به گزارش میراثآریا، این برنامه با هدف ایجاد محیط آموزشی واقعی و انتقال تجربههای حرفهای به نسل جوان هنرمندان برگزار شد.
دانشآموزان رشتهٔ معماری داخلی در طول این دوره، ضمن حضور فعال در کارگاه سفال گروه هنرهای سنتی، تحت نظر (سارا تابع) ، هنرمند و کارشناسان هنرهای سنتی، با فرآیند طراحی و اجرای اثر هنری به شیوهٔ سنتی آشنا شدند. کارورزی زمینهای فراهم آورد تا فراگیران از طریق تجربهٔ عملی، پیوند میان دانش نظری و کار حرفهای را عمیقتر درک کنند و نقش مؤثر هنرهای سنتی را در طراحی فضاهای معاصر بشناسند.
در این دوره، هنرجویان با تمرین طراحی هندسی، کار با نقوش اسلیمی و ختایی، رنگبندی و شناسایی انواع لعاب، مهارتهای خود را در هر دو سطح مفهومی و اجرایی گسترش دادند. یکی از دستاوردهای شاخص دوره، تبدیل طرحهای دوبعدی به آثار سهبعدی بر روی خشت بود؛ فرآیندی که مستلزم ترکیب دقت طراحی، تسلط بر تکنیکهای تزئین و شناخت مواد در بستر کارگاهی است.
در پایان کارورزی،حاصل فعالیت فراگیران در قالب سه خشت ۱۰×۱۰ سانتیمتر تلفیقشده در یک قاب آینه و یک خشت ۲۰×۲۰ سانتیمتر با طرحهای اسلیمی و ختایی ارائه شد. این آثار، ثمره تجربهای بودند که توانستند فاصلهٔ میان آموزش نظری و عمل حرفهای را کاهش دهند و زمینهٔ رشد هنری و خلاقیت را در میان نسل جوان فراهم آورند.
این برنامه نهتنها به ارتقای مهارتهای عملی کارورزان انجامید، بلکه نگاه آنان را نسبت به ارزشهای میراث فرهنگی، نقش رنگ و فرم در احساس فضا، و جایگاه هنرهای سنتی در طراحی معاصر غنیتر ساخت.
انتهای پیام/

نظر شما