تشکر از برنامهریزی این سفر و دیدارهای مهمی که در راستای معرفی ایران و جاذبههای بسیار زیاد آن طراحیشده است، گفت: «تنها شش ماه از حضور من در ایران میگذرد. نکتهای که توجه من را در این مدت کوتاه بهخود جلب کرد، تعداد زیاد توریستهای ایرانی و تقاضای آنان برای سفر به اسپانیا بود.»
او افزود: «دو سال پیش تعداد تقاضای سفر به کشور ما از سوی ایرانیان 25 هزار مورد بود که از آن میان 20 هزار مورد پذیرفته شد. متأسفانه بهدلیل وضعیت اقتصادی موجود و اتفاقاتی که اخیراً رخداده، تعداد درخواستهای ویزا کاهش پیداکرده است.»
سلانو گادئا ادامه داد: «علیرغم شرایط پیش آمده، باید گفت در حال حاضر تغییری در روند صدور ویزا ایجاد نشده و دوباره با همان جدیت گذشته، درخواستها بررسی خواهد شد.»
او با اشاره به توقف ورود پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به اسپانیا از روز 29 مارس 2020، تصریح کرد: «این موضوع به معنای این نیست که دولت اسپانیا خواستار ادامه رابطه گردشگری با ایران نیست یا رفتوآمد ایرانیها و اسپانیاییها بین دو کشور کمتر خواهد شد؛ بلکه دولت اسپانیا بیشتر خواستار این است که هواپیمایی ملی ایران، ایران ایر این پروازها را انجام دهد.»
معاون سفیر اسپانیا یادآور شد: «متأسفانه اتفاقاتی که در نوامبر، دسامبر و ژانویه گذشته رخ داد موجب شد که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا ازجمله اسپانیا مجبور شوند تمهیداتی را برای سفر به ایران بی اندیشند. بااینوجود کشور اسپانیا در اتحادیه اروپا سعی خواهد کرد تا پس از برگزاری انتخابات اسفندماه، پیشنهاد عدم سفر به ایران مگر در شرایط ضروری را تغییر دهد تا توریستها دوباره به ایران بیایند.»
او ابراز امیدواری کرد که بتوان سختیهای حال حاضر را پشت سر گذاشت و در رفتوآمد توریستهای دو کشور تسهیل ایجاد کرد.
سلانو گادئا همچنین اظهار کرد: «تصمیماتی که در قالب اتحادیه اروپا، درزمینه سفر به ایران گرفته میشود هیچ قالب سیاسی ندارد. پیشنهاد عدم سفر به هر کشوری ممکن است بهدلیل بروز سیل، زلزله و ... نیز با هدف آگاهسازی مسافرانی که کمتر آمادگی سفر دارند و یا دانش کمی در خصوص مقصد خود دارند، انجام شود.»
او دلیل انتشار اطلاعیه عدم سفر به ایران در صفحات سفارتخانهها و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را صرفاً برای تأمین امنیت گردشگران دانست.
معاون سفیر اسپانیا در پایان تصریح کرد: «حاضر هستم در خصوص مشارکت در طرحها و فرصتهای سرمایهگذاری موجود در کیش با سرمایهگذاران اسپانیایی مذاکره کنم.»
گردشگران سفرای صلح در کشورهای دیگر هستند
رفیعی، رئیس انجمن صنفی آژانسهای هوایی و مسافرتی ایران هم در این جلسه با معرفی خود بهعنوان نماینده بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران، گفت: «حدود 95 هزار دفتر، 6 هزار توراپراتور و 60 هزار نفر درزمینه گردشگری در ایران فعالیت میکنند که مجموعه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را تشکیل میدهند.»
او با بیان اینکه دیروز شصت و دومین سالگرد تأسیس انجمن صنفی آژانسهای هوایی و مسافرتی ایران را جشن گرفتیم، اظهار کرد: «از رئیس کنفدراسیون آژانسهای گردشگری اسپانیا میخواهیم تا همانگونه که ما در ایران با صراحت موانع را رصد کرده و با دولت در میان میگذاریم، شرایطی را مهیا کنند تا تفاهمنامهای بین دو انجمن به امضاء رسیده و موانع پیش رو رفع شود.»
رفیعی با عنوان اینکه بعید میدانم نیاز باشد درباره امنیت و جاذبههای ایران توضیح بدهم، تصریح کرد: «اما با افتخار به اطلاع میرسانم که هنوز هم علیرغم اتفاقات ماههای گذشته که به آن اشاره میشود، کشور ایران کشوری است که به سهولت میتوانید در آن قدم بزنید چراکه امنیت کامل در آن برقرار است.»
او با بیان اینکه در جلساتی که با سفرای دیگر کشورهای خارجی و کشورهای همسایه داشتیم، اذعان دارند که هم جاذبههای گردشگری و هم امنیت موجود در ایران قابلمقایسه با خیلی از کشورهای دیگر دنیا نیست، خاطرنشان کرد: «چرا اکنون باید معاون سفیر در سخنان خود به عنوان نماینده دولت، بگوید باید منتظر باشیم تا انتخابات برگزار شود و بر اساس آن تصمیمگیری کنیم؟ آیا گردشگری یک امر سیاسی است؟ گردشگران سفرای صلح در کشورهای دیگر هستند.»
رئیس انجمن صنفی آژانسهای هوایی و مسافرتی ایران با اشاره به آمار ارائهشده در خصوص عدم پذیرش درخواست ویزای هموطنانمان از سفارت اسپانیا، گفت: «5 هزار مورد برای رد درخواست بسیار زیاد است. بنابراین از سفارت اسپانیا میخواهیم اگر مشکلاتی در این حوزه وجود دارد به ما منعکس کند تا بتوانیم در جهت رفع آن اقدام کنیم.»
فائزه بهزادنژاد، سرپرست امور بینالملل وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بخش دیگری از نشست یاد شده با بیان اینکه روابط گردشگری اسپانیا برای ایران از جنبههای مختلفی دارای اهمیت است، گفت: «در حال حاضر نرخ رشد سفرهای اسپانیاییها بیشتر از کشورهای دیگر اروپایی است و این به معنای اهمیت بازارها و مقاصد نوظهور و آمادگی آن برای نقشآفرینی بازیگران جدید این حوزه است.»
او با اشاره به اینکه مقایسه آمار ورود گردشگران اروپایی به ایران در هفتماهه اول سالهای 97 و 98 نشان میدهد ورود گردشگران اسپانیایی به ایران رشد داشته است، ادامه داد: « درحالیکه در این دوره اکثر کشورهای اروپایی با کاهش تعداد گردشگران مواجه بودند.»
بهزادنژاد دلیل دیگر اهمیت بازار اسپانیا برای ایران را بیشتر بودن تعطیلات و فرصت اسپانیاییها برای سفر در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی دانست و اظهار کرد: «سومین دلیل اهمیت بازار اسپانیا این است که آمارها نشان میدهد، گردشگران این کشور علاقه زیادی به بازدید از جوامع محلی و تعامل با آدابورسوم مردم دارند.»
او ادامه داد: «بر اساس نتایج مطالعهای که از سوی سازمان جهانی گردشگری از بازار اسپانیا منتشر شد، بزرگترین فرصت پیش روی مقاصد خاورمیانه و آفریقا با توجه به پیوندهای جدید و رفتارهای مشتریان، اشتیاق برای دیدن و کشف ناشناختهها و تجربیات به یاد ماندنی، بازار گردشگری اسپانیا است.»
سرپرست امور بینالملل وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در پایان تصریح کرد: «معتقدم که حوزه روابط گردشگری میان ایران و اسپانیا تنها و تنها درگرو تقویت تعاملات بخش خصوصی دو کشور است. به همین دلیل برگزاری این رویداد را به فال نیک میگیرم و به اثربخش بودن آن امید دارم.»
معاون رئیس کنفدراسیون آژانسهای گردشگری اسپانیا نیز با بیان اینکه اسپانیایی امروز برای رفع خستگی سفر نمیکند بلکه برای کسب تجربیات جدید به سفر میرود، گفت: «این فرصت بزرگی برای گردشگری ایران است.»
او ادامه داد: «علیرغم اینکه سفرمان به ایران کوتاه بود اما فرصتی فراهم کرد تا زیباییهای ایران و تهران و مشترکات میان دو کشور را از نزدیک ببینیم و درک کنیم.»
گالیگو یادآور شد: «ایران و اسپانیا در کنار غذا، فرهنگ، تاریخ و دیگر اشتراکات که به گردشگران ما اجازه میدهد به گذشته خود سفر کنند، فرصتی را فراهم میکند تا بخشی از تاریخ که برای اسپانیاییها ناشناخته مانده بود کشف کنند؛ چراکه این گردشگران بهشدت به دنبال مقاصد جدید برای کسب تجربیات جدید هستند.»
او در پایان بر ایجاد توافق و تفاهم میان بخشهای خصوصی دو کشور تأکید کرد و پشتیبانی بخش دولتی را در این راه الزامی خواند.
همچنین در این نشست اله بداشتی، مدیر گردشگری شورای عالی مناطق آزاد ایران، نوکنده رئیس موزه ملی ایران، انصاری مدیرعامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو، حسینی نژاد رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، عبدالملکی مدیرعامل هلدینگ هگتا و ... نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را در راستای بهبود روابط گردشگری بین دو کشور و توسعه همکاریهای فیمابین، مطرح کردند.
انتهای پیام/