کرونا رمقی برای گردشگری اسپانیا باقی نگذاشته است

رشد گردشگری بی‌سابقه اسپانیا یک‌باره به بن‌بست خورده است. حالا دیگر به این زودی‌ها خبری از 83.5 میلیون گردشگر در این کشور در جنوب اسپانیا نخواهد بود. از جنبه‌های بسیاری، از سال 2019 با عنوان «سال پیش از بحران کرونا» یاد خواهد شد، سالی که همه چیز در آن عادی بود.

حالا حتی اگر بحران کرونا هم به این زودی‌ها به پایان برسد، حتی نیمی از آن 83 میلیون گردشگر هم برای اسپانیا یک گام بلند در مسیر درست به شمار خواهد رفت. البته این مسیر دیگر شامل هواپیماهای پر از سرنشین، هتل‌های بدون اتاق خالی، بلوارهای شلوغ و سواحل پرهیاهو نخواهد بود. با وجود ویروس کرونا، شاید تا زمانی نامعلوم تمام مسافران مجبور شوند اقدامات خاصی را مدنظر داشته باشند و دیگر مفهوم سفر به شکل قبل برای کسی معنا نداشته باشد.

واقعیت جدید

اسپانیایی‌ها تسلیم این حقیقت شده‌اند که در طول ماه‌های گذشته شاهد ظهور تدریجی یک واقعیت جدید بوده‌اند. این تفاوت بین گذشته و حال در هیچ کجای دنیا اینقدر فاحش و شوکه‌کننده نبوده است. در طول این زمان، مردم این کشور در حال آماده شدن برای یک بهار جدید و خیره‌کننده بودند، بهاری که با میهمانی‌های پشت سر هم و متعددش مشهور است. اما درست در همین بحبوحه بود که فاجعه رخ داد. هزاران نفر مردند. همه مجبور شدند در خانه بمانند و تمام سفرها و میهمانی‌ها لغو شد.

گردشگری یک روزه از هم پاشید. انگار دیروز وجود داشته و امروز دیگر وجود ندارد. در ابتدا خیلی‌ها تصور می‌کردند این دوران فقط چند هفته به طول می‌انجامد و شاید با شروع بهار این بحران هم به اتمام برسد. خیلی‌ها مطمئن بودند کرونا نمی‌تواند رو تابستانشان اثری بگذارد. تا اینکه به‌تدریج همه متوجه شدند که سواحل شلوغ، محل‌های کمپ پرشور، و جمعیت‌های مردمانی که برای خرید و خوشگذرانی در خیابان قدم می‌زنند، تا آینده‌ای نامعلوم دوباره به چشم دیده نخواهند شد.

هنوز بخش زیادی از اسپانیا قرنطینه است

سؤال اینجاست که چه زمانی گردشگری دوباره می‌تواند سهم قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تشکیل بدهد؟ اسپانیایی‌ها حداقل تا انتهای ماه ژوئن اجازة سفر نخواهند داشت. در حال حاضر، کووید 19 آن‌چنان در این کشور شیوع پیدا کرده است که نیمی از کشور تا هفته آینده تحت قرنطینه خواهد بود. در سایر بخش‌های کشور، هتل‌ها، رستوران‌ها و محل‌های تفریحی با اعمال محدودیت‌های خاصی باز می‌شوند.

 ترس از ویروس مدت‌هاست که به ترس از دست دادن همه‌چیز منتهی شده است. مردم دلشان می‌خواهد به سرکار برگردند و حتی در صورت نیاز حاضرند ماسک بزنند و با رعایت فاصله اجتماعی پشت میزهایی بنشینند که رویشان را با روکش پلاستیکی پوشانده‌اند. حالا دیگر خوشگذرانی، صمیمیت و دورهم بودن واژه‌هایی تهی از معنی شده‌اند.

نوآوری در گردشگری آنقدرها هم ساده نیست

مبارزه علیه کووید 19 از یک مبارزه برای سلامت عمومی به قتل‌عام اقتصاد بدل شده است. این ویروس تا به اینجا جان بیش از 26 هزار نفر را گرفته است. اما در طول این مسیر، حدود یک میلیون شغل را هم در اسپانیا به نابودی کشانده است. بیکاری بیداد می‌کند و ضررها چندین برابر بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که مردم در طول نمایشگاه بزرگ تجارت که ماه ژانویه در مادرید برگزار شد، تصورش را می‌کردند. عملاً کسی صحبتی از گردشگریِ مبتکرانه و خلاقانه نمی‌کرد. اصلاً دلیلی هم نبود که کسی برای گردشگری موفق اسپانیا نسخه بپیچد. اما کرونا ویروس همه معادلات را بر هم زد و حالا معلوم نیست که از گردشگری این کشور چیزی باقی خواهد ماند یا نه.

ابتکار و خلاقیت در گردشگری کار ساده‌ای نیست. ترکیبِ منحصربه‌فرد آفتاب، دریا و آشپزی خوب در طول 40 سال گذشته باعث رشد ثابتی در گردشگری اسپانیا بوده است. اما گردشگری مفهوم پیچیده‌ای است. همه‌چیز ممکن است یک‌شبه از بین برد، اما برای بازگشت به دوران پیش از بحران، شاید به چندین سال زمان نیاز باشد.

طراحی مبتکرانه

این بر عهده صنعت هتلداری است که با ارائه طرح‌ها و پروژه‌های خلاقانه، مشتری‌های کاملاً متفاوتی را جذب کند. برای مثال مؤسس بنیاد طراحی DIOS، یوان ملن، به نوبه خودش تلاش می‌کند تا نوع جدید از گردشگری را پایه‌گذاری کند. در این گردشگری جدید، میهمان‌ها از میهمان‌نوازی باکیفیت به شیوه‌ای مدرن بهره‌مند می‌شوند که با آفتاب، ساحل و تاپا (غذاهای کوچک و خاص اسپانیایی) همراه است.

 

* کارشناس گردشگری

** ترجمه: اسدالله حقانی

انتهای پیام/

کد خبر 1399022963

برچسب‌ها