به گزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان، معاون میراثفرهنگی استان با بیان اینکه خانه احمد محمود ثبت ملی نیست، توضیح داد: «آنجا خانه پدری احمد محمود است و برای ثبت ملی یک خانه نیاز به ضوابط خاصی مانند ارائه و اثبات ارزش تاریخی یا وقوع یک رویداد خاص در آن بنا است.»
احمدرضا حسینیبروجنی ادامه داد: «پرونده ثبت ملی برای این اثر چند سال پیش تشکیل شد اما به نتیجه نرسید. از این رو قرار شد ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان آن را خریداری و تبدیل به خانه مشاهیر کند تا به واسطه فعالیت فرهنگی، میراثفرهنگی وارد عمل شود و آن را به عنوان خانه مشاهیر در فهرست آثار ملی ثبت کند که در این زمینه نیز هیچ اتفاقی نیفتاد.»
او با اشاره به اینکه قدمت بنا به پهلوی دوم برمیگردد اما شاخصهای یک اثر تاریخی را ندارد گفت: «در هر صورت این بنا در محدوده مصوب بافت تاریخی اهواز است و چنانچه مالک جدید قصد تبدیل آن به احسن یا تخریب آن را دارد باید از میراثفرهنگی مجوز دریافت کند.»
معاون میراثفرهنگی خوزستان افزود: «اداره ثبت اسناد باید برای خرید و فروش بنایی که تاریخی به شمار میآید، از ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استعلام بگیرد؛ در چنین بنایی که ارزش تاریخی ندارد مانعی برای نقل و انتقال بنا وجود ندارد اما خریدار باید ضوابط حافظتی را رعایت کند.»
بنا بر این گزارش جمعی از اهالی قلم و فرهنگ فروش خانه این داستاننویس ایرانی را چوب حراجی بر سر فرهنگ و هنر خوزستان میدانند و معتقدند ارزش معنوی این اثر با هیچ چیز قابل قیاس نیست و حیف است فضای فیزیکی یادآور یک نویسنده ملی اینگونه از خاطرها پاک شود.
خانه پدری احمد محمود جایی که او کودکی و جوانی خود را در آن گذرانده است، در منطقه سیمتری اهواز قرار دارد. اینمنطقه به نوعی بافت تاریخی اهواز محسوب میشود و باتوجه به اینکه کلانشهر اهواز تاکنون از داشتن موزه محروم بوده است، خانه این نویسنده ممکن بود این ظرفیت را برای اهواز ایجاد کند.
احمد اعطا معروف به احمد محمود در بررسی تاریخ بیستساله ادبیات داستانی ایران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ به عنوان برترین داستاننویس و رمانپرداز بیست سال ادبیات داستانی در جامعه ادبی ایران شناخته میشود و هنوز هم باگذشت چندین سال از درگذشت این داستاننویس جنوبی، بر تعداد علاقهمندانش افزوده میشود.
انتهای پیام/