فاز اول گمانه‌زنی تپه کوزه‌چی زنجان به پایان رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از پایان فاز اول گمانه‌زنی تپه کوزه‌چی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند چهارشنبه 7 آبان‌ماه ۹۹ گفت: «یکی از اهداف مهم تیم کاوش معدن نمک، شناسایی محوطه‌­های استقراری هم‌زمان با ادوار استخراج نمک در محدوده پیرامون معدن بوده است. از آنجایی که تپه کوزه‌­چی تنها محوطه باستانی پیرامون معدن است که شواهدی سطحی از عصر آهن 3 و دوره هخامنشی داشت، فاز اول کاوش تپه پس از اخذ مجوز از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی از تاریخ 21 شهریورماه آغاز شد و 5 آبان‌ماه به پایان رسید.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان عنوان کرد: «گمانه‌زنی انجام شده توسط تیم کارشناسان در فاز یک نشان داد که لایه‌­های تاریخی روی یک تپه شکل گرفته، عمق لایه‌­ها در قسمت­‌های مختلف حدود 5.1 متر است که بر سطح طبیعی تپه قرار دارد. شواهد به‌دست آمده نشانگر آن است که این محوطه احتمالاً در اواخر عصر آهن 3 یک محوطه کارگاهی بوده که در آن ذوب فلز و احتمالاً پخت سفال انجام می‌­شده است.»

او ادامه داد: «کشف سرباره‌­های فلز آهن از محدوده کاوش و سطح تپه و سازه‌­های حرارتی در داخل گمانه­‌ها نشان می­‌دهد که کل محوطه در دوره یاد شده به‌عنوان یک محوطه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به‌ جز آثار کارگاهی در لایه­‌های بالاتر، شواهدی از لایه‌­های استقراری ضعیف به دست آمده که احتمالاً از نظر زمانی جدیدتر از عصر آهن 3 است.»

تپه کوزه‌­چی در نزدیکی روستای رضاآباد از توابع بخش زنجان‌رود قرار دارد. این تپه در میان دره­ای در شمال روستای رضا­آباد و در فاصله 10 کیلومتری جنوب غرب معدن نمک چهرآباد واقع است. تپه کوزه­‌چی یکی از چندین محوطه باستانی حوزه آبریز تلخه­‌رود است که در بررسی باستان‌­شناسی محدوده اطراف معدن نمک در سال 1385 شناسایی شد.

مطالعه اولیه یافته‌­های سطحی تپه کوزه‌­چی نشان داد که این محوطه مربوط به عصر آهن 3 و احتمالاً دوره هخامنشی است. بر اساس شواهد و مدارک باستان‌شناختی، دوران هخامنشی و ساسانی از ادوار اصلی استخراج نمک در معدن چهرآباد در دوران پیش از اسلام بوده، به طوری‌که بخش بزرگی از نهشته‌های باستانی و تونل‌های فرو ریخته استخراج نمک مربوط به این دو دوره است.

انتهای پیام/

کد خبر 13990807277466

برچسب‌ها