اهدای لوح تقدیر از سوی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به استاد حکمت‌الله ملاصالحی

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اهدای لوح تقدیر به استاد حکمت‌الله ملاصالحی از خدمات شایسته و تأثیرگذار این مقام علمی و فرهنگی در عرصه باستان­‌شناسی و میراث‌فرهنگی ایران‌زمین قدردانی کرد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در متن این تقدیرنامه که به امضای مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رسیده، آمده است:

استاد ارجمند، اندیشور فرزانه

جناب آقای دکتر حکمت‌الله ملاصالحی

با سلام و تحیت

نکوداشت بزرگان علم و گرامی ­داشت سرآمدان هر دانشی، به­‌ویژه فرهیختگان هم‌­روزگار، از نمادهای «دوام و بقای دانایی و تخصص»، از شواهد «توسعه کیفی معرفت و محتوا» و از دلالت­‌های «سرزندگی و امید» برای بالندگی جویش­گران و پویش­گران هر شاخه حکمتی و هر گرایش فضلی است.

«باستان‌­شناسی علمی و دانشگاهی» و «باستان­‌پژوهی مدیریتی و اجرایی» ایران از زمان شکل­‌گیری و در سیر تکوین تطوری خود تا به امروز سرآمدان بسیاری را به خود دیده است. در این میان نخبگان انگشت‌­شماری را می‌­بینیم که گشایش­گران راه­‌ها، موسسان سبک‌­ها، بانیان روش­‌ها، مروجان دیدگاه­‌ها و نوآورانی، الگو برای همه نسل­ها و دوران­‌هایند. حضرتعالی در زمره چنین نام‌­آورانی هستید، کسی که نه‌­تنها از مرزهای سنتی توصیف و توضیح گذشت، که دامنه تفسیر و تأویل را گسترد و با طرح و شرح و نشر مفاهیم علمی، فلسفی و معرفت­‌شناختی تبیین­‌های نو را در حوزه نظر و عرصه عمل باستان­‌شناسانه به دست داد.     ­

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری مفتخر است که این لوح سپاس را به نشانه کم­ترین قدردانی و به مثابه ماندنی­‌ترین یادبود ارج­‌گذاری به مقام علمی و فرهنگی شخصیت بی­‌همتایی تقدیم کند که «سخن کریم»، «قلم وزین» و «گنجینه آثار راه­گشا و تأثیرگذارش» همواره منبع دانشجویان، مرجع پژوهشگران و معیار داوری­‌ها در عرصه باستان­‌شناسی و میراث‌فرهنگی ایران­‌زمین بوده است.

خوش‌وقتی بیشتر و شکرگزاری افزون‌­تر ما از آنجاست که در پرتو تعالیم انبیا و اولیا در محضر وجودی هستیم که حضور و آموزه‌­هایش چراغ راه ما، نگاه به سیما و درک خصایلش اسباب عبادت ما و منزلت و جایگاهش مایه شفاعت­مان خواهد بود.

پروردگار متعال را برای اعطای چنین نعمت بی­‌بدیلی سپاسگزارم و جهت حفظ و جاودانگی سایه­‌ساری که بر دانش باستان­‌شناسی افکنده‌اید، دعاگویم و سلامت و بهروزی آن عزیز گرانقدر را از درگاهش خواستارم.

آیین بزرگداشت حکمت‌الله ملاصالحی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار و در آن ژاله آموزگار، محمداسماعیل اسمعیلی جلودار، مهدی اصل زعیم، محمدرضا حسینی بهشتی، اصغر دادبه، انشاء‌الله رحمتی، کامیار عبدی، منوچهر صدوقی سها، مهرداد ملک‌زاده، حمیدرضا ولی‌پور به ایراد سخن پرداختند.

حکمت‌الله ملاصالحی (زاده ۱۳۲۹در طالقان) استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن و نخستین پژوهشگری است که مباحث عمیق و دشوار دانش نوظهور «فلسفه باستان‌شناسی» را در ایران پی ریزی کرده‌ است. حکمت‌الله ملاصالحی پس از دریافت دکتری، چند ترم در دانشگاه‌های آتن و سالونیک دعوت به ارائه سخنرانی‌های ترمی شد و به موازات آن، دو سال نیز در رایزنی فرهنگی ایران در آتن به تدریس پرداخت و سپس برای ادامه مطالعات و تحصیل در مقطع پسا دکترای باستان‌شناسی به لندن رفت.

او پس از یک سال اقامت در لندن، از سوی دانشگاه تهران برای تدریس به ایران دعوت شد. ملاصالحی در سال‌های پایانی دهه ۶۰ به ایران آمد و ضمن تدریس و همکاری علمی و عملی با گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در مطالعات میدانی دشت قزوین، به ریاست مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران انتخاب شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020500261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha