اهمیت برندسازی گردشگری خوراک در روستای منتخب ثبت جهانی برغان

برندسازی در گردشگری باعث رشد و پویایی اقتصادی یک شهر در حوزه‌های مختلفی همچون هتل و اقامتگاه، غذا و رستوران و همچنین بازدید از مناطق دیدنی آن خواهد شد.

طاهره شاهی دبیر حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز در یادداشتی نوشت: برندسازی در گردشگری باعث رشد و پویایی اقتصادی یک شهر در حوزه‌های مختلفی همچون هتل و اقامتگاه، غذا و رستوران و همچنین بازدید از مناطق دیدنی آن خواهد شد.

برندسازی در مقاصد گردشگری نقشی کلیدی در جذب گردشگران، افزایش درآمد و توسعه پایدار مناطق دارد. اهمیت برندسازی در این حوزه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

برند تنها یک نام یا لوگو نیست، بلکه مجموعه‌ای از احساسات، تداعیات و تجربیاتی است که در ذهن مخاطبان نسبت به یک شرکت، محصول یا خدمات شکل می‌گیرد. برند، هویت یک کسب‌وکار است که به آن شخصیتی منحصر به فرد می‌بخشد و آن را از رقبا متمایز می‌کند. این هویت می‌تواند از طریق نام، لوگو، رنگ‌ها، لحن گفتار، و حتی رفتار با مشتریان به تصویر کشیده شود. در واقع، برند همان چیزی است که مشتریان شما در مورد کسب‌وکار شما احساس می‌کنند و به خاطر می‌سپارند.

برندسازی در گردشگری باعث رشد و پویایی اقتصادی یک شهر در حوزه‌های مختلفی همچون هتل و اقامتگاه، غذا و رستوران و همچنین بازدید از مناطق دیدنی آن خواهد شد. برندسازی در مقاصد گردشگری نقشی کلیدی در جذب گردشگران، افزایش درآمد و توسعه پایدار مناطق دارد. اهمیت برندسازی در این حوزه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد

اولین موضوع افزایش شهرت و شناخت مقصد است‌ برندسازی مؤثر منجر به افزایش شهرت و شناخت مقصدهای گردشگری می‌شود که می‌تواند به جذب بیشتر گردشگران و تقویت رقابت‌پذیری منطقه کمک کند.  

از طرفی برندسازی گردشگری باعث تقویت هویت مکانی و فرهنگی مقصد می‌شود که می‌تواند به حفظ و توسعه ویژگی‌ها و جاذبه‌های منحصر به فرد آن کمک کند.  

از سویی دیگر برندسازی موفق می‌تواند سطح اعتماد و وفاداری مسافران به مقصد گردشگری را افزایش دهد، که این امر به جذب مشتریان بیشتر، به‌ویژه مشتریان عالی‌رتبه، کمک می‌کند.  

از دیگر مزایای برندسازی موفق این است که منجر به افزایش تقاضا، ارتقای خدمات و ارزش افزوده محصولات گردشگری می‌شود که در نهایت منجر به افزایش درآمد و رشد اقتصادی می‌شود.  

همچنین برندسازی مقاصد گردشگری شهری می‌تواند با افزایش ارزش و فواید ادراک‌شده، حمایت ذینفعان گردشگری از توسعه آن را افزایش داده و به پایداری آن کمک کند.  

با توجه به ثبت ملی دو محصول آلوی برغان و بستنی گله موضوع برندسازی گردشگری خوراک برای این روستا قابل طرح است که تحقق این امر نیازمند استراتژی‌های مشخصی است که بر پایه‌ی هویت محلی، کیفیت محصول و بازار هدف باشد. در ادامه، ایده‌هایی برای هر دو محصول ارائه می‌شود.

آلوی برغان به دلیل طعم خاص، خواص منحصربه‌فرد و پیشینه‌ی تاریخی آن در منطقه‌ی برغان (استان البرز) شناخته شده است. انتخاب نام تجاری جذابی که تداعی‌کننده‌ی اصالت و کیفیت محصول باشد، مانند «آلوی سلطانی برغان» یا «آلوی کهن برغان».

بسته‌بندی حرفه‌ای هم در این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. ‌ استفاده از طراحی مدرن اما الهام‌گرفته از فرهنگ و طبیعت منطقه، همراه با اطلاعاتی درباره‌ی خواص و مزایای آلو می‌تواند کمک شایانی در این زمینه باشد.

داستان‌سرایی و معرفی پیشینه‌ی تاریخی و روش‌های سنتی تولید آلوی برغان برای جلب توجه مشتریان از دیگر موضوعات مورد بررسی است.

ایجاد وب‌سایت و صفحات اجتماعی فعال برای معرفی محصولات و فروش آنلاین، همکاری با اینفلوئنسرهای غذایی و سلامت و معرفی آلو در ترکیبات غذایی مختلف و نمایش خواص آن، عرضه در بازارهای داخلی و خارجی با بسته‌بندی در سطح صادراتی و بازاریابی در کشورهایی که مصرف خشکبار بالایی دارند، همگی از موضوعاتی است که می تواند به این موضوع کمک کند.

کی دیگر از مواردی که در روستای برغان ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک برند شناخته‌شده را دارد، بستنی گله به عنوان یک بستنی سنتی و محلی است. در مورد این برند نیز انتخاب نام تجاری ماندگار مانند «بستنی گله برغانی»، تمایز از رقبا مانند تأکید بر استفاده از مواد طبیعی، شیر محلی، روش‌های سنتی تولید و طعم خاص، بسته‌بندی و طراحی بصری مناسب با ترکیبی سنت و مدرنیته در بسته‌بندی، استفاده از رنگ‌های گرم و عناصر ایرانی از موضوعات مهم است.

همچنین بازاریابی محلی و دیجیتال و معرفی بستنی در جشنواره‌های غذایی، ایجاد محتوای ویدیویی جذاب و همکاری با بلاگرهای غذا و گردشگری، فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آنلاین، امکان سفارش اینترنتی و ارسال به سراسر کشور، گسترش منو و افزودن طعم‌های نوآورانه و ترکیب آن با دیگر محصولات سنتی مثل گلاب، زعفران، پسته و… می تواند موثر باشد.

برندسازی در مقاصد گردشگری نه‌تنها به جذب گردشگران بیشتر کمک می‌کند، بلکه به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق نیز یاری می‌رساند.

برندسازی این دو محصول به هویت محلی، کیفیت بالا، بسته‌بندی حرفه‌ای و حضور پررنگ در فضای دیجیتال نیاز دارد. همچنین، قصه‌پردازی درباره‌ تاریخ و اصالت محصولات می‌تواند به تمایز برند کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404013003800
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha