واکنش سازمان ميراث فرهنگي به حراج کتيبه‌هاي تخت جمشيد در امريکا

به گزارش ميراث آريا(chtn)، در حاليکه جمهوري اسلامي ايران چند ماه پيش موفق به کشف و بازگرداندن 18 شي تاريخي به سرقت رفته از ايران که قرار بود در يک حراجي در لندن به فروش برسد شد،سناي آمريکا در تازه‌ترين اقدام ضدايراني لايحه‌اي را تنظيم کرده تا آثار باستاني و کتيبه‌هاي تخت جمشيد که در موزه‌هاي آمريکا نگهداري مي‌شود به حراج گذاشته شوند.

اين اقدام ضد فرهنگي و خارج از عرف ديپلماتيک آمريکا درحالي شکل مي‌گيرد که تلاش‌هاي ايران براي بازگرداندن الواح خشتي دوران هخامنشي که به صورت غير قانوني درآمريکا نگهداري مي‌شود از راه هاي حقوقي رنگ جدي‌تري به خود گرفته است.

با اين حال بر اساس گزارش خبرگزاري ها، يکي از کميته‌هاي سنا لايحه اي پيشنهادي را به رأي‌ گذاشته است که بر اساس آن موزه‌ها و دانشگاه‌هاي آمريکا که داراي اشياي قديمي و تاريخي ايران از جمله کتيبه‌هاي تخت جمشيد هستند راحت‌تر بتوانند آثارشان را به مزايده و حراج بگذارند.

هدف از اين طرح اين لايحه اين است که دولت آمريکا بتواند مدارک مستدل‌تري عليه ايران جمع آوري کند و اگر اين لايحه به تصويب نهايي برسد آثار مرتبط با تخت جمشيد تقريبا به راحتي به بالاترين پيشنهاد دهندگان فروخته خواهد شد.

به عقيده کارشناسان اين پيشنهاد که در راستاي افزايش تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران است توسط «سناتور منندز» به زودي در مجلس سنا به راي گذاشته خواهد شد.

خاطرنشان مي‌شود؛ 70 سال پيش تعداد زيادي لوح خشتي متعلق به دوره هخامنشي توسط مؤسسه شرق‌شناسي شيکاگو به طور امانت از ايران خارج شد و با وجود اينکه قرار بود اين الواح 3 سال بعد به ايران بازگردانده شود با وجود گذشت 7 دهه از بازگشت اين اشياي تاريخي خبري نيست.

به گزارش ميراث آريا، با اين حال سناي آمريکا که دشمني واضحي با ايران دارد در جديدترين لايحه پيشنهادي يکي از سناتورهاي خود قصد دارد اجازه دهد آثار باستاني و کتيبه‌هاي تخت جمشيد که در موزه‌هاي آمريکا نگهداري مي‌شود به حراج گذاشته شود که اين لايحه پيشنهادي با واکنش مديران ارشد سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و هم چنين علاقه‌مندان به آثار و اشياي تاريخي ايران زمين روبه رو شده است.

خاطرنشان مي‌شود؛ تا ساعتي ديگر بيانيه‌اي در اين ارتباط و در اعتراض به اقدام ضد فرهنگي دولت آمريکا منتشر خواهد شد.
/108

انتهای پیام/

کد خبر 139011179