بی‌سابقه‌ترین تشییع شهیدان توسط مردم قم

خادمان و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در یک تشییع تاریخی و میلیونی خادم‌الرضا(ع) و رئیس‌جمهوری مردمی و محبوب خود را در آخرین سفر استانی بدرقه کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا، مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای سانحه اخیر هوایی در استان آذربایجان‌شرقی عصر روز سه‌شنبه یکم خرداد ۱۴۰۳ با حضور میلیونی مردم استان قم در حدفاصل حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران در بلوار پیامبر اعظم(ص) شهر قم برگزار شد.

تشییع تاریخی و کم‌نظیر پیکر شهدای راه خدمت در حالی قرار بود، از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر شروع شود که حداقل از دو ساعت قبل از شروع مراسم مردم از نقاط گوناگون استان قم و همچنین برخی از استان‌ها و شهرهای اطراف خود را به بلوار پیامبر اعظم(ص) رسانده بودند.

همه خیابان‌ها و مسیرهای منتهی به بلوار پیامبر اعظم(ص) از چند ساعت پیش از آغاز مراسم مملو از جمعیت شده بود و خیل انبوهی از مردم نیز از همان ابتدا خود را به حرم مطهر بانوی کرامت(س) رسانده بودند تا وداع و تشییع پیکر شهدای راه خدمت را پس از طواف حرم مطهر توسط ابدان مطهر شهدا، آغاز کنند.

از عصر روز گذشته که خبر تشییع پیکر مطهر شهدا در قم به ‌صورت رسمی اعلام شد، حال‌وهوای غیرقابل وصفی در بین مردم مشاهده می‌شد و گروه‌های مختلف مردمی از شب گذشته مشغول آماده‌سازی موکب‌های خدمت‌رسانی در مسیر بین بلوار پیامبر اعظم(ص) بودند که بیش از ۸۰ موکب در این مسیر تا حوالی ظهر امروز راه‌اندازی شد. در کوچه و معابر قم نیز طی دو روز گذشته حجله‌های عزا برپا شده بود و در مسجدها و حسینیه‌ها نیز به‌ صورت مرتب آیین‌های ختم برای شادی ارواح طیبه شهدای راه خدمت برگزار شده بود.

انتظارها برای رسیدن پیکر مطهر شهدا به شهر قم از حوالی بعدازظهر امروز و پس از اقامه نماز ظهر و عصر به اوج خود رسیده بود و مردم وفادار قم منتظر بودند تا در آخرین سفر استانی رئیس‌‎جمهوری به خاستگاه انقلاب، قدردان سال‌ها مجاهدت و تلاش بی‌وقفه رئیس‌جمهوری باشند.

پس از چند ساعت انتظار، سرانجام پیکر مطهر شهدای راه خدمت حدود ساعت ۱۷ وارد قم شد و بلافاصله برای وداع علما و مراجع تقلید حوزه علمیه قم به مدرسه فیضیه منتقل و پس از وقفه‌ای کوتاه در این مدرسه، برای آخرین زیارت و طواف حرم بانوی کرامت(س)، روانه صحن امام هادی(ع) و طواف مضجع ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) شد.

در طول مسیر بین مدرسه فیضیه تا حرم مطهر، نوای حزن‌انگیز نوحه در سراسر حرم مطهر طنین‌انداز بود و مردم از اقشار مختلف در ماتم از دست‌دادن رئیس‌جمهوری مردمی و دلسوز خود، بر سر و سینه می‌زدند.

پیکر مطهر شهدا پس از حدود ۲۰ دقیقه وقفه در حرم مطهر در بین خیل عظیم جمعیت حاضر در صحن‌های اطراف حرم مطهر به ‌سوی بلوار پیامبر اعظم(ص) روانه شد. تراکم جمعیت در بین مسیر به حدی بود که خودروی حامل پیکر شهدا به ‌سختی از بین جمعیت عبور می‌کرد. صفوف متراکمی در حدفاصل حرم مطهر تا ابتدای مسیر تشییع شهدا موج می‌زد، در حالی ‌که در طول مسیر تشییع نیز از ساعت‌ها پیش هزاران نفر منتظر رسیدن ابدان مطهر شهدای راه خدمت بودند.

سرانجام پیکر مطهر شهدای راه خدمت از حدود ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به محل تشییع در بلوار پیامبر اعظم(ص) رسید؛ اما طی‌ کردن این مسیر کوتاه و هفت ‌کیلومتری نزدیک به سه ساعت به طول کشید و پیکر مطهر شهدا حوالی ساعت ۲۰ امشب به مسجد مقدس جمکران و میعادگاه منتظران رسید و پس از یک بدرقه تاریخی، پیکر مطهر آیت‌الله رئیسی و سایر شهدای همراه، برای آخرین بار و همیشه استان قم را ترک کرد و برای وداع مردم تهران به مصلای امام خمینی(ره) این شهر منتقل شد.

حضور میلیونی مردم قم در تشییع شهدای خدمت

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم گفت: مردم قم عصر امروز حضور بی‌سابقه و میلیونی در مراسم وداع و تشییع شهدای خدمت در این استان داشتند.

احمد حاجی‌زاده گفت: به اذعان تمامی مسئولان دولتی و مدیران رسانه‌ها این تشییع در تاریخ قم سابقه نداشته است و جمعیت حاضر در مراسم امروز از تشییع صورت گرفته شده برای بسیاری از مراجع تقلید فقید نیز بیش‌تر بود.

او گفت: طول بلوار پیامبر اعظم(ص) هفت کیلومتر و عرض آن نیز بیش از ۸۰ متر است و در مراسم تشییع امروز سراسر این بلوار در فاصله حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران مملو از جمعیت استقبال‌کنندگان از پیکر شهدای خدمت بود.

او افزود: امروز پیکر شهدای خدمت نه تنها مهمان مردم قم، بلکه مهمان هزاران تَن از مردم استان‌های دیگر و همچنین اتباع خارجی ساکن قم بود و این نشان از محبوبیت آیت‌الله رئیسی در نزد آحاد مختلف ملت دارد. 

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح طرح «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان استان آذربایجان‌شرقی دچار سانحه سقوط بالگرد شد و در شب ولادت حضرت امام رضا(ع) هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، به همراه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت ریاست‌جمهوری، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش، سرگرد فنی بهروز قدیمی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030200070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha