از لوح ثبت ملی بازی رزم سپر رونمایی شد

آیین رونمایی از لوح ثبتی و قدردانی از پیشکسوتان و فعالان بازی رزم سپر انجام شد.

به گزارش میراث‌آریا، مراسم رونمایی از لوح ثبتی بازی رزم‌سپر روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تالار شهیدان نژاد فلاح برگزار شد.

در این مراسم که به همت اداره کل میراث‌فرهنگی، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج، هیئت ورزش‌های بومی و محلی، کمیته فرهنگی رزم سپر برگزار شد علاوه بر رونمایی از لوح ثبتی، از پیشکسوتان و فعالان این بازی بومی و محلی قدردانی به عمل آمد.

بازی های بومی محلی مجموعه‌ای از خصوصیات اخلاقی مانند، مسئولیت پذیری، تمرین کارگروهی، احترام به حقوق دیگران و مدیریت رفتار را تحت پوشش قرار می‌دهد. اکثر بازی‌ها در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط خاص هر ناحیه نوعی آمادگی برای رزم است که بازی رزم‌سپر نیز از این امر مستثنی نبوده است.

اموزش شیوه نبرد به کدوکان در منطقه اشتهارد بر اساس شرایط اقلیمی منطقه، با بازی و ایجاد فضای شاد، بوده که از گذشته های بسیار دور تا به امروز انجام می‌شده است. این بازی به صورت رزم دو به دو و یا با حرکات نمایشی با چند نفر به همراه سپر و شمشیر چوبی صورت می‌گرفت.

بازی رزم سپر به صورت دو به دو، حرکات نمایشی انفرادی و یا به صورت آئین نمایشی دسته جمعی در فضای باز اجراء می‌شود. رزم سپر اخیرا به عنوان یکی از میراث ناملموس استان البرز با شماره ۳۰۳۲ در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1403023102048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha