تاس تخته نرد اشکانی در شرق گیلان کشف شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از کشف یک تاس قدیمی در مطلاکوه املش خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی مطلاکوه به سرپرستی مانا روحانی با هدف گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد محوطه باستانی مطلاکوه با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: با توجه به قطعه سفال‌های مکشوفه و گونه‌شناسی آن، قدمت این محوطه احتمالا به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد.

او گفت: از مهمترین دستاوردهای این گمانه زنی، شناسایی یک تاس مکعبی شکل از جنس استخوان است.

جهانی تصریح کرد: این تاس تخته نرد در داخل بقایای معماری سنگی به دست آمده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بیان کرد: قدیمی‌ترین نمونه‌های این تاس‌ها در حفاری شهرسوخته و شهراور بین‌النهرین به همراه تخته نرد آن بدست آمده است.

او افزود: تخته نرد یکی از بازی‌های جهانی و پرطرفدار است که احتمالا توسط مردمان شهرسوخه حدود 5‌هزار سال قبل طراحی و اختراع شده‌است. نمونه این تاس‌ها بصورت انگشت شمار در دوران ساسانی نیز بدست آمده که در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود.

جهانی توضیح داد: با توجه به موقعیت مرکزی منطقه مطلاکوه که محلی برای تجمع افراد و کاروانیان از مناطق دور و نزدیک بوده‌ است می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که ایده بازی تخته نرد برای اولین بار توسط افراد غیربومی که به منطقه رفت و آمد می‌کردند، وارد شده باشد، اما ادوات بازی که شامل تاس‌های ساخته شده از استخوان و تخته هستند جزو تولیدات محلی و منطقه‌ای است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در پایان گفت: اثبات این قضیه نیازمند انجام کاوش‌های باستان‌شناسی است که در صورت تامین اعتبار میسر خواهد بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402041201352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha