مدیران و کارشناسان موزه‌داری خوزستان تجارب خود را به اشتراک گذاشتند

مدیران و کارشناسان موزه‌داری خوزستان، تجارب خود در حوزه آموزش و پژوهش در حوزه موزه‌ها را در نشستی علمی به اشتراک گذاشتند.

به‌گزارش میراث‌آریا، سیدمحسن حسینی معاون میراث‌فرهنگی استان خوزستان در نشست تخصصی موزه داردی که بعداز ظهر روز جمعه چهارم خرداد در خانه سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان در اهواز برگزار شد، گفت: شعار امسال ایکوم "موزه‌ها برای آموزش و پژوهش" است که از همین رو تلاش شد تا در این نشست به مقوله آموزش و پژوهش در موزه‌های خوزستان پرداخته شود، در نتیجه، از مدیران و کارشناسان موزه‌داری در استان دعوت شد تا در فضایی دوستانه درباره تجارب خود در حوزه آموزش و پژوهش در حوزه موزه‌ها صحبت کنند.

در ادامه سجاد پاک‌گهر رئیس میراث‌فرهنگی خرمشهر و مدیر موزه جنگ آن شهر درباره نحوه کارآموزی و کسب تجربه خود در موزه هفت‌تپه صحبت کرد و ضمن ارائه مطالبی درباره تجربه کار با باستان‌شناسان و خط‌شناسان برجسته ایرانی در موزه‌های شوش و هفت‌تپه، چگونگی مرمت هزاران شیء به‌ویژه کتیبه‌های باستانی را شرح داد.

او افزود: موزه، محل آموزش، پژوهش و کسب تجارب علمی است و آموزش در صدر برنامه‌های موزه جنگ خرمشهر قرار دارد.

هادی میرولی مدیر موزه باستان‌شناسی شوش نیز ضمن معرفی برخی از اشیای تاریخی شاخص این موزه، به ارائه شرحی درباره مرمت ۷۰ شیء تاریخی در آزمایشگاه مرمت و موزه شوش پرداخت و به برنامه‌های آموزشی‌ که موزه شوش برای اقشار مختلف جامعه از جمله دانش‌آموزان برگزار می‌کند، اشاره کرد.

مدیر موزه باستان‌شناسی شوش سپس تاریخچه موزه شوش را روایت کرد و ضمن معرفی تارنما و صفحه مجازی پایگاه و موزه شوش از علاقه مندان دعوت کرد تا از موزه شوش دیدن کنند.

عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه نیز در این نشست تاریخچه و معرفی موزه هفت‌تپه و ظرفیت‌ها و فضاهای آموزشی، پژوهشی و کارگاهی و امکانات معرفی این موزه را بازگو کرد.

او ضمن برشمردن ویژگی‌های منحصر به‌فرد موزه هفت‌تپه و نقش آن در پرورش باستان‌شناسان برجسته ایرانی از اهمیت و نقش آموزش و پژوهش در برنامه‌های این موزه سخن گفت و به نقش موزه هفت‌تپه در معرفی تمدن ایلام باستان به ایرانیان اشاره کرد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه همچنین از صنایع و دانشگاه‌ها خواست تا تعامل بیشتری با میراث‌فرهنگی استان خوزستان داشته باشند تا فرهنگ خوزستان از این رهگذر بالیده و شکوفا شود.

در ادامه مجتبی گهستونی فعال رسانه و میراث‌فرهنگی استان نیز عنوان کرد: باتوجه به تنوع موزه‌ها و محتوای آن‌ها و همچنین تعداد رسانه‌ها، میزان محتوای رسانه‌ای تولیدشده درباره موزه‌ها ناکافی است. ارزیابی‌ها هم نشانگر عدم استقبال مردم از اخبار موزه‌هاست، باوجود این، ما سعی می‌کنیم، صرف‌نظر از اخبار روزانه موزه‌ها، به هر بهانه‌ای به موزه‌ها بپردازیم.

او افزود: برای نمونه، گزارش‌های مفصلی درباره کودک و موزه، موزه در سبد خانواده ایرانی، جایگاه موزه در اردوهای آموزش‌وپرورش، موزه‌های دسترس‌پذیر، ایمنی موزه‌ها و محتواسازی موزه‌ها در رسانه‌ها منتشر کرده‌ایم. حتی در رسانه‌ها سعی شده است با روایت کشف اشیای باستانی مردم را به موزه‌ها علاقه مند کنیم که موجب افزایش آمار بازدید خبر و بازدید موزه‌ها شده است.

ندا عزیزیه کارشناس موزه‌داری و کارشناس ارشد هنر هم در این نشست علمی درباره شعار امسال ایکوم (سازمان جهانی موزه‌ها) پرسش‌هایی را مطرح و به آن‌ها پاسخ گفت.

او درباره تفاوت آموزش در موزه‌ها و آموزش در مراکز آموزشی سخن گفت و از دانشگاه شهیدچمران خواست تا ضمن تعامل بیشتر با میراث‌فرهنگی استان، پژوهش‌های مستمری را در حوزه موزه‌های خوزستان انجام دهد.

این کارشناس موزه‌داری، صحبت‌هایش را با برشمردن کاستی‌ها و کمبودهای آموزشی در حوزه موزه‌های خوزستان به پایان رساند.

بخش پایانی این نشست علمی نیز سخنان پرویز طلائیان‌پور کارشناس اداره موزه‌های خوزستان بود که او ضمن ارائه مطالبی درباره مبدأ تاریخ‌نگاری در جهان و ارتباط تاریخ‌نگاری با بایگانی‌های جهان باستان به ویژه در ایران، به تاریخچه آرشیو در ایران باستان و دوره اسلامی و سپس به تشریح ویژگی‌های اسناد کاغذی دوره صفوی و قاجار پرداخت.

این کارشناس شماری از اسناد بازخوانی‌شده توسط خود را نمایش داد و جزئیات مهم آن‌ها را با حضار در میان گذاشت.

این نشست باحضور عاطفه تاجمیری بانوی شاهنامه‌خوان به‌عنوان مجری و سرودن ابیاتی از شاهنامه، یاد فردوسی بزرگ و زبان پارسی گرامی داشته شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030500152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha