مبحث حمایت از مالکان بناها و اماکن تاریخی مفهومی چند بعدی داشته و راهکارهایی متعدد و بعضاً متفاوت و حسب مقتضیات هر شهر می تواند مورد عمل قرار گیرد. اما فصل مشترک همه راه حل ها و نتیجه حاصل از آن به گونه ای به توازن اقتصادی که در درون خود ساماندهی اجتماعی، کالبدی، محیطی و اقتصادی را دارد ختم می شود.
به معنی عام، مالک بنای تاریخی بایستی از تلقی کلنگی بودن بنای خود دور شده و حفظ و کاربری بخشی به بنا یا مشارکت با دیگری را به تخریب و نوسازی آن ترجیح دهد.
این هدف جز با مشارکت و همسویی مدیریت شهری در کلیه حوزه ها و سیاستگذاری مشترک سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهرها میسر نخواهد بود.
راهکارهای ایجاد ارزش افزوده برای یک پلاک تاریخی علاوه بر معافیت های تشویقی از نقل و انتقال سند، حذف عوارض تغییر کاربری، ایجاد حق انتقال توسعه و تراکم قانونی پلاک،همسویی در ایجاد زیر ساخت ها و بهینه کردن شرایط محیطی، امنیت، تدبیر کارکردهای محرک و تقویت کننده مراکز محله و محورهای با هویت شهری را می طلبد. از اینرو می توان به فعل ثبت بناها به عنوان شرط این حمایت ها و مشوق ها اندیشید.
سیاست گذاری این مهم در گام اول در همکاری مشترک معاونت میراث فرهنگی، معاونت سرمایه گذاری و صندوق احیاء در برگزاری کارگروه های مجزا و تخصصی در هر استان با حضور شهرداران و شوراهای اسلامی و نمایندگان ادارات راه و شهرسازی تدبیر و برنامه ریزی خواهد شد.
شورای اسلامی پایتخت به عنوان پیشرو این آرمان در سال 1388 مصوبه ای را از تصویب گذراند که نشان از شناخت و معرفت مسئولین و مدیران شهری تهران در حفظ و احیاء اماکن تاریخی با مشارکت بخش غیر دولتی و مردم در ایجاد ساز و کار حمایتی و مشوق های احیاء اماکن تاریخی داشته و می¬تواند الگوی دیگر شهرها شود تا بدانجا که نام هر شهر نشان از هویت فرهنگی تاریخی آن شهر بوده و جریان یکسان سازی شکلی و کالبدی شهرها متوقف شود.
مدیرعامل و رئیس صندوق احیاء
انتهای پیام/