جلسه بررسی شاخص‌های لازم برای مهیاسازی زیرساخت‌های روستای درسجین و قروه ابهر برگزار شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: جلسه بررسی شاخص‌های لازم برای قرارگرفتن درسجین در فهرست روستاهای گردشگری جهانی و قروه در فهرست روستاهای ملی در اتاق جلسات فرمانداری ابهر برگزار شد.  

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، جلسه بررسی شاخص‌های لازم برای مهیاسازی زیرساخت‌های روستای درسجین ابهر برای پیوستن به دهکده‌های گردشگری جهانی و پیگیری ثبت ملی روستای قروه و راه اندازی پایگاه ملی این روستای تاریخی ظهر روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، فرماندار شهرستان ابهر، معاون میراث‌فرهنگی استان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابهر، کارشناس معاونت گردشگری و اعضای شورای روستاهای درسجین و قروه در اتاق جلسات فرمانداری ابهر برگزار شد.  

سید سعید صفوی در این جلسه گفت: روستای درسجین شهرستان ابهر قابلیت تبدیل شده به اولین دهکده گردشگری روستایی استان را دارد. این روستا از نظر ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی، صنعت، محیط زیست و سایر موضوعات باید مورد بررسی قرار گیرند.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در منطقه ابهر وجود دارد و باید برای این امر تلاش کنیم. اقدامات شاخصی از مرمت خانه‌ها گرفته تا معرفی جذابیت‌های طبیعی و کشاورزی این روستا با رویدادهای مختلف روش‌های ثبت این روستا در دهکده‌های جهانی گردشگری است.  

او خاطرنشان کرد: کارگاه آموزشی چند روزه دانشجویان و اساتید دانشکده هنر دانشگاه تهران در مهرماه ۱۴۰۲ در روستای قروه برگزار شد که دستاوردهای این کارگاه به صورت کتاب به زودی منتشر خواهد شد روستای قدیمی قِروه از جمله روستاهای قدیمی با پیشینه‌ای به قدمت سه هزار ساله‌است، هنوز آثار و بقایای خانه‌هایی که در روی صخره‌ها واقع شده نمایان است.  

صفوی بیان کرد: باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود تا در این دهکده محصولات صنایع‌دستی و روستایی به فروش برسد و تا جایی پیش برود که این منطقه را با محصولات تولیدی مردمش بشناسند. در این راستا نیاز به همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی است تا زمینه لازم برای رسیدن به هدف جهانی و ملی شدن فراهم شود.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: تسهیلات و تجهیزات گردشگری به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم گردشگری مطرح می‌شود و نقش مهمی در افزایش ماندگاری و رضایت گردشگران دارد. کمیته‌های تخصصی در این زمینه باید ایجاد شوند.  

جلسه بررسی شاخص‌های لازم برای مهیاسازی زیرساخت‌های روستای درسجین و قروه ابهر برگزار شد


احمد ذوالقدر در این جلسه بیان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی برای محقق شدن این امر باید همکاری‌ها و مساعدت‌های لازم را انجام دهند. روستاهای درسجین و قروه نیازمند مشارکت مردمی هستند.

فرماندار ابهر افزود: ابعاد متفاوتی از قبیل ویژگی‌های گردشگری، سیاست‌های توسعه پایدار و مشارکت اجتماعی، نحوه مدیریت گردشگری، شیوه‌های بازاریابی و تبلیغ جاذبه‌ها و مزیت‌های رقابتی روستای باید مورد بررسی قرار گیرد.

جلسه بررسی شاخص‌های لازم برای مهیاسازی زیرساخت‌های روستای درسجین و قروه ابهر برگزار شد


حسین خمسه در این جلسه بیان کرد: بیان کرد: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود. مقر اصلی این سازمان در شهر مادرید اسپانیا قرار دارد و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است.  

کارشناس معاونت گردشگری استان زنجان افزود: از مزایای انتخاب شدن به عنوان روستای جهانی می‌توان به معرفی در سطح بین‌المللی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی، ارائه گواهی امضا شده توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، دارا شدن فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش، امکان شرکت در رویدادهای مرتبط با توسعه روستایی و گردشگری و در نهایت معرفی کشور صاحب روستا در ابعاد و زوایای مختلف گردشگری اشاره کرد.  

او گفت: سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخص از جمله منابع فرهنگی و طبیعی، ارتقا و ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری زیست محیطی، توسعه گردشگری و انسجام در زنجیره ارزش افزوده، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری، زیرساخت‌ها و ارتباطات، سلامت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.  

سپس دهیاران روستاهای درسجین و قروه نقطه نظرات خود رابیان کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022001069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha