فرهنگ، جغرافیا و خاطره در تار و پود کارهایم تنیده اند/ تمام فیلم‌سازان باید الزامات حفاظتی میراث‌فرهنگی را رعایت کنند

مکان‌های طبیعی و تاریخی برای من نه‌تنها الهام‌بخش درام هستند، بلکه مسئولیتی فرهنگی نیز به همراه دارند. من ابتدا به مکان وفادار می‌شوم، از آن الهام می‌گیرم، و زیبایی‌شناسی و رویدادهای فیلم را بر اساس آن شکل می‌دهم.

حمید زرگرنژاد، فیلم‌ساز، در گفت‌وگو با میراث آریا از پیوند ناگسستنی آثار سینمایی‌اش با فرهنگ، جغرافیا و خاطرات زیسته‌اش سخن گفت و تأکید کرد: برای یک خوزستانی، جنگ، زندگی، عروسی، تولد و مرگ همگی درهم‌تنیده‌اند و نمی‌توان مرزی میان آن‌ها کشید.

او با اشاره به تجربه زیسته‌اش در دوران جنگ تحمیلی، گفت: وقتی فلکه ساعت اهواز را بمباران کردند، آن لحظه برای من فقط یک خاطره نبود، بلکه بخشی از زندگی‌ام شد. جنگ با زندگی ما عجین شده، نه جدا از آن.

این کارگردان با اشاره به فیلم‌هایی که درباره هورنشینان ساخته، تصریح کرد: وقتی فیلم ماهورا را در توکیو اکران کردیم، صدای کِل‌زدن زنان هورنشین و نوع لباسشان برای مخاطبان ژاپنی بسیار تأثیرگذار بود. آن‌ها ساعت‌ها درباره این فرهنگ صحبت کردند. تعجب کردندبا این شرایط جنگی مردم همچنان در جنگ به زندگی می پردازند.

او همچنین از آخرین فیلم سینمایی خود به نام «شمال از جنوب غربی» که در شمال ایران ساخته شد سخن گفت: با وجود تفاوت‌های شدید جغرافیایی و زبانی، باز هم ریشه‌های جنوب غربی ایران را در آن دنبال کردم، زیرا برای من، پیوند بین شمال و جنوب غربی ایران، به‌ویژه خرمشهر، بسیار جذاب بود. حتی در جنگل‌های گیلان و مازندران، رد پای فرهنگ خوزستان را جست‌وجو کردم.

زرگرنژاد با اشاره به فیلم «ماهورا» که در تالاب شادگان ساخته شده، تأکید کرد: مکان‌های طبیعی و تاریخی برای من نه‌تنها الهام‌بخش درام هستند، بلکه مسئولیتی فرهنگی نیز به همراه دارند. من ابتدا به مکان وفادار می‌شوم، از آن الهام می‌گیرم، و زیبایی‌شناسی و رویدادهای فیلم را بر اساس آن شکل می‌دهم.

او با تأکید بر اینکه تمام فیلم‌سازان باید الزامات حفاظتی میراث‌فرهنگی را رعایت کنند، گفت: برای من و تیمم، حفظ اصالت مکان و احترام به میراث طبیعی و تاریخی اولویت دارد. ما اهل دکور نیستیم، بلکه به واقعیت فرهنگی و زیستی مکان پایبندیم.

زرگرنژاد با تأکید بر اینکه اگر ساخت فیلمی به مکانی آسیب بزند، آن اثر از رسالت فرهنگی خود منحرف شده است، گفت: با توجه به اینکه شخصا موضوع فیلبرداری در بناهای تاریخی را بررسی کردم و با همکارانم به گفت‌وگو پرداختم، از آنها دفاع می‌کنم، چون تا امروز چیزی ثابت نشده که آسیبی وارد کرده باشند. اما از طرف خودم می‌گویم که حفظ میراث برای ما مهم‌ترین اصل است.

حمید زرگرنژاد متولد ۱۳۵۴، تهیه‌کننده و کارگردان سینما و مستندساز است. او تاکنون ۱۰ فیلم کوتاه، پنج تله فیلم و دو سریال تلویزیونی و بیشتر ۲۰۰ فیلم مستند ومستند داستانی ساخته‌است. او شش فیلم سینمایی ساخته به نام‌های پایان خدمت، ماهورا، مدار بسته شهر، برای مرجان، شماره ۱۰ و شمال از جنوب غربی را ساخته است. آخرین ساخته حمید زرگرنژاد دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد. وی مدیر مؤسسه سینمایی پویان فیلم از سال ۱۳۸۳ و نیز عضو انجمن مستندسازان اروپاست.

انتهای پیام/

کد خبر 1404062801927
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha