به گزارش میراثآریا و به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران، مهدی ایزدی صبح پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹ با اعلام این خبر گفت: «۳۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در سال ۹۸ هزینه شده است.»
او به برداشت الحاقات نامناسب، اندود سیمانی جدارههای سنگانداز، اجرای سنگچین قسمت در حال تخریب دست انداز و دوخت و دوز ترکهای پل اشاره کرد و افزود: «این موارد موجب یکصد تن بار اضافه به پل و تنش در جداره و پایه موجشکنها شده بود.»
ایزدی با اشاره به این مطلب که هدف اصلی از مرمت، سبکسازی برای جلوگیری از ریزش پل و رفع خطر احتمالی است، تصریح کرد: «مصالح غالب آنها سنگ و آجر و معبر آن سنگفرش است و بهکارگیری متریال جدید چون سیمان و آسفالت ممنوع بوده و هدف مرمت نیز حفظ هویت بنا و استفاده از مصالح بومآورد است.»
معاون میراثفرهنگی مازندران به استفاده صحیح از بناهای تاریخی به ویژه پلهای تاریخی تاکید کرد و افزود: «هر گونه استفاده نامتعارف، بناهای تاریخی را در معرض خطر تخریب قرار میدهد.»
او از عدم تحقق منع تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین بر روی پلسفید اشاره کرد و گفت: «تردد وسایل نقلیه صدمات زیادی در حین اجرا و بعد از آن به سنگفرش وارد کرده و چنانچه تداوم پیدا کند بهدلیل فشار زیاد به بدنه، شاهد وارفتگی و تخریب کلی پل خواهیم بود.»
انتهای پیام/