مردم چهارمحال و بختیاری در محرم و صفر برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: اوج مراسم عزاداری مردم استان مربوط به دهه نخست محرم به‌ویژه شب تاسوعای حسینی و روز عاشوراست.

به‌گزارش میراث‌آریا، علیرضا جیلان گفت: آیین‌های عزاداری حسینی مردم بن شامل «فرو بردن عَلَم در آب»، «گل‌زنی (گل‌مالی)» و «آقا سلام» از سنت‌های دیرینه اهالی این خطه از چهارمحال و بختیاری است که همزمان با روز عاشورا برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: «فرو بردن عَلَم در آب» از سنت‌های دیرین مردم بن و از میراث‌فرهنگی ناملموس این استان است که قدمت آن به افزون‌بر ۹۰ سال قبل باز می‌گردد.

او تصریح کرد: علاوه بر حرکت دادن این عَلَم‌ها در روز تاسوعا و اجرای مراسم عَلَم‌کِشی، این عَلَم‌ها براساس سنتی دیرینه در شهر بن برای فرو بردن در قدمگاه گرداب بن حمل می‌شود و مردم این شهر در عصر تاسوعا با حضور در این مکان علاوه بر عزاداری و قرائت دعا تا سپیده‌دم عاشورا بیدار مانده و پیش از طلوع آفتاب روز دهم محرم، سر عَلَم‌ها را با فریاد «یاحسین» و «حیدر حیدر» در آب فرو می‌کنند.

جیلان یادآور شد: عزاداران شهر بن پس از اجرای این آیین، عَلَم‌ها را به سمت شهر حرکت می‌دهند و آماده برپایی مراسم روز عاشورا می‌شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: آیین «فرو بردن عَلَم در آب» از افزون‌بر ۹۰ سال قبل برای نخستین‌بار از سوی شخصی به‌نام «سید ذبیح‌الله موسوی» پایه‌گذاری شد که این عَلَم به‌نام برپاکننده آن در زبان ترکی به «بُیوک عَلَم» شهرت دارد.

او گفت: ‌در گذشته بستن عَلَم از سوی خانواده سادات مرسوم بود، اما با گذشت زمان بستن عَلَم در بین عوام نیز رایج شده است.

جیلان تأکید کرد: آب در فرهنگ عاشورا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و واقعه شهادت حضرت ابوالفضل (ع) به‌عنوان عَلَمدار کربلا و جانبازی‌های وی هم در نظر عموم مردم، نشانه‌ای از فضایل اخلاقی به‌شمار می‌آید و در میان ساکنان بن، رساندن عَلَم به آب و فرو بردن آن در چشمه، به معنای رفع تشنگی و پیروزی نهایی حق بر باطل تعبیر می‌شود.

او افزود: آیین «گِل‌زَنی یا گِل‌مالی» مردم بن از دیگر سنت‌های اهالی این خطه از چهارمحال و بختیاری در صبح عاشورای حسینی بوده که این آئین به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اهالی بن در این آیین با «گِل‌زَنی یا گِل‌مالی» بر سر خود، برای امام حسین (ع) عزاداری و سوگواری می‌کنند.

او یادآور شد: در این آیین عزاداران بنی پس از اقامه نماز صبح روز عاشورا در محل سرچشمه گرداب، پس از «گِل‌زَنی یا گِل‌مالی» بر سر خود به سمت شهر حرکت می‌کنند و پس از آن دسته‌های عزاداری برای دریافت هلیم نذری با سابقه‌ای افزون‌بر ۲۰۰ سال حرکت می‌کنند.

جیلان اضافه کرد: عزاداران بن همچنین مراسم «آقا سلام» را مقابل منزل چهار سید معروف این شهر برگزار می‌کنند.

او گفت: عزاداران سید و سالار شهیدان (ع) بعد از مراسم گِل‌زنی (گِل‌مالی)، مقابل منزل مرحوم «سید محمد مرتضوی بنی» از سادات این شهر، مقابل منزل «مرحوم سید شجاع مرتضوی بنی»، مقابل منزل «مرحوم سید حسین مرتضوی بنی»‌ و مقابل منزل «مرحوم سید علی‌اکبر موسوی»‌ حضور می‌یابند و مراسم «آقا سلام» را بر برپا می‌کنند و به روضه‌خوانی و مداحی می‌پردازند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404041600441
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha