۱۱۰۰ کلاس درس خراسان جنوبی مسافران نوروزی را اسکان می‌دهد

یک‌هزار و۱۲۷ کلاس درس در استان خراسان جنوبی  آماده پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگر خراسان جنوبی؛علیرضا کرباسچی معاون توسعه منابع و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال نسبت به نوروز ۹۳ ستادهای اسکان مسافران ۱۰ درصد افزایش داشته، گفت: اظهار داشت: آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌هایی است که در ایام نوروز با تمامی امکانات خود به استقبال مسافران نوروزی می‌رود.

وی افزود: در نوروز 94 تعداد 14 پایگاه، 154 مدرسه و یک‌هزار و 127 کلاس درس آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تعداد کلاس‌ها و پایگاه‌های آموزش و پرورش استان نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته و برای نوروز 94 تعداد 14 ایستگاه صلواتی را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

کرباسچی افزود: 180 باب حمام  و 154 نمازخانه در مدارس خراسان جنوبی برای پذیرایی واسکان مسافران نیز آماده شده‌اند.

وی اظهار داشت: در نوروز سال گذشته 105 هزار مسافر توسط آموزش و پرورش خراسان جنوبی اسکان داده شدند که ما غیر از فرهنگیان از دیگر مسافران هم پذیرایی کرده و آنها را اسکان می‌دهیم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: چند سالی است که به دلیل کمبود بودجه ستادهای اسکان ما تجهیز نشده است و در مصوبات سال گذشته برای ستادهای اسکان آموزش و پرورش 100 میلیون تومان مصوب شد که تاکنون تنها 14 میلیون تومان آن اختصاص یافت.

کرباسچی افزود: با توجه به اینکه مدارسی که ما به عنوان ستاد اسکان برای مسافران پیش‌بینی می‌کنیم، مدارس شبانه‌روزی هستند خوشبختانه با کمک شرکت توزیع برق خراسان جنوبی تاکنون هیچ‌گونه قطعی برق در این مدارس برای مسافران نوروزی نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه درمانگاه فرهنگیان نیز به صورت شبانه‌روزی برای مسافران نوروزی دایر است، گفت: شهرداری‌ها نیز باید همکاری لازم را با آموزش و پرورش استان برای نصب بنرهای راهنمایی ستادهای اسکان انجام دهند.

۴۸ زائرسرای بقاع متبرکه خراسان جنوبی آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدطاهر گرایلی اظهار داشت: امسال با توجه به ایام فاطمیه و همزمان شدن با نوروز 94 طرح آرامش بهاری همزمان با طرح یاس نبوی در بقاع متبرکه خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه 48 زائر سرا در بقاع متبرکه استان برای پذیرایی از مسافران نوروزی تدارک دیده شده است، افزود: همچنین در نوروز امسال خیمه‌های معرفت نیز در بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: هدف از اجرای طرح آرامش بهاری و یاس نبوی خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی در بقاع متبرکه و معرفی شخصیت ائمه به ویژه حضرت زهرا(س) است و این طرح‌ها با هدف معرفی شخصیت حضرت فاطمه و سبک زندگی وی و ولایت‌مداری اجرا می‌شود.

گرایلی با تاکید بر اینکه در طرح‌های آرامش بهاری و یاس نبوی کارهای فرهنگی دیگری نیز انجام می‌شود، بیان کرد: در زمینه وقف فرهنگ وقف و لزوم اجرای آن در جامعه برای مسافران نوروزی تبیین می‌شود.

وی افزود: در بقاع متبرکه سعی شده است نظافت سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های سیار برای مسافران نوروزی و زائران فراهم شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: با توجه به دهه فاطمیه نوروز فرصتی فراهم می‌کند تا در کنار بقاع متبرکه با حضور روحانی پاسخگویی به سوالات شرعی مسافران نیز فراهم شود چرا که در ایام نوروز در بقاع متبرکه روحانی از قم و مشهد حضور دارند.

تصادفات جاده‌ای خراسان جنوبی ۲۹ درصد کاهش یافت

فرمانده پلیس‌راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در نوروز ۹۴ در تمامی گشت‌های پلیس‌راه استان دوربین‌های کنترل سرعت به طور ثابت و سیار فعالیت دارد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون تصادفات جاده‌ای استان ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

حسین رضایی اظهار داشت: در نوروز سال 93 تعداد 23 فقره تصادف در جاده‌های خراسان جنوبی به وقوع پیوست.

وی افزود: در 23 فقره تصادف جاده‌ای در نوروز امسال تعداد 36 فقره تصادف فوتی گزارش شد و تصادفات جرحی نیز منجر به مجروح شدن 209 نفر از هم‌استانی‌ها شد.

فرمانده پلیس‌راه خراسان جنوبی گفت: 63 درصد این تصادفات در جاده‌های اصلی و 14 درصد در جاده های فرعی و مابقی نیز در جاده‌های روستایی رخ داده است.

رضایی افزود: 60 درصد از تصادفات نوروز 93 شامل واژگونی ماشین، 19 درصد برخورد وسیله نقلیه با وسیله دیگر و 16 درصد نیز به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه بود.

وی بیان کرد: در نوروز 93 بیشترین زمان تصادفات از ساعت 8 صبح تا 8 شب بود که 86 درصد مقصران تصادفات خودروها و مابقی کامیون و موتور سیکلت بودند.

فرمانده پلیس‌راه خراسان جنوبی با اشاره به حادثه‌خیزترین نقاط تصادفات در نوروز 93 گفت: محور بیرجند نهبندان، طبس یزد، دیهوک طبس و جاده قاین بیشترین تصادفات را به خود اختصاص دادند.

رضایی افزود: برای نوروز 94 نیز تعداد 7 ایستگاه پلیس، 22 تیم نامحسوس و 68 تیم عملیاتی را مستقر کردیم تا بتوانیم در تمامی راه های اصلی و فرعی استان شاهد کاهش تصادفات باشیم.

وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در طرح نوروزی امسال کنترل سرعت است که به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و از طریق دوربین‌های ثابت و سیار ثبت می‌شود و در تمام گشت‌های ما در جاده‌های استان دوربین کنترل سرعت وجود دارد.

فرمانده پلیس‌راه خراسان حنوبی گفت: با توجه به اینکه جاده‌های استان در مسیر عبور و مرور به خراسان رضوی و دیگر استان‌ها قرار دارد و اتوبوس‌های زیادی در محورهای استان عبور می‌کنند، کنترل سرعت در دستور کار قرار دارد تا اتوبوس‌ها هم با سرعت مطمئنه برانند.

رضایی افزود: 52 نقطه حادثه‌خیز و100 نقطه مستعد حادثه نیز در استان شناسایی شده که امید است با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان این نقاط آشکارسازی و اصلاح شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی در ایام نوروز اظهار داشت: محدودیت‌های ترافیکی باربری از 12 شب تا 5 صبح انجام می‌شود و در حال حاضر این محدوده ترافیکی از منطقه نایبندان تا دیهوک در حال انجام است.

فرمانده پلیس‌راه خراسان جنوبی گفت: در نوروز امسال با همکاری آموزش و پرورش از دانش‌آموزان مقطه ابتدایی نیز با عنوان \"همیاران پلیس\" استفاده می‌شود.

تمام پایگاه‌های هلال‌احمر خراسان جنوبی مجهز به آمبولانس می‌شوند

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی گفت: در نوروز ۹۴ تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان مجهز به آمبولانس می‌شوند.

جواد خامسان با بیان اینکه تعداد پایگاه‌ها هلال احمر در این ایام 20 پایگاه ثابت، یک پایگاه موقت و شش پایگاه سیار است، گفت: 2 هزار و 116 امدادگر در این پایگاه آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی گفت: 11 خیمه نماز نیز در هریک از شهرستان‌های استان برای مسافران نوروزی تدارک دیده شده است.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به خدمات این دانشگاه در ایام نوروز 94 اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از 25 اسفندماه تا 20 فروردین ماه خدمات خود را برای مردم و مسافران ارائه می‌دهد.

دهقان افزود: ساماندهی و نقل و انتقال بیماران در ایام تعطیلات، ایجاد سه پایگاه نوروزی سلامت در شهرستان‌های فردوس، قاین و طبس،توزیع بروشور و بسته‌های بهداشتی و کمک آموزشی از جمله این خدمات است.

وی رسیدگی به بیماران خاص، تهیه لیست درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، دندانپزشکی‌های کشیک در ایام نوروز، اقدام برای پوشش هوایی و نشستن بالگرد در بیمارستان‌های ولیعصر وامام رضا(ع) بیرجند را نیز از دگیر اقداماتی دانست که برای نوروز 94 فراهم شده است.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آمادگی برای پذیرش بیماران در مراکز درمانی، ساماندهی تمامی لوازم، استقرار پایگاه‌های جاده‌ای در تعطیلات نوروز و آمادگی دو دستگاه اتوبوس آمبولانس برای حوادث جاده‌ای از مهم‌ترین اقدامات دسگر این دانشگاه برای ایام نوروز است.

۴۰ نقطه کور و حادثه‌خیز جاده‌ای برای تأمین روشنایی در استان شناسایی شد

مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۰ نقطه کور و حادثه‌خیز جاده‌ای برای تأمین روشنایی در استان شناسایی شدند، گفت: شرکت توزیع برق خراسان جنوبی از دستگاه‌های اجرایی ۱۹ میلیارد تومان طلبکار است.

محمدعلی ضامن اظهار داشت: شرکت توزیع برق خراسان جنوبی جلسات مشترک در شهرستان‌ها برای روشنایی معابر و نقاط کور برگزار کرده است.

وی افزود: در حوزه راه و گردنه‌های کور خراسان جنوبی 40 نقطه رصد شده که آمادگی برای روشنایی آن نقاط را اعلام کردیم و بعد ازخرید انشعابات نسبت به روشنایی آن اقدام می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: یکی از نقاط گردنه‌ای در خراسان جنوبی که حادثه‌خیز بوده و از نور کافی برخوردار نیست گردنه سمن‌شاهی واقع در جاده بیرجند قاین است.

ضامن افزود: شرکت توزیع برق استان از دستگاه‌های اجرایی 19 میلیارد تومان طلبکار است که 15 دستگاه اجرایی بدهی آنها بالای 100 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا دستگاه‌ها بدهی خود را تسویه کنند تا بتوانیم در زمینه‌های مختلف مانند روشنایی به نقاط کور و حادثه‌خیز اقدام کنیم.

مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: وصول شرکت‌های توزیع برق در کشور بالای 90 درصد است که در خراسان جنوبی این میزان زیر 80 درصد است.

ضامن افزود: شب گذشته به دلیل بارش باران و طوفان شدید در شهرستان‌های نهبندان، درمیان و سربیشه برق قطع شد که بلافاصله با تلاش ماموران توانستیم برق شهرهای سربیشه و درمیان را وصل کنیم اما در شهرستان نهبندان برق به مدت 5 ساعت قطع بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1393120334