نرم‌افزار خط ميخي در سال آينده وارد بازار مي‌شود

سيروس نصرالله زاده مدير گروه زبان‌هاي باستاني و متون کهن با بيان اين مطلب به ميراث آريا( CHTN) گفت: نرم‌افزار خط ميخي فارسي باستان و معادل آوايي آن براي نخستين بار تهيه شده است.

وي افزود: با اين نرم‌افزار هم‌اکنون مي‌توان کتيبه‌ها را به خط ميخي و معادل آوايي فارسي آن بنويسيم و براي همه علاقه‌مندان قابل خواندن است.

نصرالله‌زاده خاطرنشان کرد: محققان و پژوهشگران فارسي باستان با استفاده از اين نرم‌افزار مي‌توانند الفباي فارسي باستان را به آساني تايپ و معادل آوايي آن را مشاهده کنند.

خط ميخي با نشانه‌هايي شبيه ميخ نوشته مي‌شود. در روزگاران کهن خطوط ميخي متفاوتي وجود داشت که براي نوشتن زبان‌هاي متفاوت به کار مي‌رفت. از گونه‌هاي مختلف خط ميخي مي‌توان به خط ميخي سومري، اکدي، ايلامي و هخامنشي اشاره کرد. تمام خطوط ميخي که تا کنون رمز‌گشايي شده‌اند، از چپ به راست نوشته مي‌شوند و پژوهشگران و محققان معتقدند سومريان ابداع کننده خط ميخي بوده‌اند.

خط ميخي هخامنشي متشکل از ۵۰ علامت است. اين خط براي نوشتن کتيبه‌هاي هخامنشي به کار مي‌رفت و خطي نيمه الفبايي و نيمه هجايي است که ساده‌ترين خط ميخي به‌شمار مي‌رود./115


انتهای پیام/

کد خبر 1386121614