روز ملی خلیج فارس افتخاری بر تقویم ایران

۲۰ آوریل ۱۶۲۲ پرچم کشورهای استعماری پرتغال،  هلند و انگلستان پس از ۱۱۷ سال تسلط آنان بر اقوام مظلوم خلیج فارس فرو افتاد و پرچم ایران برافراشته شد.

حسین رضایی کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشت: هزار آفرین بر امام قلی خان سردار رشید ایرانی و همرزمان و لشکر مردمی اش. تقریبا راندن استعمارگران با آن امکانات عظیم، توسط ایرانیان کار بسیار دشوار به نظر می‌رسید، اما آنچه در تمام حرکت‌های مردمی و مقاومتی ایران به چشم می‌خورد غیرت ایرانی، وطن دوستی و نه به ظلم‌پذیری و ظلم‌ستیزی است.

امام‌قلی خان فرزند الله‌وردی خان حاکم فارس بود که به دستور شاه عباس صفوی برای رهایی مردم از ظلم طاقت فرسای پرتغالی‌ها هلندی‌ها و انگلیسی‌ها با لشکرش و کمک‌های مردمی، اجانب را در جنگی نابرابر شکست داد و آنان را علاوه بر هرمز از مسقط و عمان و خلیج فارس هم بیرون راند.

و پس از فتح این منطقه به ترویج شرع مبین، تکریم اصحاب فضل و دانش پرداخت و منشا خدمات ماندگار در حوزه میراث شد.

به پاس خدمات او و هزاران شهیدی که در راه وطن و نجات آبراه خلیج فارس به شهادت رسیدند، شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال ۱۳۸۴ طی مصوبه‌ای، دهم اردیبهشت را روز خلیج فارس نام‌گذاری کرد.

البته فتنه استعمارگران خاتمه نیافت و سر چارلز بلگریو در مقاله‌ای، نامی جعلی برای خلیج فارس انتخاب کرد و عبدالکریم قاسم عراقی و عبدالناصر مصری در سخنرانی‌های خود از این نام حمایت کردند ولی راه به جایی نبردند.

این آبراه که سومین خلیج بزرگ دنیاست ۲۳۷هزار و ۴۷۳ کیلومتر مساحت دارد که ۱۴ جزیره استراتژیک را در خود جا داده و تا کنون چهار بار از هجوم بیگانگان در امان مانده و مردم چون پاره تن خود از آن حراست می‌کنند.

در حراست و نگهداری این آبراه در دفع تجاوز به اسامی بزرگ دیگری مثل میر مهنا  که قشون هلندی را از خارک بیرون کرد، سرداران نادر شاه افشار،  رئیسعلی دلواری،  باقر خان تنگستانی  و فرزندش احمد خان و در این زمان، شهید نادر مهدوی،  غلامحسین توسلی،  بیژن گرد،  نصرالله شفیعی،  آبسالانی، محمدی‌ها، و مجید مبارکی که در نبرد با بالگردهای آمریکایی شرکت داشتند و ۱۶ مهر ۱۳۶۶ را جاودانه کردند کم نیستند.

 دنیا بداند امروز این آبراه توسط سلحشورانی گمنام حفاظت می‌شود و نمی‌گذارند خون هزاران شهید و غواص پایمال شود.

چون هنوز چشمان فرزندانی چون حمزه شریف که کنار نفتکش آمریکایی مین گذاشت و امیر استاد غواصی که پس از سال‌ها از جنگ تحمیلی،  آثار  دو تیر خلاص به گونه دارد، بیدار است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021100610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha