از صدور ۸۸۴ پروانه در حوزه صنایع‌دستی تا دریافت ۲۵ مهر اصالت ملی توسط صنعتگران زنجانی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان زنجان گفت: در سال گذشته ۷۷۲ پروانه تولید انفرادی، پنج پروانه تولید کارگاهی، پنج کارت شناسایی صنعتگری، ۲ جواز تاسیس کارگاهی و ۱۰۰ حمایت از صنعتگران با صدور نامه‌های بیمه، آب، برق، گاز، فنی حرفه‌ای در سال گذشته انجام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،  گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید میکائیل موسوی گفت: در استان زنجان ۵۵ رشته فعال وجود دارد که از این تعداد پنج رشته بومی شامل چاقوسازی، مسگری، ملیله‌کاری، چاروق‌دوزی و زیورآلات سنتی شاخص هستند و از جنبه‌های مختلفی چون قدمت و اصالت، جنبه اقتصادی و فرهنگی مورد توجه است که استان زنجان در بحث فلزکاری جزو پنج استان برتر کشور است. در سال ۱۴۰۲، ۱۶ هزار صنعتگر در استان زنجان در حال فعالیت بودند.

از صدور ۸۸۴ پروانه در حوزه صنایع‌دستی تا دریافت ۲۵ مهر اصالت ملی توسط صنعتگران زنجانی

برگزاری۴۰ دوره آموزشی صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان زنجان افزود: ۱۲ دوره صنایع‌دستی برای ۱۳۸ نفر از شاغلان و ۲۸ دوره آموزش عمومی هم برای ۳۶۰ نفردر محل موزه مردم‌شناسی رختشویخانه، خانه هنرمندان و ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌ها برگزار شد.  

دریافت ۲۵ مهر اصالت ملی توسط صنعتگران زنجانی

او گفت: هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی محصولات صنایع‌دستی طی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ماه سال گذشته به میزبانی استان آذربایجان شرقی برگزار شد که ۲۵ اثر صنعتگران استان زنجان موفق به دریافت مهر اصالت ملی شد که ۱۲ اثر از این ۲۵ اثر صنعت‌گران، مختص آثار فاخر ملیله بود. ثبت ملی صنایع‌دستی بر رونق اقتصادی منطقه تاثیرگذار است و برای توسعه و ترویج رشته‌های مختلف صنایع‌دستی برنامه‌های مختلفی وجود دارد.  

مستندنگاری و حفظ مالکیت معنوی ۵ اثر صنایع‌دستی

موسوی اظهار کرد: پنج اثر صنعتگران صنایع‌دستی به عنوان آثار فاخر سال ۱۴۰۲ توسط کمیته فنی استان معرفی و به معاونت صنایع دستی برای دریافت گواهینامه‌ ارسال شد.
 

از صدور ۸۸۴ پروانه در حوزه صنایع‌دستی تا دریافت ۲۵ مهر اصالت ملی توسط صنعتگران زنجانی

ملیله، تندیس سرو سیمین جشنواره 

 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان زنجان اظهار کرد: ثبت نام ۳۴ اثر در بخش مسابقه جشنواره سرو سیمین و انتخاب ۸ اثر برای مرحله نهایی انجام شد که ساخت تندیس سرو سیمین جشنواره، توسط هنرمند ملیله ساز استان سما جوادی انجام شد.  

بزرگداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی در زنجان 
او افزود: مراسم چالش چاقوی زنجان با حضور هنرمندان شاخص و به نام چاقوساز استان همراه با اهدای لوح تقدیر و هدیه به هنرمندان شاخص، رونمایی از ۳۰ چاقوی شاخص استان، بازدید از کارگاه‌های شاخص ملیله، مس، چاقو، چاروق، چلنگری، انگشترسازی، قلمزنی روی مس، گیوه و غیره در مرکز استان و شهرستان‌ها توسط مدیرکل و معاون صنایع‌دستی و کارشناسان، نصب بنر و بیلبورد در سطح شهر برای روز جهانی و هفته صنایع‌دستی برگزار شد.  

معرفی آثار شاخص هنرمندان برای حراجی صنایع‌دستی در کاخ سعد آباد 

موسوی خاطرنشان کرد: به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی و هفته صنایع‌دستی با مشارکت هنرمندان نمایشگاهی ازآثار صنایع‌دستی در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد برگزار شد که 2 اثر فاخر صنایع‌دستی استان برای حراجی به نمایش گذاشته شد.

انعقاد تفاهم نامه، آموزش و ترویج صنایع‌دستی زنجان در کتابخانه‌های عمومی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان زنجان افزود: موقعیت ویژه کتابخانه‌های عمومی از نظر تعامل با لایه‌های مختلف مردم و به عنوان مکانی فرهنگی که محل تردد عموم مردم است و می‌تواند زمینه مناسبی را برای ارائه، آموزش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هنرمندان استان زنجان باشد که نتیجه آن به سود مردم و رونق گرفتن کسب و کارهای کوچک خواهد بود که تفاهم نامه با امور کتابخانه برای استفاده از فضای کتابخانه‌ها برای آموزش صنایع‌دستی ما بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و امور کتابخانه استان منعقد شد.  

از صدور ۸۸۴ پروانه در حوزه صنایع‌دستی تا دریافت ۲۵ مهر اصالت ملی توسط صنعتگران زنجانی


تهیه شناسنامه آثار صنایع‌دستی زنجان

او بیان کرد: تهیه و ارسال پرونده آثار فاخر سال های پیشین، تهیه پرونده مربوط به کارگاه‌های نمونه کارآفرینی در حوزه صنایع دستی به معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، تهیه پرونده مربوط به ۴ کارگاه بزرگ تولیدی صنایع دستی و غیره برای دریافت شناسنامه اثر است. 

صدور ۸۸۴ پروانه در حوزه صنایع‌دستی

موسوی گفت: ۷۷۲ پروانه تولید انفرادی، پنج پروانه تولید کارگاهی، پنج کارت شناسایی صنعتگری، ۲ جواز تاسیس کارگاهی و ۱۰۰ حمایت از صنعتگران با صدور نامه‌های بیمه، آب، برق، گاز، فنی حرفه‌ای در سال گذشته انجام شد.  

۱۰۰ بازدید از کارگاه‌های بزرگ صنایع‌دستی
او افزود: ۱۰۰ بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی توسط مدیرکل، کارکنان و کارشناسان معاونت صنایع‌دستی در سال گذشته انجام شد و همچنین ۱۳۵ امور مشاوره، کارشناسی و راهنمایی صنعتگران صنایع دستی انجام شد.  

انتهای پیام/

کد خبر 1403012802941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha