مجتبی گهستونی، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: با برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره بینالمللی چندرسانهای که در روزهای گذشته در تهران و اهواز انجام شد، شورای سیاستگذاری این دوره، آغاز فعالیت رسمی کمیتههای این جشنواره را به اطلاع عموم رساند، تا دبیرخانه فعالتر، دلگرمتر و منسجمتر به سمت بازنشر فراخوان، دریافت و بررسی آثار فرهنگی و هنری در بخشهای مختلف و متنوع جشنواره بپردازد.
برگزاری چهارمین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی در خوزستان، مهر تاییدی است بر اهمیت پیشینه تاریخی و فرهنگی خوزستان از دوران باستان تا دوره معاصر و اکنون. استانی که خود در همه ادوار شاهد برگزاری رویدادها، جشنوارهها و فستیوالهای متعدد بوده و مرکز شکلگیری نحلهها و جریانهای فکری فرهنگی و هنری همچون «موج ناب» و «مکتب جنوب» تلقی میشود.
پس برگزاری جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی در خوزستان در تداوم مهستانهای قبلی است. در همین خوزستان به گواه جام ایلامی ارگان (ارجان – بهبهان)، این استان در دوران باستان محل برگزاری رویدادی شبیه جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی بود. چون جام ارگان که دنیایی رازها و سخنهای ناگفته دارد هفت دایره و پنج ردیف نقاشی در خود دارد. در یک دایره شما ارکستر موسیقی را مشاهده میکنید که گویا روایت کننده جشنواره موسیقی دوره ایلامی را بازتاب میدهد. در دایرهای دیگر شما با گروههای ورزشی آشنا میشوید که المپیک دوران معاصر را تداعی میکند. البته در دایرههایی دیگر از جام ارگان بهبهان، تصاویر مربوط به آداب و رسوم زندگی آنزمان که بخشی از تاریخ فراموش شده ایلام یا تمدن خوزی است را حکاکی کردهاند که نشان میدهد به مانند جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی، رویدادهای متنوعی در هر گوشه شهر برگزار میشد.
وقتی در بازیهای المپیک المپیک توکیو ۲۰۲۱ میلادی جام ارگان به عنوان نماد کاروان ورزشی ایران انتخاب شد، همبستگی ملی، همگرایی فرهنگی و انسجام ارگانیک اجتماعی، یادآور هویت ایرانی شد. تحققی که شورای سیاستگذاری جشنواره چندرسانهای خوزستان هم به دنبال آن هستند.
پس از گروههای خلاق فرهنگی و هنری انتظار میرود نمادها و نشانههای تاریخی را از دل کتیبهها، نقش برجستهها، اسناد و موزهها بیرون بکشند و برای تولید اثر و شرکت در بخشهای متنوع چهارمین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی، مشارکت فعالانهای داشته باشند. البته که سیاستگذاران جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی هم معتقدند جشنوارههای فرهنگی و هنری از نوع چندرسانهای، بهدنبال فعالسازی کلیه ظرفیتها و هنرهای نوین در بازتعریف نسبت جامعه با میراثفرهنگی هستند، چون این جشنواره چندرسانهای صرفاً یک رویداد رسانهای نیست، بلکه پلتفرمی برای تولید سرمایه نمادین در حوزه میراثفرهنگی محسوب میشود، پس در سپهر عمومی و مخاطبینی با سلیقههای مختلف موضوعیت پیدا میکند.
با اجرای هر چه بهتر جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی در خوزستان، این رویداد قابلیت آن را دارد که به رونق بخشی سالنهای سینما، سالنهای نمایش صحنهای و فضاهای نمایش خیابانی، گالریهای هنرهای تجسمی، سالنهای همایش شعر و داستان کمک کند.
این جشنواره بهترین فرصت است تا در وقت باقی مانده به برگزاری این رویداد مهم، موزه هنرهای معاصر اهواز برای میزبانی جمع صدها نفره حاضر در خوزستان و تالار آئینه در منطقه کمبرخوردار چهارصد دستگاه سامان پیدا کند. و چه خوب میشود که خانه ماپار تا زمان برگزاری جشنواره چند رسانهای خوزستان بهرهبرداری مجدد شده باشد. ای کاش برگزاری چهارمین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی در خوزستان بتواند منجر به رونمایی از تندیس «یعقوب لیث صفاری» و نامگذاری خیابان یا میدانی به نام «دکتر عزت الله نگهبان» پدر علم باستانشناسی که فرزند خوزستان است شود.
جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی در خوزستان میتواند به زمان بهرهبرداری از موزه منطقهای در اهواز پس از دو دهه سرعت ببخشد. این جشنواره میتواند انگیزهای باشد برای شروع مرمت بنای سه گوش اهواز که بسیار فاخر است. جشنوارهها برگزار میشوند تا اثرات دراز مدت فرهنگی و هنری داشته باشند. در این میان راهآهن جنوب میتواند با انگیزه برگزاری جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی خوزستان پیشگام در مرمت و ساماندهی تونل تاریخی راهآهن و بیمارستان صحرایی درون محوطهای خود باشد. یا حتی ادره کل آموزش و پرورش خوزستان میتواند با انگیزه برگزاری جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی، مرمت اضطراری دانشسرای مقدماتی را شروع کند. بنای باشکوه غله در ساحل کارون، بنای نخستین گمرک اهواز در کرانه رودخانه، باغ معین توسط دانشگاه شهید چمران (جندی شاپور سابق)، ساختمان سازمان زنان با مالکیت شهرداری، آرامستان و کلیسای ارامنه و بسیاری دیگر از این بناها میتوانند خوزستان را به کارگاه بزرگ مرمت تبدیل کنند تا جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی خوزستان با شکوه هرچه بیشتر برگزار شود.
مفهوم «ایران» زمانی به زبان نسل جدید ترجمه پیدا میکند که به دلیل وجود کانونهای تمدنی و لایههای قومی و فرهنگی، دلبستگی جمعی به وجود بیاید و آثار فرهنگی و هنری برای تودههای کم برخوردارتر هم به نمایش در بیایند و دسترسی به فضاهای فرهنگی آسانتر و عامتر شود، البته در کلیت جامعه، جوانان که مخاطب اصلی این جشنواره هستند هم حضور دارند.
به دلیل شناختی که از جامعه فرهنگی و هنری دارم، معتقدم که چهارمین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی خوزستان، میتواند زمینهساز یک فرخوان عظیم جمعی برای مشارکت اهالی فرهنگ و هنر خوزستان باشد که به دلایل مختلف فاصله زمانی و مکانی با خوزستان پیدا کرده و حضور جمعی آنان میتواند باردیگر به همبستگی ملی، همگرایی فرهنگی و انسجام ارگانیک اجتماعی مورد تاکید وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کمک کند.
البته شخص وزیر میراثفرهنگی هم بر لزوم غیردولتی شدن ساختار اجرایی جشنواره تأکید دارد و سهم دولت در این جشنواره را صرفاً حمایتی میداند و نه مدیریتی. مثلا بارِ تور فرهنگی و تمدنی با حضور ۲۰۰ نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و باستانشناسی که مورد تاکید وزیر محترم در آستانه قرار گرفتن جشنواره پیشنهاد شده است، میتواند بر دوش جامعه مدنی، نهادهای فرهنگی، اندیشمندان و هنرمندان بومی باشد. چون حضور پر رنگ نخبگان جامعه محلی به بهتر اجرا شدن آن بازتولید ۲۰۰ روایت معنادار از ایران فرهنگی منجر میشود.
با همه آنچه که در بالا آرزو کردیم، چهارمین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی خوزستان میتواند نقطه آغاز بارقههای امید و تحول باشد.
انتهای پیام/
نظر شما