معرفی بیش از 3هزار صنعتگر خراسان جنوبی به بیمه صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر

سالی ۹۹ توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شد لذا در ابتدای این سال با نگاه ویژه به امر تولید، طرح اشتغال ۳هزار نفری در قالب خوشه‌های صنایع‌دستی در استان خراسان جنوبی مطرح شد و با کمک سایر دستگاههای اجرایی شامل استانداری، سازمان برنامه و بودجه، صندوق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر، صندوق کارآفرینی مهر و… کلید خورد و در شش ماهه اول سال حدود ۳ هزار نفر از خدمات بیمه صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر بهره‌مند شدند. در ادامه سال ۹۹ نیز ۴۰۰ نفر مجددا در شش ماهه دوم سال به این صندوق بیمه معرفی شدند.

صدور ۲۶۰ فقره پروانه و مجوز صنایع‌دستی

صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان جنوبی بدون شک بخشی از میراث‌فرهنگی عظیم گذشتگان این منطقه و به عنوان آثار باقی مانده از فرهنگ اجدادی و سنتی این سرزمین است. منطقه خراسان جنوبی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و فرهنگی، صنایع‌دستی خاص خود را داراست. 

در سال ۹۹. ۲۶۰ فقره پروانه تولید انفرادی، ۴۵۰ کارت شناسایی، ۴ پروانه تولید کارگاهی در استان خراسان جنوبی صادر و برای ۲۰ نفر ظرفیت اشتغال ایجاد شد. علاوه بر این، ۱۰ مجوز پشتیبان با ظرفیت اشتغال ۹۰ نفر نیز صادر شد. 

برگزاری ۶۰ دوره آموزشی صنایع‌دستی

آموزش مقدماتی و تکمیلی شاغلان و علاقمندان به رشته‌های صنایع‌دستی استان در تمامی رشته‌ها به خصوص رشته‌های مزیت‌دار، از برنامه‌های حوزه صنایع‌دستی استان است که در این راستا ۶۰ دوره آموزشی صنایع‌دستی برای ۶۰۰ نفر در سال گذشته برگزار شد و ۱۱۰ نفر از شاغلین صنایع‌دستی نیز دوره‌های آموزشی ویژه دیدند. 

پرداخت ۷میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی

صادرات صنایع‌دستی خراسان جنوبی در سال گذشته به میزان ۸۰۱۰۰ دلار بود و بالغ بر ۷ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع‌دستی استان اعطا شد. طبق بررسی‌های صورت گرفته میزان فروش صنایع‌دستی استان نیز در سال گذشته حدود ۵۰ میلیارد ریال بوده است. که با توجه به ثبت جهانی روستای خراشاد و ثبت ملی شهر خوسف در حوزه نساجی و دارا بودن جایگاه ویژه استان در زمینه نساجی سنتی و بافته‌های داری، بیشترین میزان فروش به این دو گروه اختصاص داشته است. 

افتتاح ۲ خانه صنایع‌دستی و تکمیل بازارچه‌های خراسان جنوبی

از مهم‌ترین اقداماتی که معاونت صنایع‌دستی استان طی سال گذشته در راستای ارتقای عرضه و تقاضای صنایع‌دستی انجام داد، افتتاح ۲ خانه صنایع‌دستی شامل خانه سفال و خانه کارآفرین در شهر بیرجند، تجهیز دبیرخانه تراش سنگهای قیمتی و نیمه‌قیمتی در شهرستان خوسف، تجهیز، تکمیل و افتتاح دبیرخانه روستای جهانی خراشاد و تکمیل بازارچه‌های صنایع‌دستی استان بود. 

همکاری و هماهنگی با شهرداری‌های استان در خصوص ایجاد و احداث بازارچه‌های مشترک صنایع‌دستی، پیگیری وضعیت اعتبارات و هزینه‌کرد مربوط به احداث بازارچه‌های فردوس، طبس، سربیشه، مود، آیسک، نهبندان، خضری، سرایان و بیرجند، تنها بخشی از اقدامات انجام شده است. 

میزان اعتبار ملی تخصیص یافته به حوزه صنایع‌دستی استان در سال ۹۹.۳۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بوده که صرف احداث و تکمیل بازارچه‌های صنایع‌دستی شده است و میزان اعتبار استانی تخصیص یافته ۱۰ میلیارد ۹۳۱ میلیون ریال بوده است که برای آموزش و توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان هزینه شده است. 

حضور فعال صنعتگران صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های مجازی

شیوع ویروس کرونا سبب‌عدم برگزاری بازارچه‌های موقت و فصلی و تعطیلی نمایشگاههای صنایع‌دستی در سطح کشور شد که صنعتگران تا حدودی با حضور پررنگ در فضای مجازی توانستند بخشی از تولیدات خود را به فروش برسانند. از این میان می‌توان به شرکت ۴۵ نفر از هنرمندان استان در نمایشگاه مجازی صنایع دستی با ارائه ۶۰۰ اثر اشاره کرد. 

افزایش چشمگیر کارگاه‌های صنایع‌دستی در استان خراسان جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: «در چند سال اخیر تعداد کارگاه‌های صنایع‌دستی استان افزایش چشمگیر داشته و در همه شهرها مجموعه‌های کارگاهی یا تولید انفرادی با حمایت تسهیلات دولتی ایجاد شده است» 

رمضانی با اشاره به اقدامات انجام شده در ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی گفت: «بازارچه صنایع‌دستی بیرجند در کاروانسرای امینی بازار مرکزی راه‌اندازی می‌شود که از محل اعتبارات ملی رقمی برای مرمت آن در نظر گرفته شده و امیدواریم با تخصیص به موقع امسال به اتمام برسد.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: «در شهرستان بشرویه نیز خانه فیاض‌بخش به عنوان بازارچه صنایع‌دستی فعال شده و برای شهرستان فردوس در پارک گردشگری تون احداث بازارچه در نظر گرفته شده که ۱۲۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای آن هزینه می‌شود.» 

رمضانی گفت: «بازارچه صنایع‌دستی در شهرستان سرایان احداث شده است و در شهر خضری نیز مراحل پایانی را سپری می‌کند.» 

او با اشاره به احداث بازارچه صنایع‌دستی طبس توسط بخش خصوصی گفت: «در شهرهای مود و شوسف هم با همت بخشداری و شهرداری فضاهایی اختصاص یافته که در فروش صنایع‌دستی کمک بزرگی می‌کند.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: «در خور موافقت اصولی برای ایجاد بازارچه صادر شده و در خوسف با توجه به موافقت سه جانبه با فرمانداری و بنیادمسکن زمینی در کوشه اختصاص یافته که اقامتگاه، بازارچه و کارگاه در آن راه‌اندازی می‌شود.» 

رمضانی بیان کرد: «در شهرستان نهبندان هم زمینی توسط مسکن و شهرسازی اختصاص یافته که به زودی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.» 

او ابراز امیدواری کرد: «با اختصاص اعتبار بازارچه‌های صنایع‌دستی شهرستان‌های فردوس و بیرجند تا تیر سال آینده به بهره‌برداری برسد.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، با تاکید بر آموزش صنایع‌دستی در شهرستان‌ها ادامه داد: «این کار در ایجاد اشتغال به خصوص بین جوانان نقش بسزایی داشته است.» 

رمضانی بر اهمیت ثبت برند نیز تاکید کرد و گفت: «پس از ثبت برند حوله‌بافی خراشاد، به دنبال افزایش روستاهای ملی در سطح استان هستیم که نایبند با حصیربافی، خور و خوسف با سنگ‌های قیمتی و پارچه مله پیشنهاد شده و در حال پیگیری است.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با تاکید بر اهمیت بسته‌بندی صنایع دستی افزود: «آماده کمک‌های بلاعوض برای بسته‌بندی مناسب هستیم و متقاضیان از تسهیلات بانکی نیز در این راستا می‌توانند استفاده کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400032413862

برچسب‌ها