ضرورت اعطای تسهیلات بازآفرینی کم‌بهره برای ساکنان بافت‌های تاریخی

امام جمعه خوسف گفت: برای مرمت و بازسازی خانه‌های بافت‌های تاریخی باید از محل طرح‌های بازآفرینی تسهیلات کم‌بهره و مشوق اعطا شود.

به‌گزارش میراث‌آریا، حجت السلام ابراهیم اسماعیلی روز یکشنبه ۶ خردادماه ۱۴۰۳ در دیدار با کارکنان اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان با گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی گفت: باتوجه به تخلیه بافت‌های تاریخی از قشر جوان و عدم وجود تسهیلات بانکی مناسب به منظور مرمت و بهسازی منازل، تعریف یک بسته تشویقی و تصویب آن ضروری به نظر می‌رسد.

امام جمعه خوسف با قدردانی از تلاش‌های مستمر دست‌اندرکاران حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان خوسف گفت: کارکنان این حوزه با جدیت مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند و خدا را شکر تاکنون هیچگونه گلایه مردمی در این حوزه نداشتیم هر چند پیشنهادات متعدد برای توسعه شهرستان از طریق گردشگری، تاریخی و فرهنگی بوده که نیازمند همکاری همه‌جانبه همه دستگاه‌هاست.

او خواستار اجرای طرح نورپردازی مسجد جامع و ساماندهی و زیباسازی مقبره ابن حسام شد و افزود: باید با توجه به مطالبات مردم معابر و گذرهای خاکی بافت تاریخی در اولویت طرح بازآفرینی و اجرای سنگ فرش قرار گیرد.

حجت الاسلام اسماعیلی، میراث‌فرهنگی را جزئی از هویت تاریخی کشور عنوان کرد و افزود: شهرستان خوسف مجموعه‌ای از مواریث ارزشمند فرهنگی را دارد که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به بافت‌ها، مساجد و خانه‌های تاریخی و آیین مذهبی مانند بیل‌برداری روز عاشورا یاد کرد.

علی صالحی مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف هم با اشاره به اقدامات سال گذشته در حوزه میراث‌فرهنگی این اداره گفت: اجرای نماسازی در خیابان مطهری محله میان ده خوسف، مرمت مزار روستای گل، مرمت حمام تاریخی خور، مسجد گارجگان، برج ماژان و خانه تاجور و ... با اعتبار حدود ۲۰ میلیارد ریال از جمله اقداماتی ست که در سال گذشته انجام شده است.

او افزود: شهرستان خوسف با ۱۰۷ اثر تاریخی ثبتی به لحاظ تعداد آثار در رتبه دوم استانی قرار دارد اما در بخش اعتبارات در جایگاه پایین قرار گرفته که نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030600213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha