به گزارش ميراث آريا(chtn) ، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با بيان اين مطلب گفت: به محض اطلاع سازمان در خصوص احداث پمپCNG در مکان تاريخي ، نيروهاي يگان حفاظت سازمان در محل حضور يافتند و پروژه را تعطيل کردند.

عزيز الله سيفي افزود: در جلسه اي که در محل استانداري يزد با حضور دستگاههاي ذي ربط از جمله شهردار يزد ، رئيس شرکت گاز، رئيس صنايع دفاع، مدير کل شهر و روستايي و مدير کل دفتر فني استانداري تشکيل شد ، مقرر گرديد شرکت گاز ايستگاه CNG را در حريم دخمه زرتشتيان جابجا و در خارج از حريم احداث نمايد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد از دخمه زرتشتيان به عنوان نمونه اي از يک اثر تاريخي مردمان يزد ياد کرد و تصريح کرد: احداث پمپ CNG با واگذاري بخشي از زمين محدوده اين اثر تاريخي توسط شهرداري يزد آغاز شده بود.

وي خاطر نشان کرد: زمين هاي اطراف اين اثر تاريخي از سوي زرتشتيان تنها به شرط استفاده با کاربري فضاي سبز به شهرداري واگذار مي شود و شهرداري حق هيچ گونه فروش اين زمين ها را نداشته است.

سيفي با بيان اينکه استان يزد سهم بزرگي در زمينه جذب توريست دارد،گفت: جاذبه هاي تاريخي يکي از محورهاي عمده گردشگري براي استان محسوب مي شود.

گفتني است؛دخمه زرتشتيان يا دادگاه زرتشتيان دو عمارت سنگي مدور ، برج مانند با فضاي ميان تهي است که در دامنه کوهپايه جنوبي شهر يزد قرار دارد. اين محل از گذشته دور، گورستان زرتشتيان بوده است که مردگان را با فرهنگ و آداب و سنن خاص زمان خود و با مراسم ويژه اي داخل دخمه مي نهادند. اما ديگر چنين کاري نمي شود و زرتشتيان در ايران مردگان خود را به خاک مي سپارند.

دخمه هاي يزد بر بلنداي دو تپه و به فاصله 500 متر از يکديگر قرار دارند که نام يکي از آنها دخمه « مانکجي» است که در سال 1225 ش بنا شد و نام ديگري دخمه « گلستان» است که در سال 1310 ش بنا شده است.

هر واحد از خيله هاي زرتشتيان نيز در گذشته متعلق به طايفه اي بوده است که قديمي ترين آثار باقيمانده اين خيله ها در ضلع غربي دخمه واقع شده و قدمت آن به عصر صفويه باز مي گردد و قدمت بقيه خيله ها مربوط به دوران قاجار است.

شايان ذکر است که دخمه و خيله هاي اطراف آن در تاريخ 27/5/77 و به شماره ثبتي 2096 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

120/

انتهای پیام/

کد خبر 138607017