برخی عکس‌های منتشر شده از تپه قمی‌آباد جعلی و بداخلاقی رسانه‌ای بود/ کارنامه وزارت میراث‌فرهنگی در موضوع حرائم کاملا روشن است/ حفاظت از میراث‌فرهنگی با احیای شورای میراث‌ روستایی و دخیل کردن مردم

برنامه «میز داغ» با حضور حسن میثمی مدیرکل روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مرتضی حصاری عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و محسن سعادتی معاون میراث‌فرهنگی استان تهران با موضوع «نقش حریم آثار و میراث‌فرهنگی بر حفظ این آثار و نگاهی به تپه قمی‌آباد شهرستان ری» از شبکه میراث در بستر تلوبیون پخش شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محسن سعادتی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه محوطه قمی‌آباد در بخش قلعه‌نو و در مسیر ری به ورامین قرار دارد، ادامه داد: اوایل امسال به واسطه برخی اطلاعات مبنی بر تصدیع این محوطه به همراه یگان حفاظت و کارشناسان باستان‌شناس از محل بازدید به عمل آمد و مشخص شد این محل محوطه تاریخی نبوده و محل نخاله‌های ساختمانی  بوده است که در نقشه‌های هوایی نیز مشخص است.

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران به چند عکس جعلی منتشر شده که متعلق به تپه قمی‌آباد نبودند اشاره و از برخی بداخلاقی‌های رسانه‌ای انتقاد کرد.

در ادامه حصاری به بازدید کارشناسان از محل تپه در سال ۹۷ اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس گمانه‌زنی‌ها در آن زمان یافته‌های سفالی متعلق به دوره اسلامی و سلجوقی کشف شده بود که پشته‌های نخاله فعلی در نزدیکی آن محوطه قرار داشت و تپه تاریخی نبود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: عکس‌های هوایی نیز این موضوع را تصدیق می‌کند، این محل بستر رسوبی است و هیچ محوطه‌ای تاریخی وجود ندارد.

او به بازدید هفته گذشته از محوطه اصلی قمی آباد با مساحتی حدود هشتاد هکتار اشاره کرد و افزود: در این بازدیدی که صورت گرفت مصنوعات سنگی متعلق به دوران پارینه سنگی میانی از سطح تپه به دست آمد و ابزاری در این محوطه کشف شد که نشانگر قدمت ۵۰ هزار ساله تهران هستند. 

حصاری با اشاره به اینکه این شناسایی برای اولین بار هفته گذشته انجام و برای نخستین بار این کشف صورت گرفت، ادامه داد: با بررسی‌های ملی انجام شده در تلاش برای تخصیص اعتباراتی به‌منظور تعیین حریم و ثبت این محوطه تاریخی هستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ابراز امیدواری کرد که با کشف این آثار محوطه را نجات دهیم و آثار را به‌عنوان قدیم‌ترین آثار کشف شده در استان تهران در معرض بازدید عموم قرار دهیم.

در ادامه سعادتی بیان کرد: تاریخی بودن این محوطه به یگان حفاظت شهری ری اعلام و مکاتبه با فرمانداری انجام شده که تاریخی بودن این محوطه اعلام شود.

کارنامه وزارت میراث‌فرهنگی در موضوع حرائم کاملا روشن است

در ادامه حسن میثمی روی خط قرار گرفت و توضیحاتی را در ارتباط با سیاست و کارنامه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر اهمیت حفاظت از حرائم آثار ثبتی ارائه کرد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بازنشر ویدئویی از مهندس ضرغامی درباره حریم پاسارگاد که متعلق به مهر ۱۴۰۰ بود اشاره کرد و افزود: بازنشر این ویدئو دقیقا در روزی انجام شد که مجمع تشخیص مصلحت نظام مجدد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به‌عنوان دستگاه تعیین حرائم تعیین کرد و این مهم با پیگیری‌ها و مکاتبات مهندس ضرغامی به سرانجام رسید.

او با بیان اینکه کارنامه وزارت میراث‌فرهنگی در موضوع حرائم کاملا روشن است، ادامه داد: هرساله بودجه بسیاری برای حفظ حرائم تخصیص داده می‌شود و این حیطه جزو مهم‌ترین اولویت‌های وزارتخانه محسوب می‌شود.

میثمی در پایان بازنشر ویدئوی قدیمی به عنوان خبر جدید را معنادار دانست و افزود: نگاه ما به رسانه‌ها مثبت است اما برخی مواقع تحرکات رسانه‌های معاند موجب برهم زدن آرامش روانی مردم می‌شوند و ما با این اخبار جعلی مقابله کنیم.

مردم بازوهای خوبی به‌عنوان همیاران میراث‌فرهنگی هستند

همچنین در این برنامه حصاری اهمیت نقش مردم در حفاظت از میراث‌فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: در میراث‌فرهنگی هر زمان نقش مردم و مردم روستایی را نادیده گرفته‌ایم ضرر کرده‌ایم. در قدیم هر روستایی دارای شورای میراث‌فرهنگی بود که در حال حاضر این شورا وجود ندارد.

او با بیان اینکه روستاییان به‌عنوان نماینده میراث‌فرهنگی از محوطه‌ها حفاطت می‌کردند احیای این شورا و دخیل کردن کردن مردم را در روند حفاظت از میراث‌فرهتگی حائز اهمیت عنوان کرد.

در ادامه نیز سعادتی با بیان اینکه مردم بازوهای خوبی به‌عنوان همیاران میراث‌فرهنگی هستند بر اهمیت تعیین سازوکار و حیطه وظایفی تاکید کرد.

«میز داغ» سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه میراث در بستر تلوبیون به صورت زنده پخش شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110300221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha