نشست میراث جهانی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای جامعه محلی در الموت  برگزار شد

به‌مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سال کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی، نشست میراث‌جهانی؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای جامعه محلی با حضور جمعی از مسئولان استانی و محلی، فرهیختگان، نماینده پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور، مسئولان سایر پایگاه‌های جهانی و نمایندگان جامعه محلی در پایگاه میراث‌فرهنگی روستای گازرخان در منطقه الموت برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، علیرضا خزائلی روز پنجشنبه 3 آذر 1401 در حاشیه این نشست با اشاره به ظرفیت‌های ویژه قلعه حسن صباح و منظر فرهنگی الموت برای ثبت در فهرست میراث جهانی گفت: قلعه الموت و منظر فرهنگی آن یکی از ظرفیت‌های منحصر‌به‌فرد استان و کشور است که سال گذشته نیز در فهرست آثار سازمان جهانی اسلامی (آیسسکو) به ثبت رسید و امیدواریم با توجه به ارسال پیش‌نویس اولیه پرونده ثبت جهانی این اثر با پیگیری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراحل تکمیل و ثبت آن به‌زودی محقق شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی قزوین افزود: در این نشست مباحث بسیار مهمی در خصوص نقش جامعه محلی در روند ثبت اثر و امتیازات ثبت جهانی آن برای منطقه مطرح  و مطالبات مردم بومی تبیین شد که تلاش داریم با پیگیری جدی این موضوعات ظرفیت این توسعه فرهنگی را برای منطقه و کشور فراهم کنیم.

او ادامه داد: مشارکت مردم بومی منطقه الموت در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری دارای پیشینه و بسیار پربار است و فرهیختگان بی‌شماری از این سرزمین برخاسته‌اند که در اشاعه و ترویج فرهنگ منطقه فعالیت زیادی داشته‌اند.

خزائلی خاطرنشان کرد: ما به عنوان متولیان حوزه میراث‌فرهنگی منطقه بدهکار این مردم هستیم و امیدواریم بتوانیم با همراهی و مشارکت آنها رسالت خود را در معرفی الموت در مقیاس‌های ملی و جهانی به درستی ایفا کنیم.

نقش تاثیرگذار مشارکت جامعه محلی در ثبت جهانی الموت

حمیده چوبک مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی الموت نیز در این نشست با اشاره به نقش موثر مشارکت جامعه محلی در روند ثبت جهانی منظر فرهنگی الموت گفت: بخشی  از پرونده ثبت جهانی الموت دارای محتوای مدیریت مشترک و همکاری جامعه محلی است که اگر در پرونده لحاظ شود عملا منعی برای ثبت جهانی منظر فرهنگی این منطقه نخواهیم داشت.

چوبک با اشاره به اهداف برگزاری این نشست افزود: اطلاع‌رسانی  و هم‌اندیشی در خصوص ظرفیت‌ها و فرصت‌های ثبت جهانی منطقه برای جامعه محلی و نقش موثر مشارکت مردم در مدیریت و حفاظت از اثر و منظر فرهنگی آن از جمله اهداف برگزاری این نشست به‌شمار می‌رود.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی الموت خاطرنشان کرد: ثبت جهانی الموت می‌تواند نتایج ارزشمندی در زمینه اشتغال‌زایی جوانان، کارآفرینی، توسعه پایدار منطقه و افزایش میزان جذب گردشگران داشته باشد.

جامعه محلی الموت به مزایا و فرصت‌های منطقه کاملا اشراف دارند

مینو خلقی مدیر امور بین‌الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور نیز در این نشست گفت: منطقه الموت دارای ظرفیت‌های بسیار غنی تاریخی و فرهنگی است و حق مردم این منطقه است که از فرصت‌ها و مزیت‌های ثبت جهانی آن برخوردار شوند.

 خلقی افزود: جامعه محلی الموت به قابلیت‌های منطقه کاملا اشراف دارند و نگاه‌هایی که برای حفاظت و مدیریت از این اثر وجود دارد بسیار به معیارهای بین‌المللی و میراث جهانی نزدیک است که امیدواریم با توجه غنای تاریخی و فرهنگی منطقه و با همت این عزیزان بتوانیم منظر فرهنگی الموت را به ثبت برسانیم.

مدیر امور بین‌الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: هر اثر تاریخی ممکن به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت باشد ولی اثری توسط یونسکو به‌عنوان اثر جهانی ثبت می‌شود که منحصر‌به‌فرد و متمایز باشد و الموت از این خصلت و ویژگی کاملا برخوردار است.

او تصریح کرد: وقتی اثری ثبت جهانی می‌شود جامعه جهانی در حفاظت از آن مسئولیت دارد و یک توجه ویژه جهانی به‌سوی آن جلب می‌شود و در صورت ثبت منظر تاریخی فرهنگی الموت قطعا اتفاق بسیار بزرگی در راستای معرفی گازرخان و منطقه الموت در سطح جهانی رخ خواهد داد.

خلقی خاطرنشان کرد: میراث جهانی فرصتی برای برای بروز و عرضه داشته‌های مادی و معنوی جامعه محلی است و حیف است که این فرصت از منطقه گرفته شود.   

نیازهای حداقلی جامعه محلی برای حفاظت و صیانت از منطقه مرتفع گردد

اسماعیل سمیعی بخشدار الموت شرقی نیز در این نشست گفت: مهم‌ترین سرمایه یک منطقه در مسیر ثبت جهانی جامعه محلی است و بهترین و با کیفیت‌ترین نوع مشارکت جامعه محلی در مدیریت، حفظ و نگهداری از یک اثر، مشارکت خودجوش است به طوری که مردم محلی خود را صاحب، مالک و به نوعی مسئول نگهداشت میراث ارزشمند موجود در منطقه بدانند.

بخشدار الموت شرقی افزود: چنین نشست‌هایی برای معرفی ظرفیت‌های منطقه و آگاهی‌رسانی به جامعه محلی باید سالانه در چندین نوبت با حضور نمایندگان مردم محلی، اثرگذاران، ذینفعان و ... در منطقه برگزار شود تا اثرگذاری لازم را در بهبود شرایط منطقه داشته باشد.

سمیعی تصریح کرد: طی این سال‌ها حداقل نیازهای جامعه محلی مغفول مانده که موجب شده همدلی و همزبانی لازم بین مردم و متولیان حوزه میراث فرهنگی در منطقه ایجاد نشود و واکنش‌ها و مقاومت‌هایی را از سوی آنها درپی داشته باشد.

بخشدار الموت شرقی خاطرنشان کرد: ثبت جهانی منظر تاریخی فرهنگی الموت قطعا نقش بسزایی در معرفی منطقه خواهد داشت  و امیدواریم ما نیز برای حفظ و نگهداشت این منطقه بتوانیم به‌شایستگی در کنار مسئولان دولتی و متولیان امر قدم برداریم.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی امام جمعه معلم‌کلایه، پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه جهانی اورامانات، مراد عنادی مدیرعامل موسسه جام‌جم، برجعلی رمضانی محقق و دبیر بازنشسته و از معتمدین پیشکسوت روستای گازرخان و سمیه مراقی مدیر تشکل فعال حوزه میراث‌فرهنگی با عنوان دوستداران یادمان‌های ماندگار به‌عنوان نمایندگان جامعه محلی نیز حضور داشتند که به بیان نقطه‌نظرات خود در رابطه با موضوع نشست پرداختند.  

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010905492187

برچسب‌ها