ارگ تاریخی بلقیس اسفراین مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از اختصاص ۳ میلیارد ریال در سال جاری جهت برای ارگ تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین خبر داد.

به گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان امروز ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ اظهار کرد: مرمت اضطراری و بازسازی پوشش دیوار، محوطه‌سازی در ارگ تاریخی بلقیس اسفراین با اعتبار ۳ میلیارد ریال طی سال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: باتوجه‌به حجم بارندگی‌های اخیر که طی چندین سال اخیر در کشور و همچنین در این استان بی‌سابقه بوده و موجب جاری‌شدن سیل شده و قرار گرفتن ضلع غربی ارگ تاریخی در جهت بارش باران و ایجاد نم و رطوبت، بخشی از جداره دیوار ارگ تاریخی بلقیس اسفراین تخریب شده است.

مستوفیان افزود: در همین راستا ۳ میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که طی سال جاری به این محوطه اختصاص‌یافته بود جهت مرمت اضطراری و بازسازی دیوار مذکور هزینه خواهد شد. همچنین مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نیز از اداره کل امور پایگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور جهت استحکام‌بخشی آن تقاضا شده است.

او گفت: فرایند کاوش و مرمت محوطه‌ها و بناهای تاریخی، فرایندی علمی و پرهزینه و زمان‌بر است که گاه تا چندین سال به طول می‌انجامد و براثر بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل یا صاعقه امکان آسیب به آن وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به تأسیس پایگاه میراث‌فرهنگی شهر بلقیس در سال ۱۳۸۸ ادامه داد: انجام مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناختی منجر به معرفی شهر بلقیس و تبیین اهمیت‌های فرهنگی آن شد و طی سال‌های اخیر اعتبارات مناسبی جهت احیای این بنای مهم که پس از ارگ بم دومین بنای خشتی ایران نام‌گرفته، هزینه شده و بعد از سفر پرخیروبرکت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۱ و توصیه مؤکد ایشان بر حفظ این اثر فاخر، بر میزان این اعتبارات افزوده شده است.

او گفت: طی دو سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال جهت انجام طرح‌های مرمتی به این مجموعه اختصاص یافت.

ارگ بلقیس اسفراین با شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020500274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha