بدون شک امروزه در سومین دهه از سده بیست و یکم میلادی و بهویژه پس از پایان همهگیری ویروس کرونا، صنعت گردشگری به یکی از مهمترین کانونهای رشد و توسعه توأمان اقتصاد و فرهنگ در جهان بدل شده است. روی همین اصل صنعت گردشگری نقش مهمی در توسعه پایدار جوامع محلی و بهویژه جوامع میزبان گردشگران میتواند ایفا کند.
امروز استان پهناور اصفهان با بیش از 107 هزار کیلومترمربع وسعت در مرکز ایران واقعشده و درحالیکه از منظر اقلیمی دارای تنوع بوده و همچنین از منظر آثار تاریخی و ساختار فرهنگی و هنری از تنوع و تکثر فراوانی برخوردار است یکی از مهمترین مراکز تمدنی در ایران است که میتواند محور توسعه آن را بر مبنای صنعت گردشگری قرارداد.
در حال حاضر استان اصفهان با 28 شهرستان و بیش از 5 میلیون نفر جمعیت از دو مقوله خشکسالی ممتد و آلودگی مزمن هوا رنج میبرد، لذا درحالیکه در دهههای گذشته توسعه این استان بر دو محور اقتصاد صنعتی و کشاورزی استوارشده، به نظر میرسد امروز با توجه به مشکلاتی که در بالا اشاره شد، نمیتوان توسعه استان را بر محورهای ذکرشده استوار نمود، با این وصف این استان با دارا بودن تنوع و تکثر در آثار تاریخی، اقلیم متنوع و اقوام مختلف در کنار هنرهای دستی و سنتی فراوان از توان بالقوه فراوانی در راستای توسعه بر مبنای صنعت گردشگری برخوردار است.
یکی از مهمترین شاخصههایی که دولت میتواند درزمینهٔ تعریف یک زنجیره ارزشی مناسب برای توسعه این استان در نظر بگیرد، فراهم نمودن شرایط عمومی برای رشد و توسعه دو عنصر مهم یعنی صنایعدستی و گردشگری است، بهگونهای که این دو مقوله مکمل یکدیگر بوده و میتوانند دستیابی به توسعه پایدار در پهنه استان اصفهان را تسهیل کنند، لذا در وهله اول دولت میبایست پیوندی مناسب میان این دو حوزه برقرار نموده و سپس با پرداختن به نقش تسهیل گری بخش خصوصی را در هر دو حوزه در راستای دستیابی به توسعه پایدار در پهنه استان اصفهان یاری کند.
آمارها حاکی است در حال حاضر نزدیک به 200 هزار نفر در دو حوزه گردشگری و صنایعدستی در پهنه استان اصفهان فعالیت میکنند، لذا دولت در راستای ایجاد یک زنجیره ارزشی مناسب در وهله اول میبایست حضور فعالان گردشگری و صنایعدستی را در بازارهای جهانی از طریق ارائه مشوقهای دولتی و همچنین تسهیل در شرکت آنان در نمایشگاههای بینالمللی فراهم آورد، سپس با ارائه یک فرآیند بازاریابی بینالمللی ضمن معرفی ایران و بهویژه جذابیتهای اصفهان، شرایط را برای بازاریابی بخش خصوصی در راستای بهرهمندی از این بازار جهانی فراهم سازد. با این وصف لزوم ارائه آموزشهای لازم به بخش خصوصی، ارائه تسهیلات مادی و معنوی بهمنظور حضور بهینه و مؤثر آنان در بازارهای جهانی و همچنین ایجاد پیوند مناسب میان دو صنعت گردشگری و صنایعدستی، همچنین لزوم پرداختن به توسعه متوازن تمامی مناطق استان از طریق شناسایی توانمندیهای 28 شهرستان استان از دو منظر صنایعدستی و گردشگری نقش مهمی در ایجاد عدالت در میان تمامی مناطق استان اصفهان از منظر توسعه بر مبنای صنعت گردشگری ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام/