حسين بادامچي اضافه کرد: با پيدا شدن کتيبه کوروش در سال 1879، اولين ويرايش و ترجمه آن سال 1880 در کمتر از يک سال منتشر شد.
وي با اشاره به اينکه کتيبه کوروش به دليل ارتباط نزديک با کتاب مقدس مورد توجه محققان غربي بوده، گفت: \"هانس پيتر شوديگ\" ويرايش استاندارد کتيبه را به عنوان سرآمد آثار پيشين در سال 2001 منتشر کرد.
اين محقق کتيبه کوروش را در درجه اول جز کتيبه شاهان معرفي کرد و گفت: شاهان براي گراميداشت واقعه خاص چون پيروزي در جنگ کتيبهاي را مي نگاشتهاند.
وي کتيبه را روايت رسمي تاريخ توصيف کرد و بيان داشت: تصوير کتيبههاي شاهي ميتواند به شدت يک طرفه و اغراق آميز باشد.
متخصص تاريخ حقوق باستان در ادامه به تحليل متن کتيبه کوروش در شش بخش پرداخت و گفت: سطر اول تا 19 شامل مقدمه تاريخي و نقش مردوک با افعال سوم شخص است.
وي با بيان اينکه سطر 20 تا 22 در مورد ورود کوروش و معرفي تبار وي با ضمير اول شخص سخن ميگويد، افزود: سطر 22 تا 34 به رفتار صحيح کوروش و بازگرداندن شهر به حالت طبيعي و نظم و فعاليتهاي عمراني اشاره ميکند.
بادامچي با بيان اينکه کتيبههاي شاهي با سوم شخص يا اول شخص آغاز ميشود، اظهار داشت: کوروش مقدمه تاريخ را با سوم شخص بيان کرده و سپس به معرفي خود با اول شخص پرداخته است.
وي سطر 38 تا 40 را جز قطعههاي پيدا شده جديد مربوط به کتيبه کوروش دانست و گفت: سطر پاياني کتيبه کوروش، ماهيت آن را مشخص مي کند.
اين محقق به بررسي دين و سياست ديني کوروش با اشاره به دو منبع چون کتاب مقدس و منابع يوناني پرداخت و گفت: شاهان پيشين، خود در مورد عظمت و سياست انسان دوستانه شان صحبت کردهاند اما در مورد کوروش منابع ديگري نيز در مورد سياست وي موجود است و اين تفاوت کتيبه کوروش با کتيبه شاهان را مشخص ميکند.
وي از جمله اين منابع به کتيبه کوروش و وقايع نبونئيد، منابع عبري و آثار نويسندگان يوناني اشاره کرد و افزود: محققان، خوش نامي کوروش را بهره مندي يهوديان و روحانيون بابل(مردوک) از سياست کوروش ميدانند به طوري که يهوديان در کتاب مقدس خود در مورد سياستهاي کوروش نيز سخن گفتهاند.
بادامچي چهار نظريه در مورد اختلاف رابطه نبونئيد و روحانيون مردوک چون شيفته بودن نبونئيد به خدايان ماه و اختصاص معبد به خدايان ماه، لغو امتيازات سنتي بين النهرين توسط شاه و محدود کردن قدرت انجمنهاي محلي و تغيير رياست انجمن خدايان بين النهرين به خدايان ماه و تلاش شاه براي تصرف اموال معابد بيان کرد و افزود: کوروش با استفاده از اين اختلاف، نظر روحانيون مردوک را به سمت خود جلب کرد.
وي با اشاره به وجود دو سياست در بين النهرين شامل به اسارت گرفتن خدايان در هنگام فتح شهر و نسبت دادن فتح خود به خدايان شهر، بيان داشت: کوروش فتح خود را به حمايت خدايان شهر نسبت داد.
متخصص تاريخ حقوق باستان با بيان اينکه متن کتيبه کوروش اعلاميه نيست بلکه اين کتيبه براي يادبود بناي ساخته شده توسط کوروش بوده است، يادآور شد: محتويات کتيبه کوروش جهان بيني و سياست کوروش را به ما نشان ميدهد.
/119
انتهای پیام/