مجموعه‌های تاریخی هویت ملی و ارزشی ما هستند و به آن علاقه‌مندیم

استاندار فارس آثار تاریخی را هویت تاریخی، ملی و ارزشی ایرانیان دانست و گفت: برای حفظ و نگهداری از آثار تاریخی خود محکم و استوار ایستاده‌ایم.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، محمدهادی ایمانیه شامگاه چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در ضیافت شام با خبرنگاران داخلی و خارجی و تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی که در قالب تور رسانه‌ای و به‌منظور بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری به استان فارس سفر کرده بودند، به ظرفیت‌های گردشگری استان فارس در چهار حوزه سلامت، تاریخی، مذهبی و طبیعی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های گردشگری فارس را که در مدت اقامت خود در استان بازدید کرده‌اید و از آن مطلع شده‌اید را در قالب‌های گوناگون و باسلیقه به سایرین معرفی کنید.

استاندار فارس افزایش گردشگران استان فارس را چرخه‌ای مثبت تلقی کرد و گفت: افزایش گردشگران باعث می‌شود مسئولین، توسعه بیشتر این اماکن را بیش‌ازپیش در دستور کار خود قرار دهند.

او در بخش دیگر سخنان خود با اشاره بر اینکه در چند جنبه ازجمله ایجاد خط ریلی، خطوط هوایی و زمینی بین سه شهر گردشگرپذیر اصفهان، شیراز و یزد آمادگی داریم به سرمایه‌گذاران کمک کنیم، اظهار کرد: در سایر مباحث ازجمله ساخت هتل‌ها، ایجاد بوم گردی‌ها، تأسیس مجتمع‌های بین‌راهی با مشخصات خاص فرهنگی و خدمات‌دهی نیز می‌توانیم با سرمایه‌گذاران علاقه‌مند همکاری داشته باشیم.

ایمانیه با بیان اینکه بیش از هزار میلیارد تومان برای حوزه گردشگری فارس در سفر دوم رئیس‌جمهوری و دولت سیزدهم به این استان به تصویب رسیده، افزود: در سال جاری و سال آینده این اعتبارات را به‌مرور هزینه خواهیم کرد و با اختصاص آن شاهد تحول عظیمی در حوزه گردشگری و همچنین میراث‌فرهنگی استان خواهیم بود.

استاندار فارس در ادامه از رویکرد مدیریت استان برای تبدیل تعدادی از خانه‌های میراثی اطراف حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ علیه‌السلام در بافت تاریخی شیراز به خانه‌های هنر خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ نوع صنایع‌دستی در استان فارس وجود دارد که در تلاش هستیم تعدادی از خانه‌های تاریخی و میراثی اطراف حرم را به‌مرور خریداری و به خانه‌های هنر از جمله قلم‌زنی، منبت‌کاری، خاتم‌کاری و سایر هنرهای استان اختصاص دهیم.

نماینده عالی دولت در فارس به سؤال یکی از حاضرین در خصوص حذف و کاهش بودجه مجموعه جهانی تخت جمشید از ذیل سازمان برنامه‌وبودجه نیز واکنش نشان داد و گفت: این موضوع را قویاً تکذیب می‌کنم؛ علاوه بر اینکه بودجه‌ای در سفر دوم هیئت دولت برای این مجموعه تصویب کرده‌ایم، از طریق مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نیز اعتباراتی را به مجموعه‌های تاریخی و گردشگری استان اختصاص داده و مجدداً نیز اختصاص خواهیم داد.

او تصریح کرد: در خصوص مباحث مربوط به فرونشست در برخی مجموعه‌های تاریخی نیز، با مشارکت و همکاری اساتید دانشگاهی و نخبگان علمی موضوع را با سرعت و با جدیت در دست بررسی قرار داده‌ایم. عمده‌ترین دلیل فرونشست در دشت‌های استان مربوط به خشک‌سالی‌های اخیر و برداشت زیاد از سفره‌های آب زیرزمینی است که با تدابیر شورای آب استان چاه‌های غیرمجاز را پلمپ می‌کنیم و با کمک اداره کار مشاغل غیر کشاورزی ایجاد کرده تا معیشت کشاورزان آن مناطق نیز تأمین شود.

ایمانیه در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری در جریان سفر به استان فارس و بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید نیز گریزی زد و گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، تخت جمشید حاصل هنر دستان هنرمندی است که ۲۵۰۰ سال قبل و با امکانات محدود آن زمان به خلق چنین آثاری پرداخته‌اند.

استاندار فارس تصریح کرد: ضمن اینکه به مجموعه‌های تاریخی خود علاقه‌مندیم آن‌ها را هویت تاریخی، ملی و ارزشی خود می‌دانیم، پای حفظ و نگهداری آن‌ها محکم و استوار ایستاده‌ایم.

او از تلاش‌ها برای احیای مجموعه زندیه نیز سخن گفت و خاطرنشان ساخت: دولت سیزدهم معتقد به حفظ، مرمت و نگهداری از بافت‌های تاریخی است و لذا هیچ بنای تاریخی در این دولت تخریب نشده و نخواهد شد.

ایمانیه در پایان سخنان خود به مدرسه ابوذر نیز اشاره کرد و گفت: در ایام گرامیداشت مقام معلم به فرهنگیانی که در آن مدرسه مشغول به تدریس بوده‌اند قول دادم همه تلاش خود را برای احیای مجدد آن مدرسه که تاریخی از شیراز را در خود دارد، بکار گیرم.

بنابراین گزارش تور رسانه‌ای استان فارس با همکاری معاونت میراث فرهنگی و اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی به مدت سه روز برگزار شد.

در این تور بیش از ۳۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار رسانه‌های داخلی و خارجی و همچنین تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فارس با اولویت جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده این استان دیدن کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022001109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha