ظرفیت بسیاری از شهرهای جنوبی تکمیل شده است/ آمادگی استان‌های جنوبی و مرکزی برای پذیرش گردشگر در نیمه دوم تعطیلات نوروزی

دبیر ستاد خدمات سفر با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد که ظرفیت بسیاری از شهرهای جنوبی کشور تکمیل شده است اما استان‌های مرکزی و جنوبی در نیمه دوم آمادگی و ظرفیت بیشتری برای پذیرش مسافران خواهند داشت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، سیدمصطفی فاطمی، دبیر ستاد خدمات سفر و مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی شب گذشته ۴ فروردین ۱۴۰۱ در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره برنامه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و سفرهای نوروزی گفت: «از ماه‌ها قبل موضوع سونامی سفر در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و از سمت شخص وزیر مطرح و این تعداد سفر پیش‌بینی شده بود.»

او درباره ظرفیت پذیرش مسافر در استان‌های مختلف گفت: «ظرفیت پذیرش مسافر در اقامتگاه‌های مجاز، رسمی و نیمه‌رسمی در بعضی از شهرها نظیر شهرهای شیراز، مشهد، بوشهر، بندرعباس و جزایر جنوبی، چابهار تکمیل و به 100درصد رسیده است. ظرفیت اقامتی شهر یزد نیز در چند روز اخیر تقریبا به ۱۰۰ درصد شده است.»

استفاده از ظرفیت‌های اضطراری برای اسکان مسافران

فاطمی با اشاره به اینکه در سراسر کشور جلسات مختلفی تشکیل دادند تا بتوان از ظرفیت‌های اضطراری در استان‌های مختلف استفاده شود گفت: «در کنار ظرفیت‌های رسمی، استفاده از ظرفیت‌های اضطراری مثل، مدارس، سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌های دانشجویی، به میزانی که در سال ۹۸ مورد استفاده قرار می‌گرفت، پیش‌بینی شد. از شب دوم فروردین در شهرهای بوشهر، مشهد، شیراز و یزد از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها استفاده شد، زیرا به‌دلیل سردی هوا، به‌ویژه در مشهد، امکان اسکان مسافران در فضای آزاد وجود نداشت آماده و در چرخه وارد شد. حتی پیش‌بینی شد که از ظرفیت‌هایی که نیروهای مسلح در اختیار قرار دارند استفاده کنیم.»

او ادامه داد: «از روز دوم نوروز باتوجه به شرایط آب‌وهوای برفی در شمال غربی کشور و وضعیت آب‌وهوایی برخی استان‌ها مثل سواحل شمالی کشور، ظرفیت قسمت جنوبی تکمیل و پیش‌بینی می‌شد با چالش‌هایی همراه شویم. درنتیجه جلسات متعددی با استاندار هرمزگان برگزار کردیم و در مدت‌زمان کوتاه برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی انجام شد تا از همه ظرفیت‌های اقامتی استفاده شود. اکنون ظرفیت اقامتی برخی از شهرها بیش از سال ۹۸ است. در سال ۹۸ پهنه کل کشور پذیرای مسافر بود اما امسال به‌خاطر شرایط جوی حجم سفر در استان‌های جنوبی و مرکزی بیشتر شده است.»

دبیر ستاد خدمات سفر با اشاره به اینکه از آبان ۱۴۰۰ موضوعات مرتبط با سفرهای نوروزی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیگیری و جلسات مرتبط با آن شروع شد گفت: «به محض اینکه ستاد کرونا اعلام کرد که انجام سفرهای نوروزی امکان‌پذیر است ستادهای اجرایی خدمات سفر در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و بعضی از بخش‌های گردشگرپذیر تشکیل و ظرفیت‌های اسکان بررسی شد.»

او خاطرنشان کرد: «در دوران شیوع کرونا، برخی از ظرفیت‌های اقامتی که می‌توانست کمک‌رسان باشد با مشکلات عدیده‌ای روبرو و حتی تعطیل شد. همچنین تعداد زیادی از زیرساخت‌های ما مثل سرویس‌های بهداشتی، از چرخه خدمات خارج شده بودند و  بسیار تلاش شد که این ظرفیت‌ها احیا شوند. در شهرهای مختلف توانستیم با بهینه کردن تأسیسات گردشگری، ظرفیت اقامت رسمی را به بیش از دوران ماقبل کرونا یعنی به ۵۱۱ هزار تخت برسانیم.»

ظرفیت اشغال تخت‌های تهران در ایام نوروز از ۳۰ به ۹۰درصد رسید

فاطمی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ستاد خدمات سفر انجام و توصیه‌های سفر اعلام شد گفت: «توصیه‌های سفر امسال به‌خوبی گسترش پیدا کرد. مثلا فرض کنید شهری با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پذیرای یک میلیون گردشگر شود، حتی اگر از از همه ظرفیت‌هایِ این شهر استفاده شود، باز هم امکان ارائه خدمات مطلوب وجود نخواهد داشت. درنتیجه ما از ابتدا توصیه‌های سفر را داشتیم که بسیار کارآمد بود و توزیع مکانی سفر در برخی از نقاط به‌خوبی اتفاق افتاد و شهرهایی که ضریب اشغال پائینی داشتند، به محض اعلام توصیه‌های ما اشغال آن‌ها بالا رفت.»

او با اشاره به اینکه ستاد خدمات سفر و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چند روز پایانی سال تعامل خیلی خوبی با صداوسیما داشت ادامه داد: «مثلا تعامل‌هایی نظیر زیرنویس‌های تلویزیون در مورد شهرهای مناسب برای سفر  منجر به این شد که ظرفیت اشغال تخت‌های تهران در ایام نوروز از ۳۰درصد به ۹۰درصد برسد. این اعداد نشان می‌دهد که چرخشی در سفر داشتیم. مثلا امسال خراسان جنوبی، سمنان، جنوب کرمان، جنوب فارس که استان‌های مناسبی برای سفر بودند پذیرای گردشگران زیادی شدند.»

دبیر ستاد خدمات افزود: «در استان بوشهر،شهرهای اطراف مثل دشتستان به‌عنوان ظرفیت کمکی پیش‌بینی شده بود که تکمیل و عسلویه به‌عنوان ظرفیت کمکی دیگری اضافه شد. اکنون نیز در حال هدایت مسافران به سمت شهرهای دیگر هستیم. یا مثلا در استان هرمزگان، ظرفیت شهر بندرعباس، جزایر جنوبی، بندر لنگه، بندر خمیر تکمیل شد و اکنون در حال هدایت گردشگران را به شهرهای مجاور هستیم.»

او با بیان اینکه به‌نظر من توزیع مکانی امسال خوب اتفاق افتاد گفت: «البته نگرانی‌هایی  وجود دارد که در نیمه دوم سفرهای نوروزی، سمت‌وسوی سفرها به سمت استان‌های شمالی بیشتر خواهد شد. امروز جلساتی با ستادهای اجرایی استان‌های شمالی داشتیم تا بتوانیم ظرفیت‌های کمکی را اضافه کنیم. مثلا استان‌های مرکزی مثل اصفهان و استان‌های جنوبی در نیمه دوم آمادگی و ظرفیت بیشتری برای پذیرش مسافران خواهند داشت. باید زمینه‌ای فراهم شود که با حداکثر ظرفیت تحمل هر شهر و هر منطقه‌ بتوانیم پذیرای مسافران باشیم زیرا اگر بیش از ظرفیت تحمل مسافر وارد شهرها شود هم برای مسافران شرایط مطلوب نخواهد بود و هم می‌تواند برای شهر آسیب‌زا باشد.»

فاطمی خاطرنشان کرد: «نظارت‌های ما سطوح مختلفی در استان‌ها وجود دارد، مثل نظارت‌های گروهی که با کمک سازمان‌های مختلف نظیر، تعزیرات، بهداشت، پلیس اماکن و… نظارت‌های کارشناسی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و نظارت عالی وزارتخانه که در هر استان به‌صورت نامحسوس اعزام می‌شوند.»

او درباره از دست رفتن جان هموطنان به‌دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گفت: «همه دستگاه‌ها در ستاد مرکزی خدمات سفر مستقر هستند. در زمینه چالش‌هایی نظیر این مورد که پیش‌بینی نشده بود و به‌دلیل وضعیت جوی و نوع اسکان مسافران اتفاق افتاد تلاش شد در همان زمان مدیرت شود. مثلا سازمان اورژانس کشور همان لحظه اعلام کرد که باید برای این موضوع و پیشگیری از وقوع چنین مواردی برنامه‌ریزی شود.»

فاطمی درباره نظارت روی واکسینه شدن مسافران گفت: «علاوه‌بر نظارت دوربین‌ها در طول مسیر، اماکن اقامتی از پذیرش افراد واکسینه نشده خودداری می‌کنند. به‌علاوه مراکز تهیه بلیت نیز روی این مسئله نظارت دارند.»

استفاده از سامانه‌های هوشمند به جای روش‌های سنتی برای کنترل جاده‌ها

در ادامه سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل پلیس راهور با بیان اینکه پلیس از بهمن سال ۱۴۰۰  افزایش ۳۰ تا ۵۰درصدی تردد برای ایام نوروز امسال را پیش‌بینی کرده بود گفت: «از اوایل بهمن به‌سرعت دستورالعمل‌ها و طرح‌های ترافیکی برنامه‌ریزی و مشکلات نواقص پیش‌ رو رفع شد. همچنین در هفته آخر سال ۱۴۰۰ بعد از هشت سال اولین جلسه شورای ایمنی مدیریت ترافیک کشور به ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل شد.»

او با اشاره به برطرف کردن نواقص سامانه‌های هوشمند در سطح جاده‌ها گفت: «در چند استان از پهباد به‌صورت پایُلوت استفاده شد. اگر بخواهیم هوشمندسازی به‌طور‌کامل در کشور، اجرا شود بایستی سامانه‌های هوشمند حمل‌و‌نقل را اجرایی کنیم. البته بخشی از آن اجرا شد، بخشی از سامانه‌هایی که در جاده‌ها وجود دارد دچار نقص است و همچنین بخشی از محورها و جاده‌ها هنوز تحت پوشش سامانه‌های نظارتی قرار نگرفته است.»

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل پلیس راهور ادامه داد: «ناوگان پهپادی پلیس به‌گونه‌ای است که در ایام نوروز و در طول روز می‌تواند همه مسیرهای پر تردد استان‌هایی را که به‌صورت دشت است، پوشش دهد.»

او درباره حضور فیزیکی پلیس در جاده‌ها گفت: «طول جاده‌های کشور حدود ۲۴۰ هزار کیلومتر است و ما نمی‌توانیم به‌صورت سنتی این جاده‌ها را کنترل کنیم و بایستی از تمام توان و سامانه‌های هوشمند استفاده کنیم که با کمترین خطا و به صورت ۲۴ساعته و ۷ روز هفته فعال باشد.»

سرهنگ شیرانی در مورد تصادفات جاده‌ای و از دست رفتن جان ۳۲۳ در هفت روز گفت: «تصادف تابع میزان تردد است اما امسال برخلاف نوروز سال گذشته کاهشی بوده است.»

بیش از 490 هزار خودرو در استان‌های مازندران و گیلان انباشت شده است

رضا اکبری معاون راهداری سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این گفت‌وگوی خبری در مورد وضعیت راه‌های کشور گفت: «در‌حال‌حاضر ترافیک سنگین در محور چالوس، هراز، آزادراه قزوین-رشت، آزادراه پردیس و آزادراه تهران-کرج در محدوده فردیس وجود دارد و چند روز است تداوم پیدا کرده است. انباشت وسیله نقلیه به استان‌های شمالی مازندران و گیلان در استان مازندران بیش از ۲۵۰ هزار وسیله نقلیه و در استان گیلان حدود ۲۴۰ هزار وسیله است. تخلیه استان‌های تهران و البرز نیز حدود یک میلیون وسیله نقلیه بود.»

او با بیان اینکه حدود ۴۲درصد افزایش تردد بین استانی وجود داشت افزود: «از ابتدای طرح نوروزی و نسبت به سال گذشته این عدد ۱۶۲درصد افزایش بدو نوروز و ۹درصد افزایش نسبت به نوروز ۱۳۹۸ داشتیم. بیشترین افزایش تغییرات تردد در استان‌ها مربوط به استان‌ها خوزستان، بوشهر، خرسان جنوبی، خراسان رضوی و اصفهان بود. پیش‌بینی می‌شود که از بعدظهر جمعه موج اول برگشت مسافران اتفاق بیفتد و اغلب جاده‌ها از سمت شمال به جنوب، از استان‌های جنوبی به سمت مرکز حجم تردد قابل توجهی را شاهد باشیم.»

افزایش ۵ هزار پارکینگ در محدوده‌های مرکزی شهر مشهد

یعقوب علی نظری استاندار خراسان رضوی نیز در این گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: «ما در استان خراسان رضوی مشکل اسکان نداری. تا شب سوم فروردین حدود ۲۰ تا ۳۰درصد از ظرفیت مدارس، مساجد و سالن‌ها خالی بود و همچنین گشت‌هایی پیرامون حرم مطهر توسط شهرداری آماده کردیم که مرتب گشت‌زنی می‌کنند تا اگر زائری تمایل به اسکان در این مراکز را داشته باشد، انجام گیرد.»

او افزود: «تلفن ۱۳۷ را اعلام کردیم و از زائران درخواست داریم به محض ورود به مشهد مقدس برای تعیین و استفاده از ظرفیت‌های اسکان با این تلفن تماس بگیرند.»

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برای سهولت تردد زائران حدود ۵ هزار پارکینگ در محدوده‌های مرکزی شهر به ظرفیت مشهد اضافه شد ادامه داد: «برای تأمین اقلام خوراکی هم ۱۲ بازارچه و کیوسک‌های ارائه اقلام ضروری پیش‌بینی شده است که در مقاطع مختلف به زائران ارائه خدمات می‌دهند.»

بیش از ۵۰۰ هزار نفر از حافظیه، سعدیه، تخت جمشید و پاسارگاد بازدید کردند

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز در این برنامه گفت: «باتوجه به تأکیدات رئیس‌جمهوری و جلسات برگزار شده، آمادگی خوبی داشتیم. در استان فارس از ۲۳ هزار ظرفیت رسمی پذیرش مسافر حدود ۲۰۰ هزار ظرفیت با ۱۲ هزار کلاس، ورزشگاه ها، حسینیه‌ها، خوابگاه‌ها و کمپ‌های شهرداری ایجاد کردیم و نظارت جدی دانشگاه علوم پزشکی هم وجود دارد.»

او ادامه داد: «بیش از یک میلیون زائر برای حرم‌های امامزادگان واجب التعظیم و بیش از ۵۰۰ هزار بازدید از حافظیه، سعدیه، تخت جمشید، پاسارگاد داشتیم. استان فارس پهناورترین استان در بخش راه‌های کشور است اما علی‌رغم این گستردگی راه‌ها کمتر از ۱۰ درصد بزرگراه است، رانندگان وقت بیشتری در رانندگی داشته باشند و مقررات را رعایت کنند و در اقامتگاه‌های بین‌راهی استراحت کنند. در تمام ورودی‌های شهر شیراز، شهرداری چادرهایی برای راهنمایی مسافرانی که از قبل پیش‌بینی اسکان نداشتند در نظر گرفته است و مسافران با تلفن ۱۳۷ تماس بگیرند.»

محمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز در این برنامه با بیان اینکه در استان مازندران از یک ماه و نیم قبل در بخش‌های ترافیکی و خدمات عمومی جلسات متعددی داشتیم گفت: «امسال نسبت به سال ۹۸ از نظر ترافیک در محور چالوس، هراز و فیروزکوه وضع بسیار خوبی گزارش شده است. البته با توجه به پیش‌بینی ترافیک در نیمه دوم نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. البته مردم در سفرها بسیار همکاری می‌کنند.»

رشد ۳۰۶ درصدی گردشگری دریایی ایران در هرمزگان

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این گفت‌گوی ویژه خبری گفت: «از ۲۵ اسفند تا سوم فروردین حدود ۳۶۹ هزار وسیله نقلیه وارد استان شد و شاهد رشد ۶۹درصدی نسبت به سال گذشته هستیم. در روز دوم فروردین نیز حدود ۵۷ هزار وسیله نقلیه وارد استان شد.»

او با اشاره به اینکه استان هرمزگان قطب گردشگری دریایی ایران است افزود: «حدود یک میلیون و ۸۳ هزار نفر با شناورها وارد جزایر شدند و تمرکز مسافران بیشتر در جزایر قشم، کیش و هرمز به‌عنوان قطب جدید گردشگری دریایی ایران بود که رشد ۳۰۶ درصدی داشتیم. آمارهای دریایی دقیق‌تر است، چون مراحل تردد به شناورها سختگیرانه می‌باشد و الزام به داشتن کد ملی دارد و شاهد یک میلیون و ۸۳ هزار کد ملی منحصربه‌فرد ثبت ش. همچنین ۱۶۴ هزار خودرو وارد این استان شدند که در مقایسه با سال قبل ۱۵۲درصد رشد داشتیم.»

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: «موج سفرها به این استان آرزوهای ما را در حوزه گردشگری برآورده کردند، چون همیشه به دنبال تنوع بخشی به مقاصد سفر و توجه به جزایر جنوبی و خلیج فارس و گردشگری دریایی بودیم که این اتفاق بسیار خوب است. البته نقطه ضعف‌هایی وجود دارد که طی سه ماه آینده برنامه ویژه‌ای برای رفع این موارد خواهیم داشت.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010105957830

برچسب‌ها