امروزه مراکز خلاق گردشگری که ماهیت ذاتی آنها خلاقیت، نوآوری، تولید محتوی و ارائه محصولات و خدمات نوین در صنعت گردشگری است با بهرهگیری از دانش و فناوری روز میتوانند در عرصه دانش مجازی بصورت قانونمند فعالیت کنند.
لذا در راستای حمایت از کسب و کارهای گردشگری و لزوم ساماندهی فعالیتهای مجازی در حوزه گردشگری و تسهیل فعالیت بخش خصوصی به منظور ایجاد بازار کار، همکاری لازم با فعالین گردشگری در چارچوب مقررات انجام خواهد شد.
توسعه فناوری اطلاعات و فضای مجازی باعث تحول، تسریع و تسهیل امور شده و بستر مناسبی را ویژه مدیریت یکپارچه خدمات گردشگری در فضای مجازی، نرم افزارها، سخت افزارها و شبکههای ارتباطی فراهم میکند. با این وصف با جریان گرفتن فناوری نوین، درون تشکیلات و ساختارهای سازمانی، بنگاههای اقتصادی مختلف، مراکز عرضه کننده خدمات سفر، مراکز خلاق گردشگری، صنایع وابسته و سایر مراکزی که مستقیم و غیرمستقیم در توسعه صنعت گردشگری موثرند و با بهرهگیری از ظرفیتها، امکانات ،تجهیزات و تولیدات به مراتب شاهد ارائه خدماتی کارآمدتر و سریعتر خواهیم بود که هم در امر سلامت و هم در زمینه ایجاد سرعت بیشتر در زندگانی خود خواهیم بود.
دنیای مجازی به عنوان ابزاری انگیزشی و محرک تاثیرات بسزایی در کارکردهای گردشگری ایجاد کرده و ضمن رونق اقتصادی و اشتغالزایی، افزایش سرمایهگذاری در صنعت گردشگری را هم بهدنبال خواهد داشت. اطلاع رسانی، فروش و بازاریابی دیجیتال در گردشگری امروزه به عنوان یکی از مهمترین، پویاترین، موثرترین و پرمخاطبترین فعالیتهای گردشگری محسوب میشود. اولویت یافتن گردشگری با محوریت بهرهمندی از فناوری برای کشورهای در حال توسعه که با محدودیتهای منابع و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند از اهمیت فراوان برخوردار است. با این وصف امروزه در عرصه گردشگری جهانی، استفاده از فناوری نوین، فضای مجازی، شبکههای اجتماعی دیجیتالی، تکنیکها و خلاقیتهای بازاریابی و فروش دیجیتال یکی از ارکان اساسی در بهرهگیری کشورها از توان ظرفیتی خود شناخته شده است. در اینجا نباید فراموش کنیم که در حال حاضر رقابت در حوزه فعالیتهای مجازی در گردشگری متدها است که آغاز شده، لذا مقاصد گردشگری که فاقد زیر ساختهای مناسب در زمینه فناوری و ارتباطات باشند یا در توسعه و هموار سازی مسیر فعالیتهای بخش خصوصی در حوزه گردشگری دیجیتال کوتاهی نمایند در آینده نزدیک از گردونهی رقابتهای جهانی و منطقهای گردشگری حذف خواهند شد.
در اینجا برخی پیشنهادها در راستای توسعه کشور بر مبنای گردشگری در فضای مجازی به ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا که در جهان امروز هواداران خاص خود را دارد اشاره می شود:
-
\t
- لزوم طراحی و ایجاد وب سایت و اپلیکیشنهای گردشگری توسط دولت و فعالان گردشگری \t
- لزوم تولید محتوا با موضوعات پرطرفدار، به روز و یا مخصوص علایق ویژه، همچنین ارائه ایدههای جذاب و تاثیرگذار با ابزارهای دیجیتال (کلیپ، همراه با بارگذاری ویدیو، انیمیشن، تصاویر و فیلم، مستند) که عمدتا کم هزینه و زود بازده هستند.
- لزوم تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به گردشگران از طریق شبکههای مجازی
- ارزان سازی خدمات و حضور در یک شبکه رقابت سالم
- ارائه دائمی نظرسنجی آنلاین از خدمات ویژه گردشگران
- فراگیر شدن دامنه ارائه خدمات به گردشگران
- ایجاد سامانه رزرو و فروش آنلاین مراکز اقامتی با امکان مقایسه همزمان سایر مراکز
- امکان ایجاد بازاریابی و تبلیغات تورهای گردشگری به صورت مجازی
- امکان ایجاد شبکه فروش بلیط مراکز تفریحی و بناهای تاریخی
- امکان ایجاد شبکه معرفی و فروش بلیط موزهها
- امکان ایجاد سیستم موزهداری دیجیتال و برگزاری تور مجازی موزه
- امکان ایجاد معرفی، بازاریابی و فروش دیجیتال سوغات و صنایع دستی
- امکان برگزاری تورهای مجازی از جاذبههای گردشگری با واقعیت افزوده
- امکان برگزاری تور مجازی از مناطق گردشگری غیر قابل دسترس و کمتر شناخته شده
- امکان ثبت نام برگزاری تور مجازی انواع گردشگری شامل: (علمی، سلامت، طبیعتگردی، ورزشی، ماجراجویانه، نوستالژی و کشاورزی
- امکان اطلاعرسانی و فروش آنلاین در مبحث مربوط به حمل و نقل گردشگری
- امکان نمایش ۳بعدی و ۵ بعدی بناهای تاریخی
- امکان دریافت اطلاعات گردشگری همراه با تصاویر و پلان توسط هر گردشگر از مسیر و یا مقصد انتخابی خود
- امکان مسیریابی و معرفی امکانات و خدمات در مسیرها و مقاصد گردشگری توسط هر گردشگر حتی پیش از آغاز سفر
- امکان موقعیتیابی گردشگر و معرفی خدمات در محدوده شعاعی به ویژه در گونههای خاص گردشگری
- امکان استفاده هر گردشگر از نقشه هوشمند گردشگری با قابلیت دانلود
- امکان عرضه کتابهای دیجیتال گردشگری که باعث سبک شدن بار گردشگر دزد سفر میشود
- امکان برگزاری تورهای آشناسازی مجازی با مقاصد مختلف گردشگری ویژه مشتاقان سفر
- امکان تدوین تقویم دیجیتال رویدادهای گردشگری و تور مجازی رویدادها ارایه همزمان آن به منظور آگاهی گردشگران، فعالان و مدیران صنعت گردشگری
- امکان برگزاری وبینار و کارگاههای آموزشی آنلاین گردشگری در ایام شیوع بیماریهای فراگیر
- فراهم شدن شرایط برگزاری و امکان شرکت دیجیتال در نمایشگاههای بین المللی گردشگری
- ایجاد B2B و B2C گردشگری در فضای مجازی به منظور انجام مذاکرات اقتصادی و فرهنگی
- امکان ایجاد مراکز اطلاع رسانی دیجیتال گردشگری
- امکان ایجاد بازاریابی دیجیتال گردشگری سلامت در بازارهای هدف جهانی و منطقهای
- فراهم شدن شرایط معرفی فرصتها و بستههای سرمایهگذاری دیجیتال در صنعت گردشگری
- امکان ارائه مشاوره و برنامهریزی دیجیتال در پروژهها و طرحهای سرمایهگذاری گردشگری
- تصویر سازی، مرمت و بازسازی(مجازی) 3 بعدی بناهای تاریخی از بین رفته با امکان اجرای تور مجازی
- امکان برگزاری تور مجازی آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم محلی، روستایی، عشایری
- امکان اجرای تور مجازی گردشگری هنری، ادبی، مشاهیر، ادیان
امید می رود تا با توسعه فناوری دیجیتال، شاهد رونق مجدد صنعت گردشگری در کشور عزیزمان بوده و از این طریق تهدید بیماری کرونا را به یک فرصت طلایی در راستای ایجاد جهشی بزرگ در توسعه گردشگری در کشورمان در سومین دهه از سده بیست و یکم تبدیل کنیم.
انتهای پیام/