مروری بر سفر یک روزه وزیر میراث‌فرهنگی به استان چهارمحال و بختیاری/ از بازدید پل‌های تاریخی بام ایران تا خبر خوش برای پروژه‌های بالای ۸۰ درصد پیشرفت

سید عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سفر یک روزه خود به استان چهارمحال و بختیاری، ضمن بازدید از بناهای تاریخی و فرهنگی این استان اعم از پل تاریخی زمانخان شهرستان سامان، قلعه چالشتر و پل تاریخی هوره، در کارگروه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری شرکت کرد.

میراث آریا: سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به صورت زمینی به استان سفر کرده بود مورد استقبال استاندار چهارمحال و بختیاری، نماینده مردم شهرکرد، سامان، بن و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی و مسوولان قرار گرفت.

او به‌منظور بازدید از پل تاریخی زمان‌خان سامان، گرداب بن و مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

حضور در کارگروه گردشگری چهارمحال و بختیاری، شرکت در مراسم گرامی‌داشت روزهای شهرهای فرخ‌شهر و هفشجان از دیگر برنامه‌های سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به شهرکرد بود.

بازدید از پل زمان‌خان 

سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه سفر به چهارمحال و بختیاری از پل تاریخی زمان‌خان شهرستان سامان بازدید کرد.

پُل تاریخی زمانخان سامان از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری در ۲۱ کیلومتری شهرکرد و پنج کیلومتری شهر سامان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود واقع شده که با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای این پُل متعلق به دوره صفویه در زمان یکی از رؤسای طوایف قشقایی به‌نام "زمانخان" بوده که دستور ساخت آن را داده است.

پُل تاریخی زمانخان سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود به‌صورت دو دهنه طاق قوسی به طول ۲۲ متر، عرض پنج متر و ارتفاع ۱۳ متر در سال ۱۰۲۲ هجری قمری ساخته شده است.

بازدید از پل هوره چهارمحال و بختیاری

سید عزت‌الله ضرغامی از پل تاریخی هوره شهرستان سامان بازدید کرد.

پُل تاریخی هوره در شهر هوره شهرستان سامان و در کنار رودخانه زاینده‌رود قرار دارد و در خرداد ۱۳۳۷ آغاز و در پاییز ۱۳۳۸ دوران پهلوی دوم بر روی خرابه‌های پل قدیمی این منطقه ساخته شد.

پُل تاریخی هوره با بهره‌مندی از سنگ به‌عنوان مصالح بوم‌آورد احداث و همین عامل این پُل را به یکی از زیباترین پُل‌های زاینده‌رود تبدیل کرده است.

پُل تاریخی هوره ۲۵ خردادماه ۱۳۹۰ به شماره ۳۰۰۷۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

خبر خوش ضرغامی برای پروژه‌های بالای ۸۰ درصد پیشرفت

سید عزت‌الله ضرغامی ۲۰ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در آخرین جلسه هیات دولت، بعد از گزارش مشروح در مورد آخرین وضعیت پروژه‌های گردشگری که ارائه شد، رییس‌جمهوری دستورات مهمی صادر کرد و بانک مرکزی موظف شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صورت ویژه و به سرعت در اختیار پروژه‌های گردشگری قرار دهد.

او افزود: پروژه‌هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با این میزان تسهیلات در طول سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند، شامل این تسهیلات می‌شوند. در حقیقت رکوردی برای کل تأسیسات گردشگری شامل بخش‌های اقامتی، هتل‌های چهار ستاره، پنج ستاره و مراکز مختلف گردشگری نیمه تمام است.

وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: با نگاهی که دولت دارد و آخرین جلسه‌ای که در معاونت اجرایی رییس‌جمهور با حضور روسای بانک‌ها و نماینده وزارت گردشگری انجام خواهد شد، مابقی پروژه‌ها که نیاز به تسهیلات بانکی دارند، حل و فصل می‌شود. به نظر می‌رسد در آستانه یک تحولی برای اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان مراکز گردشگری هستیم.

او با بیان اینکه گردشگری سرمایه‌گذاری سودآوری است، تصریح کرد: به همه کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند اعلام می‌کنم سرمایه گذاری در گردشگری بسیار سودآور است، درآمد پایدار دارد و یک سرمایه‌گذاری پاک به شمار می‌رود. نیاز امروز اجتماعی مردم است که امیدواریم بتوان برای چهارمحال و بختیاری که موقعیت بسیار ویژه‌ای دارد با همکاری همه نهادهای استانی سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهیم تا در آینده نزدیک وضعیت گردشگری استان آنطور که شایسته است ارتقا یابد.

تدوین هزار و ۸۰۰ رویداد در تقویم فرهنگی کشور

سید عزت‌الله ضرغامی روز پنجشنبه در آیین گرامی‌داشت ۲۰ اردی‌بهشت‌ماه روز فرخشهر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برنامه‌ها، فرهنگ‌ها و رویدادهای ملی باعث یاس و نااُمیدی دشمنان می‌شود تا نتوانند در پروژه یکسان‌سازی فرهنگ موفق شوند.

وی افزود: غربی‌ها با تکیه بر اینترنت، فضای مجازی و ارتباطات به‌دنبال یکسان‌سازی فرهنگی هستند، اما موفق نخواهند شد و فرهنگ اصیل ما ماندگار است.

ضرغامی تصریح کرد: دشمنان نمی‌توانند ارزش‌های ایران را نابود کنند و هسته قوی فرهنگ ما در کشورهای آنان نفوذ می‌کند.

او یادآور شد: تمامی مسوولان دولت سیزدهم برای شاد کردن دل مردم توصیه دارند و از برنامه‌های آن حمایت می‌کنند.

ضرغامی اظهار داشت: روز فرخشهر به‌عنوان روز تمامی خوبی‌ها، ارزش‌ها، جوانان، ایثار و شهادت مطرح است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: روند مرمت قلعه تاریخی فرخشهر چهارمحال و بختیاری تسریع می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022101121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha