بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، علیرضا حسنزاده عضو هیئت علمی پژوهشکده مردمشناسی پژوهشگاه در نشست نقد کتاب «کودکان و جهان افسانه» این نکته را در پاسخ به بازخوانی و نقد این کتاب که با حضور منتقدان نگار داوری اردکانی، مرجان فولادوند، محمد نجاری، افشین نادری و یحیی ساسانی برگزار شد، مطرح کرد.
نویسنده کتاب «کودکان و جهان افسانه» گفت: «افسانههای این کتاب به طور عمده بر اساس افسانههای زندگان انتخاب شده و هدف من از نگارش آن این بود تا بفهمم که تفاسیرم تا چه حد در مقایسه با یکی از مخاطبان افسانه ها یعنی کودکان درست است.»
او با بیان اینکه این کتاب سعی دارد صدای یکی از گروه های خاموش جامعه یعنی کودکان را در بازخوانی منابع هویت ایرانی نشان دهد افزود: «در این کتاب ما با گفتوگویی شدن هویت کودکان ایرانی رو به رو هستیم و اصل توافق عام هابرماس به خوبی در تاکید انتقادی کودکان بر مفاهیمی چون عشق، برابری، عدالت، آزادی و... خود را نشان میدهد.»
رئیس پژوهشکده مردمشناسی تصریح کرد: «در اینجا افسانه با حوزه عمومی گره میخورد و در دیالوجیک کردن هویت و فرهنگ بهطور مثال با نقد تصورات و کلیشههای منفی در مورد کولیها رو به رو هستیم، با این حال رابطه بینالذهانی این کتاب در قالب اقتصاد حقیقت یا بازار استدلالی قابل فهم است.»
حسنزاده گفت: «در این کتاب یک مفهوم کلیدی اهمیت برخورد خیر و شر در واقعیت گرایی فولکلوریک افسانههای ایرانی است و نشان میدهد که تا چه حد قصههای عامیانه منجر به اخلاق جنسی، خودآگاهی جنسی و خودآگاهی مرتبط با بدن یعنی خودآگاهی کالبدی میشود.»
نگار داوری اردکانی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی نیز این کتاب را در چارچوب تحلیل گفتمان در تحلیل افسانه های ایرانی دانست و مطرح ساخت که به کمک این کتاب که اثری شاخص در تحلیل گفتمان بر مبنای نقش مخاطب است می توان به برنامه ریزی های زبانی پرداخت و نهادهای سیاستگذاری میتوانند از این کتاب استفاده های فراوانی ببرند.
مرجان فولادوند محقق ادبیات کودک نیز در خوانش اثر تصریح کرد: «گفتوگوهای موجود در این کتاب برای نویسندگان حوزه ادبیات کودک بسیار مفید است و آنها میتوانند با خواندن آن تصور درستی از نگاه کودکان ایرانی به افسانه ها و حماسه های خود داشته باشند.»
او گفت: «افسانه با بازسرایی اثر متفاوت است و باید در استفاده از افسانه دقت لازم را در پرهیز از گسترش خشونت در نظر گرفت.»
افشین نادری کارشناس پژوهشکده مردم شناسی و محقق فرهنگ عامه سخنان خود را با خوانش متنی از سهراب شهید ثالث آغاز کرد و اهمیت اثر را در ورود به دنیای ذهنی کودکان ایرانی دانست.
او افزود: «این کتاب بدون سانسور نگاه کودکان را ظاهر میکند.»
در ادامه یحیی ساسانی مدیر نشر افکار بیان داشت: «اهمیت این اثر در آن است که شما می توانید صدای همه کودکان ایران را در آن بشنوید نه گروهی خاص از آنان را.»
محمد نجاری کارشناس ارشد مرکز اسناد فرهنگی آسیا نیز گفت: «ما نباید برای کودکان تعیین و تکلیف کنیم و آنان را فاقد بلوغ فکری تصور کنیم.»
این نشست توسط گروه مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری پژوهشکده مردمشناسی در این پژوهشگاه برگزار شد.
انتهای پیام/