۴ اثر ناملموس آستارا در فهرست میراث ملی ثبت شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا از ثبت چهار اثر ناملموس این شهرستان در فهرست میراث ملی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، حسن کاظمی سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ گفت: ۱۵ اثر ناملموس گیلان هفته گذشته در نشستی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت ملی شد که ۱۰ اثر از آنها مربوط به شهرستان‌های غرب استان از جمله تالش و آستارا بود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا بیان کرد: آیین سنتی علم جوش (علم جوشه یا علم پره)، مهارت سنتی پخت بورانی پلو (بورانیه پلو)، مویه لونگی(ماهی لونگی) و مهارت سنتی پخت باسترمه لونگی (باسترما پلو) آثاری از شهرستان آستارا هستند که به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شدند.

او افزود روسری یا عرقچین (چمبه، چامبه، چانگول توکا)، روسری چهارگوش طرحدار (کلغی، کلغه، کلغی‌ای، دویغ)، پیراهن زنان و مردان (شی، شی‌ای، شای، شی)، دامن زنان و شلوار مردان (شالو، شوار، شلار)، جوراب مردانه و زنانه (گواو، گواف، گورو، پوپو) و مهارت سنتی پخت زرینه نون (نان زرن، زرنگ، زرین) از دیگر آثاری است که به ثبت ملی رسید.

او اضافه کرد: این آثار ناملموس به صورت مشترک برای مناطق تالش‌نشین گیلان به ویژه شهرستان‌های آستارا، تالش، رضوان‌شهر، ماسال، شاندرمن، فومن، شفت و بخش‌هایی از صومعه‌سرا، رشت و رودبار است که در فهرست میراث ملی قرار گرفتند.

کاظمی با اشاره به لزوم حفظ ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم، روش‌ها و کارکردهای انسانی اظهار کرد: گیلان و به ویژه مناطق تالش‌نشین غرب این استان ذخایر فرهنگی بی‌نظیری دارد که حفاظت و صیانت از آنها بسیار حائز اهمیت است.

تدوین فیلم، مستندسازی، نگارش و دفاع از پرونده‌های ده‌گانه آثار ناملموس مناطق تالش‌نشین غرب گیلان به همت آرمین حیدریان، پژوهشگر، نویسنده و موسس انجمن علمی ایران‌شناسی انجام شده است.

افزون بر پنج هزار اثر تاریخی در استان گیلان شناسایی شده و تا کنون بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010929709832

برچسب‌ها