ثبت فلکه گاز در فهرست آثار ملي

«عبالرضا نصيري» در گفت‌وگو با ميراث آريا(chtn) افزود: فلکه گاز درخيابان آزادي شهرشيراز وافع شده است، اين اثر از جمله آثار شاخص شهر شيراز و مربوط به دوران معاصر است که به دليل وجود علمک گاز در اين ميدان و يادمان ورود گاز به شهر شيراز به اين نام مشهور شده است.

وي يادآور شد: بناي ياد بود گاز الماني است که به مناسبت ورود گاز به شهر شيراز طراحي و درحدود1345 هجري شمسي بنا شده است.

اين مقام مسئول تصريح کرد: تاريخچه دقيقي از چگونگي اجراي اين بنا در دست نيست، فقط ميتوان به مجسمه شير برنزي آن اشاره کرد، شير برنزي توسط استاد شهير مجسمه‌سازي «سيد علي اکبر صنعتي» ساخته و در ميدان گاز قرارگرفت.

«نصيري» اظهار داشت: از زمان طراحي اين بنا تا به امروز تغييرات قابل ذکري رخ نداده است، ابعاد اين فلکه بيضي مانند 56 در 38 است که در مرکز آن سکويي ذوزنقه اي شکل با سه پله که هر کدام از اضلاع به ترتيب 8 ،25،32 و 25 مترساخته شده بنا شده است، بر اين مصطبه سه پله اي علمک گاز در مرکز به ارتفاع 23 متر و دو بازوي منحني شکل در طرفين به طول 23 متر قراردارد که درمرکز آجرهايي به سبک فخر مدين مزين شده است.

وي افزود: سنگ به کار برده شده در بنا از جنس سنگ پلاک است، در پاي علمک، مجسمه شير برنزي بر سکويي به ارتفاع 30/1 متر در جهت شرقي غربي قرار دارد، وجود مجسمه شير برنزي در کنار اين اثر از جمله شاخصه‌هاي ثبت اين اثر است. اين اثر از جمله آثار شاخصي است که امکان ثبت آن در فهرست آثار ملي در آينده وجود دارد.
/119

انتهای پیام/

کد خبر 1390092225