محبوبه کمالینژاد به خبرنگار میراث آریا گفت: در این رویداد تلاش شده است بخشی از دستاوردهای پژوهشهای ملی در حوزه هنرهای سنتی، در قالب آثار عینی و قابل مشاهده به مخاطبان ارائه شود.
این هنرمند با اشاره به محتوای آثار نمایشگاه توضیح داد: سفالینههای ارائه شده عمدتاً دارای موضوع مشخص هستند که بخش قابلتوجهی از آنها به مفهوم «آب» میپردازد. برخی از این آثار بهصورت کتیبه طراحی شدهاند که از جمله آنها میتوان به شبیهسازی کاشیکاری کف تالار سلام کاخ گلستان روی کتیبهای در ابعاد تقریبی ۶۰ در ۶۰ سانتیمتر اشاره کرد
کمالینژاد افزود: یکی دیگر از کتیبههای شاخص نمایشگاه، اثری مفهومی از کتایون گیتی است که با الهام از «عملهٔ طرب» دوره قاجار خلق شده است. در این اثر، به دلیل ناشنوا بودن هنرمند، سازها بهطور مستقیم نمایش داده نمیشوند و حالات دست و بدن، مفهوم نوازندگی و کار گروهی را منتقل میکند
به گفته این پژوهشگر، در بخش سازهای سنتی نیز آثاری نفیس به نمایش درآمده است؛ از جمله سنتوری ساخته شده از چوب 100ساله یک خانه تاریخی در آمل و تنبکی کاملاً خاتمکاریشده که تمامی اجزای آن با خاتم پوشانده شده است.
او همچنین از ارائه حجمهای سفالین متنوع، چهرهنگارههای الهامگرفته از تزئینات کاخ گلستان، آثار گرهچینی، پارچههای زربافت و مخملبافت خبر داد و تأکید کرد: این پارچهها در حال حاضر در هیچ نقطه دیگری از کشور تولید نمیشوند و دستگاههای بافت آنها با تلاش سازمان میراث فرهنگی احیا شدهاند. هنرمندان این حوزه ضمن تولید، به آموزش شاگردان نیز مشغول هستند، هرچند به گفته وی، محدودیت در جذب نیروی انسانی یکی از چالشهای جدی این کارگاههاست.
کمالینژاد در توضیح تفاوت صنایعدستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: صنایعدستی معمولاً با هدف عرضه به بازار و امکان تولید انبوه ساخته میشوند، اما هنرهای سنتی یا هنرهای ملی، آثاری تکنسخه، مفهومی و پژوهشمحور هستند که بر پایه دانش تاریخی و هنری شکل میگیرند و از نظر ماهیت، همسطح آثار موزهای به شمار میآیند.
او با اشاره به نقش پژوهشکده هنرهای سنتی در احیای آثار تاریخی گفت: رسالت این حوزه، حفظ و بازآفرینی هنرهای اصیل ایرانی است و سرمایهگذاران، پژوهشگران و هنرمندان میتوانند با هماهنگی مدیریت مجموعه، از ظرفیتهای پژوهشی برای احیای آثار از دسترفته، از جمله در حوزه موسیقی و سازهای تاریخی، استفاده کنند.
این پژوهشگر در پایان از علاقهمندان دعوت کرد با حضور در نمایشگاه، از نزدیک با آثار و فرایند خلق آنها آشنا شوند و خاطرنشان کرد: این مجموعه بهمثابه یک «موزه زنده» است که مخاطب همزمان با دیدن اثر، با هنرمند و شیوه کار او نیز داد مواجه میشود.
انتهای پیام/
نظر شما