ضرورت توسعه رویدادهای گردشگری اجتماع محور

توسعه رویدادهایی که با حضور و خواست مردم شکل می‌گیرند و مردم و جوامع محلی بانیان اصلی برگزاری آن هستند، قطعاً ماندگارترین و اثرگذارترین رویدادها برای تحول در حوزه گردشگری خواهند بود.

رامین پی‌بردی کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی نوشت: چنانچه اندک مطالعه‌ای در حوزه رویدادها داشته باشیم به خوبی می‌توان دید که در طول تاریخ زیست انسان بر پهنه زمین این رویدادها بوده‌اند که موجبات جمع شدن انسان‌ها را در زمان‌های خاصی فراهم نموده‌اند که عمده آن نیز مبتنی بر رخدادهای طبیعی حاصل از تغییر زمان و فصول سال بوده است. 

همواره به سبب این اتفاقات زیبا و عموماً شادی بخش و نشاط آفرین بوده که دورهمی‌ها شکل گرفته و به فراخور فرهنگ‌ها تنوع، جذابیت و تداوم یافته است.

رویداد و مردم از ابتدای عالم دو وجه جدایی ناپذیر یکدیگر بوده و هستند و هرگز و در هیچ زمانه‌ای از هم جدا نشده و نخواهند شد. شاید در بخش‌هایی از تاریخ  به‌ دلایل گوناگونی اندکی زمینه ظهور و حضور نداشته‌اند اما به سببی دوباره و از نو به هم رسیده و با وجه جدیدتری به عرصه اجتماع آمده و تولدی دیگر یافته‌اند.

بنابراین رویدادها در طول تاریخ مردم محور بوده و عموما از نهاد جوامع کوچک روستایی و عشایری پدید آمده و سینه به سینه انتقال  و گسترش یافته و دولت‌های خردمند نیز همواره از این مولفه‌های نرم فرهنگی پشتیبانی و حمایت کرده‌اند. هر چقدر دولت‌ها فرصت و فضای بیشتری برای برقراری رویدادهای مردمی فراهم کرده‌اند به همان میزان بر اثر بخشی و پایداری شان افزوده‌اند.

سالیانیست گردشگری روستایی به عنوان مردمی‌ترین نوع گردشگری مورد استقبال بخش وسیعی از گردشگران بوده و همراهی آن با رویدادهای محلی به خصوص در فصل برداشت محصولات فرصت بسیار خوبی را برای میزبانی روستائیان فراهم می کند. 

صمیمیت و مهربانی جامعه روستایی و عشایری و سبک ساده زندگی آنان یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری ایران زمین است و در گذشته نیز بر اساس مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده به عنوان یکی از مزیت‌های گردشگری کشور شناخته شده  که در صورت برنامه‌ریزی از پائین به بالا می‌تواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری منطقه‌ای داشته باشد.

مهمترین عامل در توسعه این نوع از گردشگری  اعتماد به مردم و داشته‌های فرهنگی آنان است که با رخدادهای طبیعی قرین گشته و زمینه ظهور یک رویداد اجتماع محور روستایی و یا عشایری را فراهم می‌کند. 

باید بپذیریم که به دلیل نوع برنامه‌ریزی نه چندان مطلوب از بالا به پائین، فرصت برپایی جشن‌ها و آئین‌های بومی و محلی  در جوامع روستایی را بسیار ضعیف نموده و حتی امکان برپایی جشن‌های کوچکی همچون عروسی‌های محلی را نیز از آنان گرفته و به تالارهای شهری سپردیم در صورتیکه همین عروسی‌های محلی یکی از بهترین رویدادهای روستایی بودند که زمانی بخش زیادی از فامیل و دوستان ساکن شهر را نیز به روستا دعوت نموده و در طول برپایی این آئین شادی بخش، نشاط فراوانی در جامعه روستایی ایجاد می‌شد.

امروزه که رویدادهای گردشگری نقش موتور محرکه صنعت گردشگری  را بر عهده دارند ضروریست که جامعه روستایی را بیش از پیش تشویق به احیاء و برپایی رویدادهای بومی و محلی کرد و از آنان پشتیبانی لازم را به عمل آورد. جوانان روستا گزینه‌های بسیار خوبی برای این موضوع هستند، شوربختانه قالب نگاه‌ها به سمت موانع و محدودیت‌ها رفته و از این همه ظرفیت خدادادی و فرهنگی نتوانسته‌ایم برای توسعه گردشگری روستایی استفاده چندانی کنیم .

توسعه گردشگری اجتماع محور یکی از بهترین و سهل الوصول ترین سبک‌های توسعه گردشگری در جوامع است که با اندکی خلاقیت، نوآوری، هماهنگی  و پشتیبانی شکل گرفته و توسعه پیدا می‌کنند. همان  مردمی که نوروز و یلدا و هزاران خرده رویداد دیگر را در جای جای این سرزمین کهن و با فرهنگ به وجود آورده‌اند در صورت امکان و اعتماد، قابلیت توسعه آنرا در سطح وسیع‌تری دارا هستند تا از این ره آورد ضمن پاسداشت فرهنگ غنی خویش و تقویت اقتصاد بوم و منطقه، زمینه توسعه گردشگری را نیز ایجاد کنند.

جالب اینجاست که همیشه و در همه زمان‌ها مردم و آئین و فرهنگ آن‌ها فارغ از مرزبندی سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی کشورها برای یکدیگر جذاب و جالب توجه بوده‌اند. از این روست که گردشگری روستایی نیز به عنوان یک پدیده اجتماعی   زمانی می‌تواند موفق و قوی عمل کند که طراحی و اجرای رویدادهای گردشگری را کاملا به مردم منطقه بسپارند. 

امیدوارم سرانجام روزی فرا رسد که محوریت راه اندازی  و اجرای رویدادهای گردشگری را به جوانان روستاها واگذار نموده و دولت‌ها در این زمینه به پشتیبانی و مساعدت لازم بپردازند و از دخالت مستقیم و محدودیت آفرین خود داری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090600352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha