عباس مهدوی، پژوهشگر و ایدهپرداز گردشگری در یادداشتی که در اختیار میراثآریا گذاشت نوشت:هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری CITIE چین ۲۱ تا ۲۳ شهریور با حمایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، میزبان پاویون، نمایندگان و کنشگران صنعت گردشگری ایران خواهد بود.
این نمایشگاه به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین رویدادهای گردشگری در چین، سالانه با مشارکت بیش از ۵۰ کشور و منطقه در فضایی به وسعت ۳۰ هزار متر مربع برگزار میشود و میزبان بیش از ۲۰ هزار متخصص گردشگری، آژانسهای مسافرتی و برگزارکنندگان تور است.
بازار گردشگری چین برای بسیاری از کشورهای دنیا اهمیت دارد و بر جذب گردشگران این کشور تمرکز دارند.
ترکیه نمونه موفق بهرهگیری از این بازار است که توانسته توجه گردشگران چینی را با تقویت زیرساختها و افزایش پروازها به خود جلب کند.
ترکیه در گذشته در بازاریابی و تبلیغات برای دعوت گردشگران چینی موفق نبود زیرا تفریحات ساحلی را الویت قرار داده بود و این در حالی است که اغلب چینیها علاقهای به جاذبههای ساحلی، آفتاب گرفتن و شنا ندارند و رویکرد اصلیشان فرهنگ و تاریخ است.
ترکها با تغییر رویکرد و معرفی کشورشان به عنوان مقصدی رمانتیک این اشتباه در تبلیغات را جبران کردند و حالا به محبوبترین مقصد در حال رشد برای چینیها تبدیل شدهاند.
حضور در نمایشگاههای گردشگری چین نیازمند شناخت از سلایق و علایق چینیها دارد و نباید به شیوه سنتی به معرفی ایران پرداخت. چینیها اطلاعات درستی از جاذبههای فرهنگی، بومی، تاریخی و زندگی ایرانیان ندارند.
در گام نخست باید بر اشترکات تاریخی دو کشور که از سابقه ۲۵۰۰ ساله برخوردار است و حتی در شاهنامه بارها از چین سخن به میان آمده است تمرکز کرد.
دست ما در ارتباط و تعامل تاریخی با چینیها پُر است. باید این داشتهها را هوشمندانه و خلاقانه برای گردشگران این کشور روایت کرد.
چینیها تصویر خوبی از ایران در رسانهها دریافت نمیکنند. شبکههای اجتماعی و سایتهای مورد اقبال در این کشور با ایرانیها متفاوت است و باید از این ظرفیت برای روایت تاریخ و ابعاد مختلف زندگی مردم ایران بهره گرفت.
غذا و نوشیدنی موضوع مهمی برای گردشگران چینی است. توجه به این ذائقه و معرفی غذاهای پخارپز، سوپ و آش، سبزیجات محور، دیزی و خوراک، چای و نوشیدنیهای گرم باید در تبلیغات نمایشگاهی مورد توجه قرار گیرد. چینیها با سردرگمی و بلاتکلیفی در سفر میانهای ندارند.
در نمایشگاه گردشگری چین و در معرفیها باید به اینترنت مکانها، اطلاعات، نقشهها و تابلوهای راهنما به زبان چینی توجه جدی کرد. گردشگران چینی قبل از سفر به دریافت صحیح اطلاعات مقصد تاکید دارند.
تجربه نشان داده با وجود ارتباطات گسترده اقتصادی در جذب گردشگران چینی موفق نبودهایم. سهم ناچیز ما از اقتصاد این بازار پررونق ناشی از نگاه مقطعی و حاکمیتی به گردشگران چینی است. حضور در این بازار درک و تلاش تخصصی را طلب میکند و نمیتوان با نسخه واحد به سراغ گردشگران میلیونی این کشور رفت.
انتهای پیام/
نظر شما